טויוטה GT 86את מירב תשומת הלב בעמדה של טויוטה בתערוכת ז'נבה משכה ה-GT 86 החדשה, מכונית הספורט שפותחה ביחד עם סובארו, ונראית לעניין. לא צעקנית או מצועצעת מדי מבחוץ ומאוד ייעודית (אם כי כמעט ספרטנית) מבפנים. אישית, הייתי מוותר על כמה מתגים המוכרים מהיאריס ולא הייתי בונה על הסעת הילדים מאחור, כי קשה להיכנס. אבל אלן אוטנהובן, סגן נשיא טויוטה אירופה והאחראי לתכנון הדגמים, מסביר לי שהחשיבות של הדגם הזה גדולה ביותר עבור טויוטה.

"מבחינת כמויות, 15,000 ה-GT 86 שנמכור באירופה זה ממש כלום", הוא אומר, "אבל מבחינתנו המסר חשוב: אנחנו חוזרים לייצר מכוניות אמוציונליות, ומשהו מזה יגיע גם למכוניות הרגילות. נראה יותר דגמים ספורטיביים וזה ישפיע גם על העיצוב. למכוניות שלנו יהיה יותר אופי ואישיות בעתיד, דבר שחסר לנו היום. ה-NS4, מכונית התצוגה שבאה להראות את קו העיצוב העתידי אמנם נחשפה בתערוכת דטרויט אבל העובדה שאנחנו מראים אותה כאן אומרת שהיא תשפיע גם על אירופה".

האם נראה בעתיד מכוניות מאמריקה שיגיעו לאירופה?

"אנחנו מחפשים לעבוד בצורה קרובה יותר בין שני צידי האוקיינוס האטלנטי כמו למשל מה שפורד עושה עם המונדיאו והפוקוס. ולכן נראה יותר דגמים שמיוצרים בארצות הברית מגיעים לאירופה. בעתיד הקרוב ההיילנדר ייוצר שם גם עבור אירופה".

עד כמה חשובים לכם הצד ההיברידי והחשמלי?
"כולם מדברים על היברידי אבל אנחנו באמת מוכרים אותם. טויוטה תייצר 8.6 מיליון כלים השנה שזה 1.5 מיליון יותר מאשר בשנה שעברה. מיליון כלים מתוכם יהיו היברידיים. באירופה נגיע ל-15% אבל יש שווקים בהם אין עניין ברכב היברידי כי זה יקר. זה שוק שמוטה על ידי הטבות מס. בלקסוס, שהיא ממילא רכב יקר יותר, אנחנו מגיעים במערב אירופה ל-75%. מבחינתנו היבריד בנזין זה שלב ראשון. ב-2015 נתחיל למכור מכונית עם תא דלק, שתחלוק טכנולוגיה עם המערך ההיברידי".
"את התחום החשמלי אנחנו מחלקים לשניים: מצד אחד אנו רואים רכב קטן ועירוני לשני נוסעים עם טווח קצר מצד שני את הפלאג-אין עם טווח חשמלי של 25 ק"מ שמכסה 80% מהתנועה היומיומית. אפשר להגדיל את הטווח אבל זה ייקר את הרכב ויגדיל את זמן הטעינה. והלקוחות לא יאהבו זאת".

איך מסתכלים בטויוטה על מנועים קטנים ומוגדשים?
"באירופה מחפשים כיף מנהיגה ו-CO2 נמוך, ומנועי טורבו נותנים הרבה מומנט בסל"ד נמוך ומזכירים בכך את החטיבות ההיברידיות. אנחנו מוכנים לשני הצדדים ויהיו לנו מנועים כאלה וגם חטיבות כוח היברידיות זולות יותר כמו ביאריס. אולי אפילו נרד לדגמים זולים יותר – למרות שזה קשה, אפילו האייגו יכולה לקבל חטיבה כזו. מאידך יש לנו מנוע 3 צילינדרים ואפשר להגדיש אותו. עם פחות צילינדרים ניתן להגיע לפחות CO2 אז אנחנו עובדים גם על זה".

האם תמשיכו למכור את הקורולה באירופה או שתתמקדו באוריס?
"נתח השוק של מכוניות סדאן באירופה נמוך ביותר. הוא קיים בספרד ופורטוגל וחשוב מאוד בטורקיה, בישראל ובמזרח אירופה. אז אנחנו נשמור עליה במבחר אבל לא בכל שוק".