כמות מבצעי המכירות שנחתה אלינו מייד עם סיום החגים, אומרת שייתכן בהחלט שזה הזמן לצאת לסוכנויות הרכב ולנסות ולדוג עסקאות מוצלחות. האמונה המבוססת שלנו היא שההודעות הרשמיות שהתפרסמו בינתיים הן רק קצה הקרחון.

אנחנו כבר שמענו על מבצעי הנחות משמעותיים של אודי, צ'מפיון מוטורס עם אוטודיל, פולקסוואגן עם הפאסאט המוזלת וה-CC, של הונדה לגבי הסיוויק 5 דלתות וסובארו לגבי ה-STI ואפילו של מרצדס (שטוענת שנותרו דגמים בודדים במבצע). ב.מ.וו מצידם הודיעו על מבצעי תשלומים ולובינסקי על חבילות ל-407. אבל ברור לנו משיטוט באולמות התצוגה, שניתן למצוא עסקאות מעניינות לא פחות אצל יבואנים רבים שטרם הכריזו על כך ובמבחר דגמים גדול בהרבה.

הסיבות למצב שנוצר הן מגוונות, ומתחילות מן הסתם בהורדת המס על רכב מ-78 ל-75% הצפויה בינואר 2009 (שאמורה להביא בסך הכל הורדה של 2 אחוזים, וגם זה תלוי ביבואן). ינואר 2009 גם מסמן את סופה של שנת הדגם 2008 ומעבר לשיטה שמבטלת את המושג "שנת דגם". אלא שאיכשהו חלק מהיבואנים - וחשוב מכך: הצרכנים - מתייחסים לכך עדיין כאל שנת דגם חדשה. כל זה אומר שרבים מעדיפים לדחות את הרכישה לתחילת 2009. ואם זה לא מספיק נוסף הצפי להורדה משמעותית ברף של קבוצות הרישוי (שכנראה תהיה פחות משמעותית בגלל השינויים האחרונים בשערי המטבעות) דבר שתמיד משפיע גם על מחירי השוק הפרטי. זה יחד עם המצב הכלכלי, הוסיף גם הוא סיבה להאטת הפעילות ולהמתנה לינואר.

אבל זה לא הכל לקדרה הסבוכה נוסף מרכיב ה-12 חודשים שמעבר אליו אסור ליבואן להחזיק מכונית בארץ מבלי למכור אותה. זה אומר ניהול מלאי בצורה מורכבת יותר שלא כל היבואנים הצליחו להפנים. זאת במיוחד כאשר בשנה שעברה, שהיוותה קפיצה גדולה במכירות, נותרו רבים מהיבואנים ללא מכוניות בחודשים האחרונים של 2007. אז הפעם יש להם מכוניות במלאי (ודי הרבה) בייחוד כאשר חברות הליסינג האיטו גם הן את הפעילות.

כל זה אומר שמבחינת הלקוח הפרטי זהו זמן מצוין לצאת שופינג ושבהחלט ניתן להתמקח. זאת לא רק כאשר מדובר במותגי יוקרה אלא גם במותגים עממיים. הכל פתוח. רק כאשר אתם עושים זאת קחו בחשבון את ירידת המחיר הקלה הצפויה וגם שהמעבר לשנת 2009 עלול להוריד בערך דגמי 2008 כ-10-15 אחוזים (עדיין לא ברור איך יתנהג השוק עם המעבר).