אם אינכם מכירים את ה-Robb Report כנראה שאינכם אמורים להכיר. זהו המקור העולמי לכל מה שיקר, יוקרתי ונחשב. אם אתה לא בפנים אז המוצר שלך לא שווה ואם אינך מקבל את הגיליון השמן אליך הביתה כנראה שאתה לא שווה...
שם בין דפי ה-Report השמנמן, בין שעונים שעולים כמו פנטהאוז, חופשות שעולות כמו דירה, ומגרשי גולף שחברות בהם עולה כמו ריינג' רובר מצאתי את ICON. מאד מוזר ובולט לגלות מה שנראה כמו טויוטה FJ40 מדרום לבנון, בתוך כל הנוצץ הזה שמחייב אותך לעטות משקפי שמש (כמובן של פורשה דיזיין) שיגנו על הרישתית מהברק.
ההיסטוריה הפרטית שלי עם סדרת FJ קצרה יחסית אבל משמעותית, עם די הרבה קילומטרים על כלים כאלו במצרים ואף ירידה מיוחדת לסיני כדי לנהוג ב-FJ45 מדוגם ויפה במיוחד. סדרת FJ היא בעיניי אקזוטית קלאסית ומלאת אופי וקסם כמו ה-CJ שאותם טויוטה ניסתה לחקות. ואותם FJ קשי יום ועורף הם אלו אשר בנו את מוניטין האמינות המוחלט שממנו נהנה מותג טויוטה.

הקונספט
על כל מוצריו. הרעיון היה לנשוף רוח חדשה בכלי קלאסי. בתגובה לדרישה גוברת (בזירת המכוניות הקלאסיות) וציפיה לקבל ביצועים מודרניים עם מראה "ווינטג'". וזו הייתה הנורה שנדלקה מעל לראשו של ג'ונתן וורד אשר יחד עם אישתו שתחיה הקים בשנת 1996 את TLC (קיצור של Toyota Land Cruiser) כדי לתת שירות של חלקים, טיפולים ושיחזור לקהילת בעלי ה-FJ הגדולה של מערב ארה"ב.
איקון: מבחן דרכים
צילום: יצרן
43 בגרסת BAJA עם קפיצי סליל וקליפרים 6 בוכנות במעצורי החזית
עם חלוף השנים, כששמה של הסדנה יצא למרחוק, הפך ג'ונתן ליועץ מקצועי עבור טויוטה והסדנה הקליפורנית הקטנה שלו החלה לטפל בפרויקטים מיוחדים של הענק היפני. זה כלל דיגום והכנה של מכוניות לתערוכות ומירוצים והגיע לשיא כאשר התבקש על ידי טויוטה ליצור שלושה אבות-טיפוס למה שהפך בהמשך להיות ה-FJ קרוזר של 2007. אולם גרסת היצור של ה-FJ (שגם אנו מכירים אותה כאן) הייתה – בסופו של תהליך – מרוחקת מהקונספט המקסים של TLC וגרמה להרבה למפח נפש. מתוך היגון עלתה השאלה: "אם היינו צריכים ליצור את ה-FJ בדרכנו, מה היינו עושים?".
התוצאה היא ICON. כלי רכב שלדעת מולידו משלב את האסתטיקה של העיצוב והפשטות של ה-FJ המקורי עם ביצועים מודרניים, במוצר שלא רק מסוגל לחצות יבשות אלא גם שנות דור.

הצע
לאייקון יש שני קווי מוצרים. האחד "קלאסי" (Old School) ומציע לנדקרוזרים מקוריים משופצים ברמה הכי גבוהה. וזה נחמד מאוד אבל פחות מעניין. השני, New School הוא כבר סיפור אחר לגמרי ועונה על הקונספט המקורי. למען הסר ספק לא מדובר כאן בטויוטה מגוירת אלא בכלי רכב חדש לגמרי אשר מיוצר בעבודת יד בארה"ב. השלדה הבסיסית וחלקי המרכב אכן מבוססים על ה-FJ המקורי אך כולם חלקים חדשים לחלוטין. לפי ג'ונתן 95% מכל חלקי האייקון הם חדשים ומיוצרים על-ידי "אמריקנים משלמי מיסים" (זה הזמן להשמיע את ההמנון ודגל מתנפנף...).
היצע המנועים כולל שני מנועי GM V8 עם 350 ו-450 כ"ס ולאחרונה נוסף גם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.8 ל' מתוצרת אינטרנאש עם 41 קג"מ וכ-140 כ"ס אשר מציג צריכת דלק טובה.
איקון: מבחן דרכים
צילום: יצרן
דגם Old School מפגין מהלך מתלים אדיר ויכולת בהתאם, במסווה של כבשה תמה
תוכלו לבחור בין תיבת הילוכים אוטומטית לידנית וטרנספר אטלס 2 סופר-קצר. הסרנים המחוזקים מתבססים על דנה 44 איתנים ואלו תלויים על קפיצי סליל שמציעים מהלך גלגל אמיתי של 30 ס"מ ומשוככים באמצעות בולמי-גז שמנים. לסגור את פינת מערכת ההנעה תמצאו ארבעה דיסקים מאווררים בכל צד האוחזים בחישוקי אלומיניום "17 של אמריקן רייסינג וצמיגי BF גודריצ' במידה 275/75-17. למען הסר ספק יש גם אופציית בלמים "ספורטיבית" הכוללת צלחות דיסק מחורצות וקליפרים קדמיים עם שש בוכנות – או ייה!
החלק המדהים הוא המרכב אשר עשוי כולו בעבודת יד מלוחות אלומיניום 5052 והוא העתק מדויק של המרכב המקורי של ה-FJ. רשימת האבזור ארוכה מאוד וכוללת "גודיז'" מהמסוקסים שביצרני אביזרי השטח: פגושי ARB, כננות וורן, אמצעי ניווט, מושבי מירוץ, אפילו ציפוי שחור-מט מיוחד למכסה המנוע למנוע סינוור בלילה מסוללת פנסי הקסנון שעל הגג. רק בסוף הרשימה המדהימה הזו מופיעה מערכת השמע בלי לציין יצרן...
אתם יכולים לבחור בין שלוש גרסאות מרכב: קצר ומתוק זה ה-40, ביניים ושימושי (זה שלי לא לגעת!) ה-43, וגרסת "עבודה" טנדר המסומן 45. כל המספרים הללו תואמים את המספור המקורי של טויוטה ל-FJ. אגב, כמעט ושכחתי, אחד החלקים שבכל זאת מגיע מטויוטה הוא השבכה שמקורה ממגרשי הפירוק ומקבלת לקרבה את השממית המסמלת את אייקון. המכוניות האלו מיוצרות מזה כשנתיים בסדנה הקטנה שבוון-נייס בלוס-אנג'לס, עשרות מהן עשו דרכן לכוכבי בידור ועוד חופן הגיעו לאירופה ויפן. במידה ותרצו גם אתם להיות הבעלים של כלי רכב מאייקון תיאלצו להיפרד מ-100,000 עד 150,000 דולר עוד לפני המכס המיסים ומה לא כשזה יגיע לחופי ארה"ב. לא זול.
איקון: מבחן דרכים
צילום: יצרן
גרסת BAJA מצויידת בצבע שחור/מט מיוחד שמונע סנוור מהפנסים שעל הקשת
מפח נפש
נורא רציתי לנהוג בכלי, וכבר הייתי בדצמבר ב-LA לאירוע אחר, אולם הגשם הכבד שירד מנע אפשרות לצאת לנהיגת שטח ראויה וג'ונתן הבעלים לא נכח בסדנה המדוגמת. כך שללא נהיגה החלטתי לוותר על הנסיעה בת השעה וחצי ל"וואלי". מצד שני לא ממש צריך נסיעת מבחן בכלי כזה, בטח למי שכבר מכיר ואוהב שטח ורוצה את הכלי האחרון שהוא ירכוש. אחרון? כן, מכוניות יגיעו ויתחלפו, אופנות יעברו מהעולם וכלי שטח אמיתיים כבר כמעט שלא מיוצרים. אבל האייקון ישרוד, כמו שה-FJ שרד חמישה עשורים והפך את טויוטה ממטרד יפני ליצרן הגדול בעולם, האייקון ימשיך לשרוד בשילוב המדהים של פשטות, חוסן, איכות מדהימה ויכולת מהממת.