בנטלי EXP 9 F קונספטלפני שתיתקפו עוויתות ומיחושים קלים, כמוני, מלראות את היצירה הזו – וסליחה שאני גולש לטעם אישי הפעם – אפשר להבטיח שני דברים: 1. זו וואחאד חתיכת מכונה מדהימה. 2. כולנו עוד נאכל את הכובע כשנהיה עדים לעליית מכירות בנטלי בעולם, כשהאולטרא-SUV הזה יתחיל להיות מיוצר. ובנטלי בהחלט ייצרו אותו. אין להם ברירה.
פורשה היו הראשונים לזהות את הפוטנציאל שיש בשוק הסופר-SUV. רכבי הכביש-שטח האולטימטיביים. רצוי בכביש, כמובן. ובל נטעה: לא מדובר בעוד יצרן, ויהא מכובד שיהיה, המציע SUV שיכול להיות אלטרנטיבה לרכב פאר. מדובר ביצרנית הראשונה שהבינה שיש הרבה שרוצים – ויכולים – לרכוש מכונית ספורט אמיתית וראויה, פורשה למשל, כל פורשה, אבל אין להם היכן לנסוע. סין, הודו, רוסיה, דרום אמריקה, יו ניים איט – בגדול רוב הכבישים שם על הפנים וחוקי התנועה שייכים לא פעם לעידן כרכרות הסוסים. אבל, אלו שווקים בהם רבים המתעשרים והעשירים המכירים זה מכבר פורשה (או פרארי, או בנטלי...), ולא פעם מדובר באנשים המחזיקים אחת בחו"ל. ושם, באותם שווקים מתפתחים במהירות התנפלו על המוטציה האולי-מוזרה לנו הנקראת קאיין, אך עם הלוגו "הקדוש" בחזית. בכל זאת, זה מגיע מאותו המפעל, כמעט, והנמכר באותו אולם התצוגה כמו ה-911.

לקח קצת זמן להפנים, אבל היום מדברות רבות מיצרניות מכוניות הספורט המובילות ואף מכוניות העל, על אופציית הירידה לשטח; אסטון מרטין (עם הלגונדה), למבורגיני (שטרם חשפה את הרכב) ומזראטי (קובנג) הן מהדוגמאות המוכרות יותר של יצרניות שסביב נושא זה יש כבר זמן רב שמועות ורינונים. ועכשיו בנטלי; מותג שנמצא ממש בפסגה של מותגי היוקרה בעולם מחליט לרדת לשטח. נשמע כשילוב בין הביזאר להיגיון כלכלי קר. משעמם זה לא יהיה...
גם בנטלי יורדת לשטח (וידאו)
צילום: מנהל
הבנטלי לשטח שהושקה זה עתה בז'נבה נקראת EXP 9 F וזהו כמובן שם זמני למכונית תצוגה. עוד השנה צפויה מועצת המנהלים של פולקסווגן – הבעלים של בנטלי – לאשר או לדחות את התוכניות. אם לא יקרא משהו חריג, ה-O.K יינתן והבנטלי הראשון יפנה גלגליו אל מעבר לכביש הסלול ככל הנראה במהלך 2014, בואכה 2015. כבסיס תשמש פלטפורמת רכבי הכביש-שטח הוותיקה של פולקסווגן, המשרתת כיום את אודי Q7, פורשה קאיין ופולקסווגן טוארג. בנטלי לא פרסמו פרטים רבים מדי לגבי ממדי ומשקל האולטרא-SUV שלהם אך סביר להניח שביחס לאחיו לפלטפורמה יתפח הבנטלי לשטח במעט. בקונספט הותקן מנוע ה-W12 המוכר של פולקסווגן, בנפח 6.0 ליטר המציע בין היתר בעזרת צמד מגדשי טורבו 610 כ"ס נדיבים ויותר מ-81 קג"מ. כבר עתה ידוע שאם וכאשר ה- EXP 9 Fיגיע לייצור יכלול ההיצע בנוסף גם V8 דיזל בנפח 4.0 ליטר עם צמד מגדשים ויחידה היברידית כלשהי, שככל הנראה תתבסס על V6 בנזין קטן יחסית. בקונספט שודכה יחידת הכוח הבריאה לתיבה אוטומטי עם 8 הילוכים וסביר להניח שנראה קומבינה כזו גם במוצר המוגמר.
גם בנטלי יורדת לשטח (וידאו)
צילום: מנהל
פלטפורמה מכובדת ומנועים ראויים מן הסתם אינם מספיקים על מנת להפוך למפואר שברכבי השטח, ולשם כך גויסה מיטב המסורת הבריטית – ובבוטות. העיצוב לא מותיר מקום לספקות לגבי המוצא, והחזית לוקחת אלמנטים מהמולזאן המפוארת, עם הסבכה הקדמית האופיינית וארבעת הפתחים העגולים הגדולים – שניים לפנסי ה-LED ושניים תחתונים לקליטת והזרמת אוויר קר לטובת צינון המגדשים. גם מהצד ומאחור הוכנסו רמזים עבים לגבי המוצא וכך נמצא בין היתר את תפיחות בתי הגלגל האופייניים לדגמי הקופה והקבריולה העדכניים של בנטלי והחישוקים הצעקניים (בקוטר 23 אינץ') שמן הסתם יעברו בצורה כזו או אחרת גם אל הואריאציה הסדרתית. הנגיעות הספורטיביות – בכל זאת, מדובר בבנטלי... – מגיעות גם לחלקו האחורי של הגג, שם מותקן ספויילר בולט.

בבנטלי לא מפרסמים ביצועים, אך מבטיחים שהרכב הסדרתי יקבע "סטנדרט חדש בכל הקשור לביצועים בכביש וביכולות הדינאמיות ב- SUV". נראה שבבנטלי יזדקקו למיטב הטכנולוגיה המוכרת כיום בתחום מערכות העזר וההגנה – שכנראה לא יחסרו בבנטלי SUV – וללא מעט סוסים שיזיזו כראוי את המפלץ שלבטח "קל משקל" לא תהיה הגדרה מדויקת לגביו.
גם בנטלי יורדת לשטח (וידאו)
צילום: מנהל
אמנם מדובר בקונספט, אך עיצוב הפנים מבהיר שרוכשי האולטרא-SUV הזה לא ירגישו מקופחים בעלותם מלימוזינת הפאר שלהם אל רום תא הנוסעים המפואר. עור משובח, עץ שורש מלוטש, מתכת מוברשת ותפרים בולטים המזמינים לבדוק את איכות העבודה יעברו גם לבנטלי לשטח הסדרתית, אם וכאשר. יש בהחלט גם מצב שמקררי ותאי השמפניה ושאר הפינוקים ימצאו דרכם אל המוצר המוגמר. יהיה מעניין לטפס עם זה מעלה שופע בולדרים ובורות, על שלל כוסיות הקריסטל והשמפניה המשובחות...