סאאב. בדרך לחיים חדשים?
תקווה חדשה לסאאב: פאנג דה (Pang Da) ויונגמן (Youngman) הסיניות הסכימו לרכוש את יצרנית הרכב השוודית תמורת 100 מיליון יורו (כ-507 מיליון שקל), בעסקה שעשויה להבטיח ליצרנית הכושלת עתיד חדש. העסקה, שנחתמה בסוף השבוע, כוללת העברת 100% מסאאב לבעלות סינית, מה שצפוי להפוך אותה בראש ובראשונה לממוקדת יותר בשוק המתפתח, אליו לא נכנסה עד עתה.
העסקה, שהגיעה אחרי לא מעט כאבי ראש ואפילו איום בביטול מהצד השוודי, עדיין זקוקה לאישור של כמה גורמים, בראשם ג'נרל מוטורס. יצרנית הרכב האמריקנית, שהחזיקה עד שנת 2009 בבעלות מלאה על סאאב עד שמכרה אותה לספייקר ההולנדית, עדיין מחזיקה בידה מניות מועדפות של היצרנית, ובזכות וטו על העברת נכס לו היא מספקת טכנולוגיה וחלפים לייצור. ג'נרל מוטורס היא גם נושה של סאאב, כחלק מהליך הארגון-מחדש בו השוודים פתחו לאחרונה. מלבד ג'נרל מוטורס, את העסקה צריכים לאשר גם בנק ההשקעות האירופי והממשל הסיני.
בהודעה שפרסמה, סאאב הצהירה כי העסקה מבטיחה את עתידה, וכי הסינים התחייבו במסגרתה להשקיע חצי מיליארד יורו (כ-2.5 מיליארד שקל) בפיתוח דגמים חדשים. בהקשר זה כדאי להזכיר כי במשך מרבית השנה החולפת, סאאב לא ייצרה אף מכונית, זאת עקב חובות גבוהים שצברה לספקים. היצרנית נמצאת כיום בהליך ארגון מחדש תחת ניהול בית המשפט לפשיטות רגל בשוודיה, ובסאאב מקווים כי העסקה שנחתמה תאפשר את מיצוי ההליך במהרה.