בנייני הרנסנס, מטה GM בדטרויט
האם ג'נרל מוטורס בדרך למשבר נוסף? בחודש נובמבר 2010 ענקית הרכב האמריקנית פתחה פרק חדש ברומן שלה עם בורסת וול-סטריט, והכל נראה ורוד. אחרי פשיטת הרגל המתוקשרת ב-2009, ועם רווחי מכובדים לפני ההנפקה, המשקיעים היו אופטימיים ושילמו 33 דולר למניה בהנפקה המחודשת של ג'נרל מוטורס החדשה. ועד חודש ינואר 2011, נראה היה שהם עשו את הדבר הנכון.
המניות של של הקונצרן עלו בהתמדה, ועד אמצע החודש עלו בלא פחות מ-20%. ג'נרל מוטורס נהנתה משווי שוק נמוך מזה של פורד ב-1.6 מיליארד דולר בלבד, אלא שאז החלו הטלטלות. שינויים תכופים בהנהלת החברה, הפסדים מתמשכים בשוק האירופי, החלשות בשוק הסיני החשוב והסתמכות הולכת וגוברת על הנחות גדולות בשוק האמריקני, ערערו את בטחון המשקיעים. כיום, מניית ג'נרל מוטורס נסחרת ב-30.24 דולר למניה, 18% פחות ממחיר ההנפקה המקורי (הפסד של 2.76 דולר למניה), והזרוע עוד נטויה.
אנליסטים אמריקנים מעריכים כי כל עוד הקונצרן ימשיך להפגין חוסר-החלטיות בצמרת, ובכלל זה שינויים תכופים מדי לצמרת ושחרור איטי מדי של דגמים חדשים לשוק, המצב לא ישתפר. וכל זה מהווה חדשות גרועות למדי לממשל אובמה, שמעוניין למכור את אחזקותיו בג'נרל מוטורס, כ-33%, כבר בחודש הבא. הממשל קיבל לידיו 61% מהחברה בשנת 2009, בתמורה לחבילת החילוץ מפשיטת הרגל בסך עשרות מיליארדי דולרים מכספי הציבור.
התוכנית, שזכתה לביקורת רבה, עשויה לגרום לאובמה לצרות בבחירות הקרובות. כדי לא להפסיד על חילוץ GM סכום עתק, על מחיר המניה לעלות לשיעור הנראה כעת כמעט בידיוני: 53 דולר, או זינוק של 75%. ואם לא יקרה נס של ממש, כבר אפשר לדמיין את הביקורת של ערוץ FOX News כנגד החילוץ היקר.