בתערוכת אמסטרדם ב-1984 הציגו אנשי מחלקת הספורט של ב.מ.וו – הידועה מאז בכינויה M GmbH – מוטציה צנועה למראה אך מבהילה מתחת לשמלתה בשם M5; על בסיס ב.מ.וו 535i שגם כך לא חסר לה הרבה בתחום הביצועים, הוצגה מה שהפך מאוחר יותר ל"סלון-העל" הראשונה בעת החדשה. מנוע ה-6-ציל' של ב.מ.וו M1 זצ"ל, על 286 סוסיו הושתל בחזית והמכונית שנבנתה בעבודת יד הפכה לאגדה כמעט בן לילה. בין 1985 ל-1988 נמכרו כמעט 2,200 ב.מ.וו M5 – די והותר להפוך לאקזוטיקה נחשקת ולאחת היצירות היותר מבוקשות אצל עיתונאי רכב חולי גז, מה שהאדיר והעצים את שמה – הן של המכונית והן של המדענים המטורפים בעלי המשקפיים העגולות והחלוקים הלבנים – מעל ומעבר לחשיבותה המסחרית/כלכלית. במידה רבה שותפה ה-M5 לבניית תדמיתה הספורטיבית ("מכונת הנהיגה המושלמת", כמאמר הסלוגן) של ב.מ.וו עד היום. הדור השני יוצר בין 1989 ל-1995, עדיין עם 6 צילינדרים עם הספק שהחל מ-1991 טיפס ל-340 כ"ס וביצועים בהתאם.
ואז, למשך כשנתיים, לא קרה הרבה ובב.מ.וו האמינו שגרסת ה-540i, על מנוע ה-V8 ו-286 כ"ס שלה בהחלט מספיקה, והקטע עם ה-M5 מיצה עצמו. אלה שבדיוק אז החליטו המתחרות להראות שגם להן יש גדול מאוד, וזה התחיל עם יגואר וה-XJR שלה (370 כ"ס, שלא נדע) ועיצבן במיוחד עם החבר'ה במרצדס שהתריסו עם גרסת סטירואידים לסדרה E בדמות ה-E55 ו-354 הסוסים שתקעה בחרטום.
ה-V8 מה-540i נלקח לחקירות קשות במרתפי המחלקה ויצא משם עם תוספת של כמעט ליטר להספק והמספר העגול "400" לצד נתון ההספק. Ja Wohl!
סרטון תדמית וותיק ומוכר של ה-M5 – אך בהחלט ממצה ומעביר את המסר...
למרות הבהילות בתכנון ובבנייה היתה זו ה-M5 המפורסמת והנודעת מכולן, שהן כמכונית והן מנועה קצרו שבחים מקיר לקיר. מנוע ה-V8 המופלא הצליח לאפשר מהירות מרבית (כאשר המגבלות האלקטרוניות הוסרו) של מעל ל-300 קמ"ש, נתון שגם כיום נשמע ממש לא רע לסדאן עם 4 דלתות.
מירוץ החימוש שעלה עוד ועוד דרגות אילץ את אנשי מחלקת הביצועים של ב.מ.וו לשתול ב-M5 הבאה (שיוצרה בין 2006 ועד היום) נשק לא קונבנציונאלי בדמות ה-V10 בנפח 5.0 ליטר מפיתוח עצמי, שהודות ללא מעט השפעות ישירות ממנועי פורמולה 1 הצליח לייצר מנגינות מדהימות עם 507 סוסיו. היתה זו עוד קפיצת מדרגה אם לא סנסציה בסאגה המתמשכת שנקראה "מלחמת הביצועים" דאז.

אז זהו, כנראה שגם ה-V10 עשה את שלו; בתערוכת פרנקפורט 2011 תושק M5 חדשה לגמרי, תוך נטישת תצורת ה-V10 וחזרה ל-V8. כבסיס תשמש ב.מ.וו סדרה 5 החדשה במקום זו הקודמת ב-M5 הנוכחית. על-מנת לא להשמין יתר על המידה ייעשה שימוש נרחב ונדיב (אם כי יקר) באלומיניום קל משקל בשלדה ובסיבי פחמן בחלקי מרכב שונים. כיחידת כוח ישמש הכור הגרעיני המניע כיום את הב.מ.וו X6 M ו-X5 M, קרי: V8 כפול-מגדשים בנפח 4.4 ליטר, שיציע בסאלון הברוטאלית כנראה עוד יותר מה-555 סוסים הטמונים בו כיום, למעשה יהיה זה ככל הנראה המנוע הסדרתי החזק אי-פעם לשאת את הלוגו של היצרנית הבאווארית.
צילום: מנהל
בפעם האחרונה ש-V8 שירת ב-M5 היה בסדרה E39 שיוצרה בין 1998 ל-2003

המעבר מה-V10 ל-V8 החדש נובע הן משיקולי עלויות והן משיקולי ניקיון וצריכת דלק; זה אולי יישמע מגוחך (למה אולי? בטוח...) אבל גם זה שיקול תדמיתי חשוב, כפי שמסתבר וככלל אף יצרנית לא רוצה – וגם לא יכולה להרשות לעצמה, בעקבות החוקים החדשים באירופה הנוגעים לממוצע פליטת המזהמים המותר – ללכת אחורה בסעיפים אלו. שמועות גורסות כי ב-M5 הבאה יצטמק נתון פליטת ה-CO2 בלא פחות מ-20%.
ברור שבכל הקשור לביצועים – במקרה זה ביצועי התאוצה, המהירות המרבית תישאר מוגבלת ל-250 קמ"ש – תציע הב.מ.וו M5 החדשה שיפור ביחס לנוכחית. הכוח יועבר אל הגלגלים באמצעות גיר כפול-מצמדים.

למרות גישושים ובדיקות היתכנות בעבר, גם מה-M5 החדשה תיעדר גרסה היברידית; תוספת המשקל ההכרחית היא הסיבה.