תמונת אילוסטרציהבינואר 2010 תיכנס לתוקף שיטת החישוב הליניארית לקביעת שווי השימוש לרכב צמוד. רגע לפני המעבר לשיטה החדשה ננסה לעשות לכם מעט סדר.

עד עתה, שווי השימוש בישראל פעל בשיטת הקבוצות. כלומר כל מכונית דורגה בין 7 קבוצות קיימות בהתאם למחירה, כאשר לכל קבוצה מחיר ידוע. מינואר הקרוב השיטה תשתנה ובמקום קבוצות מוגדרות וסכום ידוע, תיכנס לתוקפה שיטת חישוב לינארית לפיה שווי השימוש לרכב צמוד יחושב כאחוז ממחירו של הרכב. המשמעות, כל דגם, כל רמת אבזור, תזכה לשווי שימוש שונה.

לטענת משרד האוצר, בשיטה החדשה מספר יתרונות. קיים תמריץ להפחתת מחירי המחירון של כל דגם היות ושווי השימוש נגזר ממחיר המחירון לצרכן ולא מהמחיר המוצע לחברת הליסינג. בנוסף, יבואני רכב ימנעו מהעלאה מחירים חדה של דגמיהם היות שכל שינוי במחיר המכונית יגרור בשנת הליסינג הבאה תוספת תשלום.
במעבר לשיטה החדשה נמצא גם יתרון הנוגע לרמת האבזור של כלי הרכב. עד עתה יבואני רכב ניסו להיכנס לקבוצות שווי השימוש ע"י הורדת רמות האבזור והחדרת גרסת בסיס "עירומה" לעיתים גם "נקייה" מפרטי בטיחות. היות ועל פי השיטה החדשה המחיר נגזר ממחירי הרכב, באוצר מעריכים כי לא מעט מהצרכנים יהיו מוכנים לשלם מעט יותר (עשרות שקלים מדי חודש) ובתנאי שיזכו בעוד "פינוקים" ואבזרים.

מינואר, 2.19% משווי הרכב
לקראת הבאת התקנות המעודכנות לועדת הכלכלה של הכנסת, מפרסם משרד האוצר את הנוסח החדש. ניקח כדוגמה את הקבוצות הפופולריות ביותר כיום (קבוצה 2 וקבוצה 4). על פי התקנות, שווי השימוש לרכב צמוד יעמוד על 2.19% משווי הרכב. המשמעות, שווי השימוש עבור רכב שעלותו 115,000 שקלים (קבוצה 2 כיום כמו מאזדה 3, שברולט קרוז, פורד פוקוס) יהיה 2,520 שקלים. וזאת לעומת 1,860 שקלים כיום או 2,330 שקלים – המחיר המשוער ב-2010 לפי שיטת הקבוצות.
שווי השימוש עבור רכב שעלותו 150,000 שקלים (קבוצה 4 כיום כמו מאזדה 6, שברולט מאליבו, פורד מונדיאו) יהיה 3,290 שקלים. וזאת לעומת 3,200 שקלים כיום או 3,760 שקלים – המחיר המשוער ב-2010 לפי שיטת הקבוצות.

זהו שווי השימוש ואלה המחירים (הדורשים עדיין את אישור ועדת הכלכלה) בשנה הקרובה , קרי 2010. בשנת 2011 שווי השימוש יעלה במעט ויעמוד על 2.5% ממחיר הרכב. גובה שווי השימוש הסופי יקבע בהתאם למחיר הרכב בשנה הקודמת, בהתחשב בסל המטבעות ובמדד המחירים לצרכן.
זה המקום להזכיר כי מי שיקבל רכב צמוד לפני תום השנה הנוכחית, חישוב שווי השימוש יבוצע על פי שיטת הקבוצות לאורך כל תקופת החכירה.