מכירות חודשיות באירופה, לעומת שנה קודמתאיגוד יצרני הרכב האירופי, ACEA, פרסם בשבוע שעבר את נתוני המכירות לחודש יוני ולמחצית הראשונה של 2009 – והתמונה בהחלט נותנת מקום לתקווה. בחודש יוני נמסרו 2.4% יותר מכוניות מאשר ביוני 2008, וזו הפעם הראשונה מאז תחילת השפל הנוכחי במאי 2008 בה נרשמת עליה לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת (וזאת אחרי שבינואר האחרון נרשם שיא שלילי, עם ירידה של 27%). בסך כל המכירות באירופה נרשמה ירידה של 11% מתחילת השנה השנה לעומת אותה תקופה ב-2008.
אלא שהסיבה העיקרית לשיפור איננה התאוששות כללית במצב הכלכלי, אלא תכניות שיושמו על-ידי חלק ממשלות מערב אירופה לעידוד גריטה (הורדה מהכביש) של רכב ישן והחלפתו בחדש. מי שנפטר ממכוניתו הישנה (בכפוף לתנאים השונים ממדינה למדינה – לרוב, גיל של לפחות 10 שנים) מקבל סכום כסף מסויים כמענק לרכישת רכב חדש או כמעט-חדש. מאחורי תכניות אלה עומדות שתי סיבות עיקריות: האחת – זריקת-עידוד לכלכלה. השניה – איכות הסביבה. התמריצים מעודדים הורדה מהכביש של מכוניות ישנות ומזהמות והחלפתן בחדשות ונקיות. ברוב המדינות שכבר יישמו את התכנית, המענק מותנה בכך שהרכב החדש הנרכש לא יעבור סף-מקסימום של פליטת CO2, ובאחרות נדרש כי המכונית החדשה תעמוד בתקני זיהום יורו 4. יש גם הגדרות לגיל מינימלי של המכונית המוחלפת. גרמניה היא הראשונה שיישמה תכנית לעידוד גריטה ושם גם המענק הכספי הוא מהגבוהים ביותר, 2,500 אירו – כל עוד המכונית הישנה היא בת יותר מ-9 שנים. התכנית הנדיבה ביותר קיימת ביוון דווקא: שם אין צורך אפילו לרכוש מכונית חדשה: הבאת מכונית ישנה (ללא מגבלת גיל) לגריטה תכניס לכיסך בין 400 ל-800 אירו, ואם תרכוש חדשה תקבל עוד מענק הנע בין 1,500 ל-3,400 אירו.
את התוצאות החיוביות ביוני ואת הירידה המתונה הכללית במחצית הראשונה של השנה יש לזקוף בעיקר להצלחה הדרמטית של תכנית הגריטה בגרמניה, השוק הגדול באירופה (מעל 2 מיליון מסירות בתקופה המדוברת, כ-28% מכלל המסירות באירופה). ביוני נרשמה בגרמניה עליה של מעל 40%, ומתחילת השנה – 26%. זאת כאשר ב-15 מדינות מערב אירופה, החברות הותיקות באיחוד האירופי אשר אחראיות ליותר מ-90% מהמכירות בכלל אירופה, נרשמה ירידה כללית של 9.4% בששת החודשים הראשונים של השנה. גרמניה היא המדינה היחידה במערב אירופה בה נרשם גידול משמעותי בתקופה המדוברת. מדינות אחרות בהן יושמו תכניות עידוד גריטה בשלב מאוחר יותר השיגו גם הן תוצאות טובות מהממוצע. בצרפת הושג גידול צנוע של 0.2% ובאוסטריה – ירידה של 1.6% בלבד. בחודש יוני אפשר היה לראות תוצאות טובות גם אצל איטליה, עם גידול של 12.4%.
במדינות מזרח-אירופה, החברות החדשות באיחוד האירופי, המצב גרוע בהרבה ושם נרשמה במחצית הראשונה ירידה כוללת של כ-25% ביוני ו-27% מתחילת השנה.
ומה קורה עם היצרנים השונים? ובכן בטבלה המצורפת תוכלו לראות את הפירוט במלואו, אבל נציג כאן את הממצאים העיקריים. קונצרן VAG מוביל את המכירות לפני PSA, פורד ו-GM. VAG השיגו ביצועים טובים מהממוצע – ירידה של 3%. מותג פולקסווגן, הראשון בהיקף המכירות בין המותגים באירופה (ראו גם ידיעה נפרדת אודות הגולף), אף השיג שיפור קל של 0.2%. המותג המשתפר ביותר הוא דאצ'יה של רנו, שהשיג גידול של 28.6% במכירות במחצית הראשונה של השנה. המותגים הנוספים היחידים שהשיגו שיפור הם יונדאי (15.7%+) ואלפא רומיאו (10.4%+). התוצאות הגרועות ביותר בין המותגים (בהתעלם ממותגי יוקרה אקזוטיים, לגביהם לא נמסר פירוט) הושגו – שלא במפתיע – על ידי סאאב (ירידה של 57.1%) וקרייזלר (ירידה ב-49.1%). מותגי היוקרה יגואר, לנד רובר ולקסוס נפגעו קשה מהמצב ורשמו כולם ירידות של כ-39%.
הקונצרן עם התוצאות ביותר הוא פיאט, עם ירידה כוללת של 1.1%. קבוצת ב.מ.וו רשמה את התוצאה הגרועה ביותר, ירידה של 22.3%, אם כי דיימלר (מרצדס +סמארט) לא היתה טובה בהרבה עם ירידה של 18.6%. יש לציין כי התוצאות של טויוטה כפי שדווחו על ידי ACEA טובות משמעותית מאלו שפרסמה טויוטה עצמה ואשר עליהן סיפרנו אתמול: הדיווח האירופי מציג ירידה של 15.3% בלבד לקבוצה (ו-14.3% למותג טויוטה), כמעט מחצית משיעור הירידה עליו דיווחה טויוטה. הסיבה אינה ידועה לנו.
לפניכם טבלת המותגים המובילים בששת החודשים הראשונים של השנה.

מכירות באירופה, ינואר-יוני 2008
1. פולקסווגן, 848,600 (0.2%+)
2. פורד 663,800 (5.2%-)
3. אופל/ווקסהול, 561,300 (17.6%-)
4. פיאט, 547,300 (1.8%-)
5. רנו, 527,000 (18.8%-)
6. פיג'ו, 505,900 (14.4%-)
7. סיטרואן, 442,000 (9.5%-)
8. טויוטה, 363,000 (14.3%-)
9. אודי, 326,800 (4.8%-)
10. מרצדס, 304,000 (19.9%-)
11. ב.מ.וו, 289,800 (22.6%-)
12. סקודה, 247,700 (3.5%-)
13. סיאט, 167,000 (13.1%-)
14. יונדאי, 172,100 (15.7%+)
15. ניסאן, 159,400 (19.4%-)