בהמשך לידיעה שפרסמנו אתמול, הוציאה רשות המיסים הודעה רשמית על כך שבהתאם לשערי המטבעות כרגע, לא צפוי שינוי בקבוצות המחיר לחישוב שווי ערך הרכב. כזכור, וכמו שסיפרנו, ההודעה המקורית שדברה על ירידת מחירים משמעותית, הייתה אחד הקטליזטורים להאטה בשוק הרכב. איך מגיבים על כך באיגוד יבואני הרכב, האם יש כעס או ביקורת על כל ההתנהלות הזו. "זה לא שמישהו הרע לנו," מסביר יקי אנוך, יושב ראש איגוד יבואני הרכב, "על פי שערי המטבע של אותה תקופה אלו היו המחירים. יחד עם זאת מבינים היום ששערי המטבע עולים".

אבל האם אי אפשר היה למנוע את כל הסיטואציה הקשורה לקבוצות?
"אני לא יודע אם אפשר היה למנוע זאת. לא היה כאן זדון והדברים מתנהלים בשקיפות. זה לא שאפשר לבוא בטענות, למה זה לא נעשה בסודיות. כי אז היו מאשימים אותם שהם פועלים לטובת מישהו. צריך להבין שכשאנשים שומעים שמס הקניה יורד הם לא עושים חשבון שזה רק אחוז מסוים המס ולא מהמחיר הכללי. הם כבר מצפים לירידת מחיר משמעותית. יחד עם זה, זה שהמצב השתנה והרשות מגיבה זה כבר טוב".

אז איך אתם מרגישים עם כל המצב?
"אנחנו מאוד עצובים אבל אני לא חושב שאנחנו יכולים לבוא בטענות למשהו".

האם ההודעה הזו יכולה לשפר את מצב השוק?
"הציבור כרגע מאוד מבולבל והדברים מאוד לא ברורים מבחינתו כך שקשה לדעת מה יקרה. לדעתי נובמבר ודצמבר הם חודשים מתים. הלקוח גם יודע שמבחינתו בינואר 2009 הוא מקבל שנת דגם חדשה. יש כאן מספר מרכיבים ובייחוד המפולת הכלכלית. אנשים חוששים אז הם לא יכנסו להוצאות ולכן השוק בקיפאון. כולם מחכים לראות מה יקרה".

וכרגע יש חגיגת מחירים בסוכנויות. האם היא תמשך גם בינואר?
"אני חושב שבינואר לא תהיה ברירה וחלק מהיבואנים, בייחוד שחקני המטבע היפני יהיו חייבים להעלות מחירים. צריך להבין שיכול להיות שגם הקבוצות יעלו, אם שערי המטבעות ימשיכו לעלות, וגם זה יוסיף לעליית המחירים".

האם ינואר הוא האור בקצה המנהרה עבור יבואני הרכב?
"קשה לומר כי גם חברות הליסינג דוחות את ההצטיידות. כרגע לא רואים את קצה המנהרה אז אי אפשר לדבר על אור".
צבי נטע, ראש 'מכשירי תנועה', מעריך: "המחירים לא ירדו בינואר"