מאזדה RX-8 ספיריט R. אחרונה בהחלט
ביוני 2012 זה יקרה: מאזדה RX-8 האחרונה תרד מפס הייצור ביפן. כדי לציין את המאורע, יצרנית הרכב היפנית משיקה מהדורה מיוחדת אחרונה בהחלט, "Spirit R" (ספיריט R), איתה יסתיים פרק בתולדות מאזדה, ואולי בתולדות תעשיית הרכב כולה. כי בשלב זה, עדיין לא ברור מה יעלה בגורל המנוע הייחודי של ה-RX-8, מסוג וואנקל (רוטורי), וכלל לא בטוח שיהיה לו מחליף.
ה-RX-8 הוצגה לראשונה בשנת 2003, ועברה ב-2008 מתיחת פנים קלה. מלבד זאת לא היו שינויים גדולים, והיא הציעה לכל אורך חייה (הארוכים למדי במונחי תעשיית הרכב) מנוע וואנקל בנפח 1.3 ליטר, מקביל לנפח של 2.6 ליטר במנועי בוכנה רגילים. המנוע מספק בין 212 ל-232 כ"ס (תלוי בגרסה), ומעביר את הכוח לגלגלים האחוריים באמצעות תיבת שישה הילוכים ידנית או אוטומטית. הביצועים היו טובים (6.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ו-235 מרביים בגרסה הידנית), אך תצרוכת הדלק גבוהה מאוד (7.8 ק"מ לליטר בממוצע, ובהתאם גם זיהום האוויר. זו גם הייתה הסיבה ששיווק ה-RX-8 הופסק כבר לפני מספר חודשים במדינות רבות.
במהדורה האחרונה בהחלט, ה-RX-8 תוצע בשתי גרסאות. הגרסה הידנית תצויד במושבי רקארו ספורטיביים, חישוקי "19 בצבע ברונזה, בלמי דיסק עם קליפרים אדומים ופנסים מושחרים. הגרסה האוטומטית תציע מושבים וגלגל הגה מצופים עור שחור עם תפרים אדומים, מתלים ספורטיביים ובלמים משודרגים, וחישוקי "18 בצבע אפור מטאלי. ושתיהן יוצעו רק בשלושה גווני מרכב: אלומיניום, שחור ולבן. 1,000 יחידות יוצעו ביפן בלבד, עד לרדת האחרונה בהחלט מפס הייצור ביפן, 51 שנים אחרי שמאזדה רכשה לראשונה את הטכנולוגיה מוואנקל וחברת NSU. ולמרות שהיא מעולם לא נמכרה כאן (לפחות לא בשיווק סדיר), אנחנו כבר מתחילים להתגעגע...