ב.מ.וו סדרה 3 המקורית מ-1975
לספרה 3 תפקיד חשוב ביותר ב-DNA של ב.מ.וו כבר ארבעה עשורים. מאז שהיצרנית המציאה ב-1975 את קטגוריית הספורט-סדאן היוקרתית, עם הדור הראשון של ב.מ.וו סדרה 3, הפכו המכוניות האלה לסיפור הצלחה ענקי, ורשמו מכירות של יותר מ-12 מיליון יחידות בחמש דורות. הדור הראשון מ-1975, אז עם שתי דלתות בלבד, הכפיל תוך שלוש שנים את מכירות ב.מ.וו. הוא תרם רבות להפיכתה מיצרנית בעל מכירות נמוכות יחסית ועתיד לא ברור, לאחד ממותגי היוקרה המצליחים ביותר כיום.
רגע אחרי שנהגנו ב-328i החדשה, זה הזמן לחזור לאחור ולהיזכר בחשיבות ההיסטורית של צירוף זה, ושל הספרה 3 בכלל. זו גם הזדמנות מצוינת להיזכר מדוע המעבר למנוע ארבעה צילנדרים בגרסה זו, הוא כה משמעותי בהיבט ההיסטורי.
בתחילת המאה הקודמת, ב.מ.וו התפרסמה כיצרנית של מנועי מטוסים (מכאן סמל הפרופלור) ואופנועים. היא החלה לבנות מכוניות רק ב-1929 אחרי שרכשה את דיקסי, חברה שייצרה ברישיון את אוסטין 7. כיום, למרבה האירוניה, המותג אוסטין שייך לב.מ.וו (ירושה מההרפתקה הכושלת עם רובר).
ב.מ.וו 328: מספר חזק / טור אישי
צילום: מנהל
ב-1932 הוצגה המכונית האמיתית הראשונה של ב.מ.וו, והיא עשתה שימוש בספרה 3. היא כונתה 303, וצוידה במנוע שישה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר. האם זו הייתה סדרה 3 הראשונה? ב-1936 השיקה ב.מ.וו את ה-328 האגדית, שתביא פרסום ענק ליצרנית המכוניות הבווארית, ולמעשה תשים אותה על המפה. מנוע השישייה בטור (2.0 ליטר, 80 כ"ס) הפך אותה למנצחת מהמירוץ הראשון בו השתתפה, וב-1937 היא זכתה ב-200 נצחונות. היא ניצחה בלה-מאן ובמילה-מיליה האיטלקי של 1938, אבל נרשמה בפנתיאון המוטורי בכלל בגלל המקום הראשון במילה-מיליה של 1940. עם מרכב קל ומרשים מתוצרת טורינג האיטלקית, ה-328 רשמה מהירות ממוצעת של 166.7 קמ"ש במילה-מיליה.
מנוע השישה צילינדרים בטור היה כה מוצלח, עד שיצרניות בריטיות כמו בריסטול, פרייזר-נאש, AC ואפילו לוטוס השתמשו בו עד שנות השישים. לכן התרגשו רבים כאשר המספר 328 חזר להיצע של ב.מ.וו בתקופת הדור השלישי של סדרה 3. זה קרה ב-1996, ואז היה למנוע נפח של 2.8 ליטר עם 193 כ"ס.
מנוע ה-2.8 ליטר המשיך גם לדור הרביעי שהוצג ב-1998 עד שהוחלף ב-2000 על ידי מנוע ה-3.0 ליטר. בדור היוצא (החמישי) של סדרה 3 כבר לא שווקה באירופה גרסת ה-328, אך בין השנים 2007 ל-2011 הוצעה מהדורה שכזו בשוק הצפון האמריקני. הייתה זו גרסה פחות חזקה של מנוע ה-3.0 ליטר עם 228 כ"ס.
ב.מ.וו 328: מספר חזק / טור אישי
צילום: מנהל
אבל כאשר המספר האגדי הזה, 328, חוזר אלינו בימים אלה הוא כבר לא אומר נפח של 2.8 ליטר. מאידך כמו במקור משנות השלושים הוא שוב בנפח של 2.0 ליטר (אם כי רק עם ארבעה צילינדרים). אבל עם 245 כ"ס זו בבירור ה-328 החזקה ביותר מעולם. לפחות עד הדור הבא.