סוזוקי אלטו. רמת בטיחות בינונית
בחיים לא תמיד אפשר לקבל את כל מה שרוצים. ובעולם הרכב הכלל זה לעיתים בולט במיוחד: אם תרצו ביצועים תאלצו להתמודד עם תצרוכת דלק גבוהה, בשביל יוקרה תצטרכו לשלם הרבה כסף, ואם תרצו גג נפתח תאלצו להתפשר על השימושיות. אבל האם קניה של מכונית זולה במיוחד, אומרת שאתם בהכרח חייבים לוותר על בטיחות?
לנוכח הפריחה המרשימה של קטגוריית המיני בשנתיים האחרונות, ובמיוחד נוכח הצלחתה של סוזוקי אלטו הידנית, החלטנו לבדוק איזו רמת בטיחות יציעו לכן המכוניות הקטנות ביותר בישראל. חלקן זולות מאוד, עם תג מחיר שישאיר עודף אפילו מ-60,000 שקל. מקצתן יקרות מאוד, ומחירן יותר מ-110,000 שקל. אבל המשותף לכולן הוא הממדים הזעירים, קלות התמרון בעיר ועלויות האחזקה הנמוכות יחסית.
בישראל נמכרות שבע מכוניות מיני: יונדאי i10, סוזוקי אלטו, סיטרואן C1, פיאט 500, פיאט פנדה, פיג'ו 107 ושברולט ספארק. לאלו תצטרף בשבועות הקרובים גם סמארט פורטו החדשה כאשר לקראת הקיץ תגיע גם קיה פיקנטו חדשה. זו האחרונה אגב, רק הוצגה, ואין לה דירוג בטיחות.
סוזוקי אלטו או פיג'ו 107 – איזו מיני הכי בטוחה?
צילום: מנהל
פיאט 500. המיני הכי בטוחה בישראל
מעיון בתוצאות מבחני הריסוק של ה-Euro NCAP, ניכר שלפחות דעה קדומה אחת נכונה: כסף קונה לכם בטיחות. פיאט 500, שמחירה מתחיל ב-97,000 שקל, מציעה רמת בטיחות גבוהה מאוד עם חמישה כוכבים (הציון המרבי), וניקוד גבוה: 15.1 נקודות מתוך 16 אפשריות בריסוק חזיתי, 15.8 נקודות מתוך 16 בריסוק צידי. ציון ההגנה על ילדים (בספסל האחורי) בינוני, ועומד על 28 נקודות. ה-500 השיגה את הציון המרשים בהגנה על מבוגרים, בין היתר תודות לשבע כריות אוויר שמהוות אבזור תקני. מדובר בעדות ברורה לכך כי למרות ההתבססות על פלטפורמת הפנדה, פיאט ביצעה שיפורים רבים מאוד בדרך לייצור ה-500.

גם סמארט פורטו, שמחירה יתחיל עם שיווקה מ-110,000 שקל, מציעה רמת בטיחות גבוהה: 12.9 נקודות בריסוק חזיתי (הגבוה ביותר בקטגוריה מלבד ה-500), ו-14 בריסוק צד. כל זאת למרות שהיא נבחנה עם שתי כריות אוויר בלבד, האבזור איתו תגיע למרבה האכזבה לישראל. לפורטו אין כמובן דירוג להגנה על ילדים, שכן אין לה ספסל אחורי.
יש בטיחות בזול?
ומה קורה בקרב המכוניות העממיות, שמחירן בין 60,000 ל-80,000 שקל? כאן כבר הבטיחות מרשימה הרבה פחות. פיאט פנדה למשל, שנבחנה עם שתי כריות אוויר (כמו מפרטה הישראלי), מציעה ציון בטיחות נמוך מאוד של שלושה כוכבים, עם 10 נקודות בריסוק חזיתי ו-10 בריסוק צידי, עדות לגילה המתקדם. גם ציון ההגנה על ילדים, 21 נקודות, נמוך למדי.
באופן מפתיע, יונדאי i10 שהרשימה אותנו בכל מבחן ביכולתה להרגיש גדולה ומודרנית ממתחרותיה, מציעה רמת בטיחות בינונית בלבד. אמנם יש לה ארבעה כוכבים, אך ציון הפגיעה החזיתית נמוך – 9.9 נקודות בלבד. ציון הבטיחות בפגיעת צד טוב בהרבה, עם 15.2 נקודות, וכך גם הגנה על ילדים: 37 נקודות. ה-i10 נבחנה במפרט זהה לזה שנמכר בישראל: ארבע כריות אוויר.
סוזוקי אלטו או פיג'ו 107 – איזו מיני הכי בטוחה?
צילום: מנהל
סיטרואן C1. רמת בטיחות נאותה
סיטרואן C1, שכמו הפנדה כבר ותיקה למדי, מציגה רמת בטיחות נאותה: עם ארבע כריות אוויר (לעומת שש במפרט הישראלי), היא קיבלה ציון של ארבעה כוכבים, ו-11 נקודות בריסוק חזיתי, הגבוה ביותר מבין המכוניות הזולות. ציון ריסוק הצד מעט נמוך מהמצטיינות, ועומד על 14 נקודות, וההגנה על ילדים טובה עם 37 נקודות. ניתן להעריך כי ציונה של ה-C1 היה גבוה יותר בריסוק צד, לו נבחנה עם כריות הווילון איתן היא משווקת בישראל. ב-Euro NCAP מציינים כי ציונה של פיג'ו 107, אחותה התאומה של ה-C1, זהה לגרסת סיטרואן. לא מפתיע, בהתחשב בכך שמדובר באותה מכונית באיפור שונה במקצת.
הטובה והרעה של הזולות
ולסיום, מצטרפת חדשה לשוק הישראלי שמציגה בטיחות טובה, ומחיית הקטגוריה עם ציון גבוה למדי. שברולט ספארק, ששיווקה החל לא מכבר, מציגה את הציון הגבוה ביותר מבין המיני העממיות: ארבעה כוכבים עם 11 נקודות בריסוק חזיתי ו-15.3 בריסוק צדי. ההגנה על ילדים מצוינת, עם 38 נקודות. שברולט ספארק נבחנה עם שש כריות אוויר, וכך היא משווקת בישראל.

מנגד, סוזוקי אלטו מציגה רמת בטיחות בינונית בלבד. המכונית הזולה ביותר כאן דורגה בשלושה כוכבים בלבד, עם 10.4 נקודות בריסוק חזיתי. במבחן הצדי קיבלה 7 נקודות, ציון נמוך מכיוון שלא נבחנה במבחן פגיעה בעמוד.
האלטו והספארק הן שתי המכוניות היחידות שנבחנו בשיטת המבחן החדשה והמחמירה בהרבה של ה-Euro NCAP, במסגרתה מכונית ללא כריות וילון לא נבחנת במבחן פגיעה בעמוד. מכאן גם שקשה להשוות את ציון הספארק והאלטו לדירוג של יתר המכוניות בקבוצה, אם כי כדאי לזכור שהמבחנים הבסיסיים (ריסוק חזיתי ב-64 קמ"ש ופגיעה צדית על-ידי רכב אחר), נותרו ללא שינוי.