ראב4 חשמליבעוד כולם מדברים על מכוניות כלאיים, האמירה של טויוטה בז'נבה הייתה ברורה, עם תצוגה היברידית לגמרי ואיתות ברור כלפי כל היצרניות. "אנחנו החלוצים והמובילים בתחום הכלאיים, עם נסיון של 14 שנים. ויש לנו אסטרטגיה ברורה וממשית", מסביר מישל גרדל, סגן נשיא טויוטה אירופה והאחראי לפיתוחים סביבתיים. "לטעמנו, אם נסתכל בגרף של גודל וטווח, אז בערכים הקטנים של שניהם (מכונית קטנה-לטווח נסיעה קצר) עדיפה מכונית חשמלית. בטווחים בינוניים ומעלה מכונית כלאיים נטענת עדיפה, ובטווחים גדולים מאוד, כמו אוטובוסים ומשאיות, אנחנו חושבים על מימן.
"רוב המתחרות שלנו נראות כרגע לא רציניות. למעט רנו, שהתחייבה לעשות מכוניות חשמליות, האחרות בוחרות בפרטים בהתאם לנסיבות. יש לנו גם ניסיון ארוך בנושא חשמל מרנו, עם הראב4 החשמלי ששווק בארה"ב, ואנחנו מודעים לבעיות הרבות בתחום.
ביחס של משקל-לטווח, הרכב החשמלי פחות יעיל, אך בניצול אנרגיה הוא עדיף על מנוע בעירה פנימית. השילוב ביניהם הוא מצוין, לכן טכנולוגיית כלאיים היא הפתרון הטוב מבחינתנו. זה גם יאפשר שילוב שיטות שונות עם מנוע חשמלי".

מה העתיד של תפיסת תא הדלק (מימן)?
"הנושא הופך כעת למציאות. חתמנו יחד עם עוד יצרניות, בהן מרצדס, ניסאן וב.מ.וו, על כך שעד 2015 נשיק רכב עם תא דלק. עוד ב-2008 הצגנו רכב כזה. הבעיה הייתה ועודנה התשתית. בגרמניה ובנורווגיה למשל הם מאוד מתקדמים בנושא, עם אוטוסטרדת המימן בה מספר תחנות תדלוק. אז ברור שצריך לדעת לאכסן מימן במינוס 55 מעלות, ואנשים לא שמחים שיש תחנות כאלה ליד הבית. אבל אנחנו חושבים על זה ברצינות כפתרון המושלם שב-2025-2020 יהפוך נפוץ יותר. אבל בעוד גרמניה, קליפורניה ויפן מאוד מתקדמות בנושא, מדינות אחרות כמו צרפת מאוד איטיות".

אז מה הכיוון שלכם?
"עד 2013 יהיו לנו 10 מכוניות כלאיים חדשות, וה-iQ הקטנה תהיה חשמלית עם מצבר שטוח מיוחד. בארה"ב נראה גם את הראב4 החשמלי (שפותח עם טסלה, א.ש), אבל הוא לא יגיע לישראל".

איך אתם מתייחסים לדיזל כלאיים כמו פיג'ו 3008 הייבריד4?
"הבעיות העיקריות הם החלקיקים המזהמים, שדורשים מסננים. התקינה בתחום תהפוך קשה יותר עם היורו 6 וזה ייקר את הרכב. גם כך דיזל הוא מנוע יקר וכך גם המערכת ההיברידית, אז השילוב אינו מתאים אם רוצים לשמור על מחיר נמוך".

איזה נתח מכירות אתם צופים לתחום החשמלי?
"באירופה יהווה פלח הכלאיים והחשמל אצנו כ-20% מהמכירות תוך שנתיים שלוש. אנחנו מאמינים שלכלל השוק זה יהיה כ-10%, למרות שיש כאלה שמדברים אפילו על 5%".
ראיון עם סגן נשיא טויוטה אירופה:
צילום: מנהל

האם התגברתם על פרשת הקריאה לתיקון?
"המשבר עזר לנו לשפר את תהליך ההקשבה ללקוח. האיכות שלנו הייתה טובה, אבל הבעיה הייתה היכולת לשמוע ולהגיב מהר. בכל מקרה, נאמנות הלקוחות נותרה גבוהה. הבעיה היא רק עם אלה שלא הייתה להם טויוטה. מה שצריך לשפר הוא את יכולת הכיבוש (השגת לקוחות חדשים, א.ש). אבל כבר בחודש יוני אשתקד המתלבטים החלו לחזור, ואנחנו מצפים להגדיל מכירות ב-10% באירופה ב-2011".

יש לכם קשר באירופה עם פיז'ו-סיטרואן, האם אתה צופה שיתופים נוספים?
"אנחנו אוהבים לעבוד לבד, אבל שוקלים שיתופי פעולה שונים בעיקר בתחומים שאינם קשורים לטכנולוגיה. זה הבסיס שלנו, אז אנחנו לא אוהבים לחלוק אותו".