זה לא בדיוק מה שחשבתם
סין היא יצרנית החיקויים הגדולה בעולם, ובמידה רבה – הכי חסרת בושה. בסין מייצרים כל דבר כחיקוי על מנת, בעיקר, לשווק ולמכור בשוק המקומי העצום, אך גם מעבר לגבולות המדינה הענקית.
חובבי האנתרופולוגיה ימצאו אולי כר נרחב למחקרים, אם ישוו את "תרבות" החיקוי הסינית לעומת התהליכים שעברו מעצמות רכב צעירות כמו יפן או קוריאה; גם שם חיקו את מוצרי המערב, וגם שם "קיצרו תהליכים" וחסכו במשאבי פיתוח על מנת להגיע לרמה המערבית המבוקשת, אך איך שלא מסתכלים על זה – היו גבולות מינימאליים, קווים אדומים שאותם לא חצו – לא ביפן ולא בקוריאה. הסיבות כנראה מגוונות, אך די לאזכר את העובדה שיפן וקוריאה גנבו והעתיקו מיצרניות מערביות ותיקות – במטרה להגיע לרמת מוצר שתוכל להתחרות במערב; אם לא שמתם לב – הם גם הצליחו בכך, בסופו של דבר.
בסין נראה שהכללים הם שונים וכי – למרות מה שאולי נדמה לנו – לא תמיד השוק המערבי מעניין אותם. השוק המקומי כה גדול ועצום – והוא רק בתחילת מיצוי הפוטנציאל שלו – שלא מעט יצרניות סיניות "מסתפקות" בו, לפחות לעת עתה. רוצים האמר? אין בעיה – הנה דונגפנג EQ2050 שנראה ממש דומה, והוא הרבה יותר זול. לא משנה מה יש מתחת לפח. הסינים רוצים טויוטה יאריס? מיני קופר? סובארו פורסטר? פיאט פנדה? אולי סמארט? יש הכל ובזול. רק בושה אין.

כתבה זו היא הראשונה בסדרה של שלוש בהן נציג בפניכם את הגרסה הסינית ולצידה המקור או ההשראה המוכרים גם לנו. נתחיל עם רכבי השטח והפנאי, או ה-SUV. חלק מהמכוניות נראות כשעטנז שברח באמצע העבודה, אך עדיין ניתן להבחין באי-אלו קווי עיצוב ש... איך לומר – לא ממש סינים-מקוריים; חלק מהמכוניות פשוט מדהים ברמת ההעתקה המביכה כמעט, שנראה לעיתים כאילו פשוט העתיקו אחד לאחד מוצר "מערבי" (בכלל זה גם יפני) ו... זהו. חלק מהמקרים כאמור מביך, חלק ביזארי וחלק משעשע. הנה, אם כן, החלק הראשון בפינת "זהה את המקור" לשיפוטכם. אותנו זה אולי משעשע, אך נראה שאי-אלו יצרניות רכב מכובדות ומוכרות צוחקות קצת פחות.
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
Beiqi B80VJ
מוכר? ב"מרצדס G הסיני" יש לא רק קווים מובהקים של ההשראה הגרמנית – לא צריך הרבה מאמץ לזהות גם גנים גנובים של סוזוקי ג'ימיני, בעיקר בחזית.
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
מרצדס G-קלאס

עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
בריליאנס A3
בריליאנס היא שותפה של ב.מ.וו בסין, מה שלא מנע את הופעת הפאדיחה הזו, בהשראת ב.מ.וו X1. בעצם, גם השם מוכר – רק מסרט אחר...
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
ב.מ.וו X1
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
לנד-ווינד X8
כמו ההשראה, גם ל-X8 מנועי מיצובישי, רק דור-שניים אחורה.
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
מיצובישי אאוטלנדר
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
גרייט וול פרי SUV
"תוספות העיצוב" כאן לא מצליחים להסתיר את המקור אותו חיקו גרייט וול, אבל לבטח מוסיפים עוד קורטוב של גיחוך ליצירה שלפנינו.
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
פיאט פנדה קרוס

עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
לנד-ווינד X6
ללנד ווינד X6 אמנם אין עיצוב ממש מקורי, אבל חלק חשוב מהעפת מכוניות סיניות מאירופה לאחר מבחני ריסוק משכנעים במיוחד (הרכב באמת התרסק...) שהחזירו את אלופי החיקויים אל שולחן השרטוט, להשלמת שיעורי בית.
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
אופל פרונטרה
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
שאנגהואן UFO
כנראה שאם מצמידים לטויוטה ראב4 שם חללי, הוא נראה לפתע אחרת... או שלא?
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
טויוטה ראב4
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
דונגפנג EQ2050
אין ספק שהיצירה שלפנינו בהחלט זכאית לתואר "הכי נועזת", וזה לאו דווקא בגלל היכולות הקרביות. חיקוי כה חסר בושה קשה למצוא ורק על כך מגיע לחברים מדונגפנג נקודות רבות...
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
האמר H1
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
ימה SQJ6451
פורסטר לאחר מתיחת פנים? לא בדיוק. אבל חבר'ה – לפחות תתעדכנו במודל – אנחנו כבר דור קדימה...

עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
סובארו פורסטר
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
צ'רי ריצ' X1
זה ממש דומה למשהו מוכר – אבל לא בדיוק; סיאט אלתיאה פריטראק יכולה להירגע או שהחיקוי בוטה מדי?
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
סיאט אלתיאה פריטראק
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
JAC ריין
למעט כשמביטים מקרוב, הריין נראה כיונדאי סנטה-פה לכל דבר.
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
יונדאי סנטה-פה

עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
לייבאו SRV
מילא להעתיק כמעט אחד לאחד, אבל מה הבעיה למצוא שמות קצת יותר קליטים?
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
הונדה CR-V

עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
דאדי שאטל
טויוטה פראדו הסינית. קשה לפספס את כוונות המשורר כאן, לא?
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
טויוטה פראדו

עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
BAW 'נייט' SUV
מילא ג'יפ, אבל למה לא להתעדכן בגרסאות העכשוויות?
עיצוב (לא) מקורי: רכבי שטח
צילום: מנהל
ג'יפ צ'ירוקי