הרכב יזהה התקף לב, וינוע לשוליים בזהירות
מפתח רכב שניתן לשלם איתו במסעדה ולפתוח את חדר המלון; מכונית שמזהה התקף לב, עוצרת בצורה בטוחה בשולי הדרך ומזעיקה אמבולנס; מערכת ניווט שחוזה את נתיב הנסיעה ומציעה חלופות מהירות. אלו רק חלק מהחידושים הטכנולוגיים אותם מפתחת ב.מ.וו בשנים האחרונות, ושחלקם יגיע למכוניותיה בעשור הקרוב.
באירוע שכותרתו "Connected Drive meets Efficient Dynamics" (ראו הסבר למטה), ושנערך לאחרונה בגרמניה, ב.מ.וו חשפה בפני עיתונות הרכב כמה סודות ממעבדת הפיתוח שלה, מקצתם מושקים בימים אלה ומרביתם עדיין רחוקים שנים רבות מכניסה לעולם הייצור הסדרתי. למשל המערכת המרשימה ביותר בתצוגה, שמזהה איבוד הכרה עקב אירוע לב, ומשתלטת על ניווט המכונית. המערכת מדליקה את אורות האזהרה, בולמת ומייצבת את הרכב בנתיב, בודקת שאין רכב מימין ועוברת לנתיב הימני, וכך הלאה עד לשוליים – שם היא עוצרת עצירה מוחלטת ומתקשרת לשירותי ההצלה. מערכת דומה, שנועדה לפצות על חוסר תשומת לב ולמנוע סטייה מנתיב, שומרת על המכונית במרכז הנתיב אך מפסיקה לייצב את הרכב אם הנהג לא נוגע בגלגל ההגה יותר מחמש שניות.
טכנולוגיה: ב.מ.וו מתחברת לעתיד
צילום: מנהל
לפתוח את הרכב (ואת האורות, והמיזוג...) עם האייפון
בחלק מהמערכות פגשנו כבר אצל יצרניות אחרות, למשל מערכת המעודדת את הנהג לנהוג רגוע באמצעות גרפים וציון בכוכבים (שמיושמת זה מכבר בטויוטה פריוס למשל, אם כי בתצוגה מעונבת יותר). במערכת זו, שנקראת "מינימליזם" ומוצעת בתוספת תשלום במיני קנטרימן החדש, הנהג מתבקש לנהוג רגוע ובתמורה מקבל ציון של בין כוכב לחמישה כוכבים בשלוש קטגוריות: העברת הילוכים, בלימה-שיוט, והאצה. ציון של חמישה כוכבים בשלוש הקטגוריות, יוביל ל"פרס" – הדג המאויר ששוחה בכד, קופץ החוצה ובולע כוכב הנמצא מעליו.
מערכת נוספת, הנמצאת בשלבי פיתוח ראשונים, מאפשרת לכתוב באצבעות בכתב יד, במקום ללחוץ על כפתורים. אלא שגם מערכת זו, שרחוקה כאמור מייצור בב.מ.וו, נמצאת כבר בשלב המוצר המוכן אצל המתחרים – ובמקרה זה באודי A8 החדשה.
האייפון הוא המלך
אם היה צורך בעדות להצלחה הכבירה של מכשיר האייפון של אפל, אפשר היה למצוא אותה בשפע באירוע של ב.מ.וו. היצרנית מפתחת שורה של אפליקציות שיותאמו לטלפון הסלולרי המתוחכם, ובכלל זה אפשרות לפתיחת הרכב מרחוק באמצעות האייפון, התנעתו, הדלקת הפנסים (להקלה באיתור הרכב בחניון למשל) ואף הדלקת החימום או הקירור, כדי שתגיעו לרכב ממוזג ונעים. האייפון ישמש אתכם בעתיד גם כדי לנווט ממקום למקום בסיוע תחבורה ציבורית, למשל מסע המתחיל במכונית ועובר לתחבורה ציבורית בכניסה לעיר כדי להימנע מפקקים. ומי שרוצה משהו קרוב יותר לייצור, יוכל לחבר את הנייד שלו למערכת השמע ולקבל תמונות של האלבומים שאחסן בו על צג הרכב. ומה עם תאימות לסמארטפונים אחרים? "עדיין לא".
טכנולוגיה: ב.מ.וו מתחברת לעתיד
צילום: מנהל
"מינימליזם". לנהיגה חסכונית יש תגמול
אבל גם אם תוכלו לפתוח את הרכב עם האייפון, ב.מ.וו לא זונחת את המפתח הוותיק. להיפך, זה יהפוך לסוג של ארנק אלקטרוני, שיאפשר לכם להזמין כרטיסים להופעות, לתחבורה ציבורית ואף חדר במלון, ולשלם באמצעות סריקת המפתח. את ההזמנה תבצעו כמובן ממסך מחשב הרכב, והמידע יקודד למפתח, שאף יוכל לפתוח את חדר המלון אותו הזמנתם. ושימוש מעניין לא פחות: עם השלט תוכלו גם להחנות את המכונית מבחוץ במקומות צפופים, באמצעות חיישני הרכב ובלי שתצטרכו לשבת בפנים. כך, מסבירים בב.מ.וו, תוכלו להיכנס למקומות צפופים שיקשו עליכם לפתוח את הדלת. העתיד של מקצוע הנהג הפרטי לא נראה מעולם מעורער יותר...
מכונית? משרד ואולם משחקים
והנה בשורה למי שמשתעמם בפקקים ורמזורים ארוכים. ב.מ.וו שוקדת על פיתוח מערכת שתאפשר לכם לא רק לקבל ולשלוח מיילים (בהכתבה קולית) בעזרת שרת מיקרוסופט אקסצ'יינג', אלא גם לשחק משחקים בזמן עמידה ברמזור ארוך. מערכת תזמון הרמזורים של העירייה תשדר למכונית את זמן ההמתנה, ובהתאם זו תאפשר לכם לשחק או לשוחח בווידאו-צ'אט עם היושבים במכונית לידכם ברמזור או עם איש קשר. או אם תרצו, סוג של "פייסבוק" לנהגים בכביש. מערכת זו לא צפויה להגיע לייצור בקרוב, לדברי ב.מ.וו בעיקר בגלל הצורך בשיתוף פעולה נרחב של רשויות מקומיות בנושא תזמון רמזורים.
* Efficient Dynamics – שמן המסחרי של כל מערכות החסכון בדלק של ב.מ.וו
* Connected Drive – שמן המסחרי של מערכות התקשורת של ב.מ.וו