זה התחיל עם כמעט קוריוז: דיווחים מארה"ב סיפרו על דושוות-מצערת שנתקעו ואף גרמו לתאונות במספר מכוניות טויוטה ולקסוס. האשמה אז הוטלה על השטיחונים המרפדים את אזור הדוושות, אשר זזו ממקומם ותקעו את המצערת. לא נעים, במיוחד כאשר התוצאה היתה קריאת-תיקון (Recall) ליות מ-4 מיליון מכוניות. לא מתאים לאף יצרן רכב ובודאי לא לטויוטה, הגדולה בעולם ואשר מתגאה באיכות מכוניותיה, ליפול על דבר כל כך קטן.
אבל השבוע התברר כי יש בעיה נוספת עם מצערת נתקעת בדגמי טויוטה – בעיה אשר אינה קשורה לסוגיית השטיחונים. 2.3 מיליון מכוניות טויוטה בארה"ב נקראו לתיקון נוסף, לאחר שהתברר כי ליקוי במנגנון הפעלת המצערת עלול לגרום לחיכוך מוגבר כאשר המנגנון מתבלה ולהתקעות המצערת במצב פתוח. זהו בהחלט ליקוי מסוכן, אם המצערת נתקעת כאשר עוזבים את הרגל – למרות שבמקרה זה טענה טויוטה כי לא ידוע לה על תאונות שהתרחשו עקב הבעיה.
זה לא מנע מהחברה להגיב הפעם באופן קיצוני יותר. בנוסף לקריאת התיקון שהתפרסמה בסוף השבוע שעבר, נקטה טויוטה בצעד יוצא דופן כאשר הכריזה על עצירת מכירת מכוניות חדשות מהדגמים הרלבנטיים עד לתיקון סופי של הליקוי, כאשר בהמשך יופסק גם הייצור בחמישה מפעלי טויוטה בארה"ב.
עד השלב הזה עוד טענה טויוטה כי הבעיות השונות עם המצערת רלבנטיות רק למכוניות שיוצרו בארה"ב, אלא שמתברר שלא כך המצב. ה"וול סטריט גור'נל" מדווח כי עוד בסוף 2008 התגלתה בעייה במנגנון המצערת של שתי מכוניות טויוטה המיוצרות באירופה, אייגו ויאריס. טויוטה הגיבה בשינוי תכנון המנגנון. לאחר מכן, עם הופעת בעיות מצערת במכוניות טויוטה הנמכרות בצפון אמריקה, גילתה טויוטה כי מנגנוני המצערת במכוניות המדוברות מיוצרים אמנם על ידי ספק שונה הממוקם בארה"ב, אבל נעשה בהם שימוש באותם חומרים כמו המנגנונים הפגומים באירופה – וזו הסיבה לקריאת התיקון שפורסמה עכשיו. הדגמים הרלבנטיים בארה"ב הם ראב4, קורולה, מטריקס אוואלון, קאמרי, היילנדר, טונדרה וסקוויה; מתוכם, הקאמרי היא היחידה המגיעה לישראל, וגם היא נמכרת כאן בכמויות זעירות.
אבל עכשיו נפוצות שמועות כי טויוטה בוחנת ביצוע קריאת תיקון לכ-2 מיליון מכוניות גם באירופה, בהן מותקנים מנגנוני מצערת לקויים-בפוטנציה – וזה כמובן משפיע ישירות גם עלינו, באופן הרבה יותר נרחב. בימים הקרובים מן הסתם נדע איזו קריאת תיקון, אם בכלל, תבוצע כאן אצלנו. יש כבר דיבורים, אגב, על כך שכבר ב-2004 היינו פניות אל הרשות לבטיחות בדרכים בארה"ב, NHTSA, בתלונות על בעיות-מצערת במכוניות טויוטה; אז נערכה בדיקה ולא נמצאו ליקויים הדורשים התערבות.
וכל העסק, כמובן, לא עושה שום דבר טוב למוניטין האמינות של טויוטה. חברות ליסינג והשכרה בארה"ב משביתות ציים שלמים של מכוניות טויוטה, והסיפור צובר תאוצה כמו כדור שלג במורד. לא נעים, במלים מאד עדינות.
תגובת יבואנית טויוטה
מחברת 'יוניון מוטורס', יבואנית טויוטה, נמסר כי טרם נתקבלו מספרי השלדה של כלי רכב שנמכרו בארץ ובהן עלולה להתרחש התופעה. לקוחות שחשים שקיימת אצלם תופעה של דוושת תאוצה "קשה" או "דביקה", מוזמנים להגיע לבדיקה במוסכי החברה.

לקוחות שרכשו את רכבם בייבוא אישי מתבקשים לפנות אל הסוכן בחו"ל ממנו רכשו את רכבם. אם רכבם נמצא ברשימת כלי הרכב שיש לתקנם, עליהם לפנות למחלקת קשרי לקוחות של יוניון מוטורס ולמסור את מספר השלדה ואת שם הסוכן וכתובתו במטרה להעביר את המשך הטיפול ליוניון מטוטורס.