רכבי פנאי - בכל זאת לשטח - אוטו

רכבי פנאי - בכל זאת לשטח

רכבי הפנאי האופנתיים מציעים תנוחת נהיגה גבוהה והופעה רבת נוכחות. ובכל זאת, למי מהם יש את מפרט השטח הטוב ביותר?

סיכום שלושת הרבעונים של 2016 מספר את מה שכולם רואים: רכבי פנאי מאוד מצליחים בישראל. הרכב הנמכר ביותר שייך למגדר הזה, ומבין חמשת הראשונים, שלושה הם רכבי פנאי.
רכבי פנאי מציעים, עקרונית לפחות, הרחבה של מעטפת השימוש במכונית למשפחה – ירידה מהאספלט לטובת טיול בשטח, או סתם פיקניק עמוק מאוד בחיק הטבע. היתרון שהם מביאים עמם הוא במרווח גחון מוגבה ביחס למכונית נוסעים. בנוסף, יש דגמים עם הנעה כפולה – תקנית או כאופציה.
לקראת עונת הטיולים בדקנו למי מבין רכבי הפנאי היותר "עממיים" – עד 200,000 שקלים – ישנם את הנתונים הטובים ביותר לטובת נסיעת שטח, שתאפשר את מקסום אותה יכולת פנאי. כמובן, מפרט טכני לבדו לא יכולת לספר על כושר העבירות של רכב בשטח - הנעה, מתלים, נעילות, מידות וסוג צמיגים, כמו-גם מבנה המרכב והגחון משפיעים רבות על יכולת ההתקדמות בשטח בכלל, ובתוואי מאתגר בפרט.
הרשימה כוללת חמישה דגמים לפי "מפרט השטח" העדיף, וכוללת התייחסות ליכולת בפועל.
סוזוקי ג'ימני
מרווח גחון: 19 ס"מ
זווית גישה/ בטן/ נטישה (מעלות): 37/ 149/ 64
מחיר: החל מ-100,000 שקלים (1.3 ליטר, ידנית, 4x4)
הדגם המוכשר ביותר לשטח הוא, למעשה, רכב שטח אמיתי, כמו פעם: שלדת סולם, סרנים חיים והילוך כוח. נעילות דיפרנציאל אמנם אין, אולם מ-2015 נוספה בקרת משיכה יעילה המשפרת את כושר התנועה בשטח. הג'ימני האלמותי (מקורו ב-1970; הדור השלישי הנוכחי מ-1998) מציע יכולת שטח טובה מאוד, גם בשטח טכני, ומוסיף אליה מחיר מאוד מפתה. ולכל אלה יש מחיר: הג'ימני זעיר, ולמעשה טוב רק לשניים; נוחות הנסיעה ואיכותה לוקות בחסר, המנוע צנום בהספקו ורמת הבטיחות כבר מזמן לא מתאימה לעידן המודרני.
דאצ'יה דאסטר
מרווח גחון: 21 ס"מ
זווית גישה/ בטן/ נטישה (מעלות): 29.3/ 157/ 34.9
מחיר: מ-90,000 שקלים (1.2 ליטר, ידנית, 2x4); מ-100,000 שקלים (1.2 ליטר, ידנית, 4x4);
רכב הפנאי של דאצ'ה מציע ערך מוסף אמיתי, המגיע בדמות יכולת שטח מפתיעה ביותר. בנוסף לזוויות מרכב שימושיות, מוצעת הנעה כפולה (כולל אפשרות לנעילת דיפרנציאל מרכזית), וגרסת הדיזל הידנית (מ-120,000 שקלים) מציעה גם הילוך ראשון קצר במיוחד; זה, עם מומנט נכבד (26.5 קג"מ), מציע יכולת קרובה לזו של הילוך כוח. מעבר ליכולת השטח, הדאסטר מציע נוחות נסיעה טובה מאוד, אך חסרונו – מעבר לתא הנוסעים הפשוט, והעובדה שהוא מוצע כרגע רק עם תיבה ידנית – ברמת בטיחות נמוכה, עם דירוג של שלושה כוכבים במבחן הריסוק.

סובארו פורסטר
מרווח גחון: 22 ס"מ
זווית גישה/ בטן/ נטישה (מעלות): 26/ 157/ 25
מחיר: מ-165,000 שקלים (2.0 ליטר, ידנית, 4x4)
לפורסטר תמיד הייתה יכולת שטח טובה ביחס למתחריו, בעיקר בזכות מערכת ההנעה הכפולה היעילה. בדור האחרון, שהגיע אלינו בתחילת 2013, שופרו חלק מזוויות המרכב, ומערכת ההנעה הכפולה – התקנית בדגם זה – יעילה אף יותר, במיוחד עם פונקציית ה-X-Mode השימושית לשטח. הגרסה הידנית משפרת את היכולת עוד יותר עם בונוס ייחודי בדמות הילוך כוח, גם אם לא מאוד קצר.
מרווח גחון: 22 ס"מ
זווית גישה/ בטן/ נטישה (מעלות): 19.6/ 159/ 29.3
מחיר: מ-138,000 שקלים (1.6 ליטר, ידנית, 4x4)
כמו הפורסטר, גם ה-XV מציע יכולת שטח משמעותית – למרות זווית גישה בעייתית; מרווח הגחון וזווית הנטישה, לעומת זאת, טובים למדי, וההנעה הכפולה התקנית יעילה ביותר. גרסאות ה-1.6 ליטר סובלות מיחידת הנעה אנמית משהו (גם עם תיבה ידנית וגם עם התיבה האוטומטית-רציפה) דבר העלול להקשות בנסיעה בתנאי שטח מאתגרים. יחד עם זאת, בגרסה הידנית מוצע גם הילוך כוח (גם כאן, בעל יחס העברה סמלי) וגרסת ה-2.0 ליטר פותרת את בעיית ההספק.

טויוטה ראב 4
מרווח גחון: 18.7 ס"מ
זווית גישה/ בטן/ נטישה (מעלות): 29/ 160/ 22
מחיר: מ-175,000 שקלים (2.0 ליטר, אוט', 4x4)
הראב 4, רכב הפנאי הראשון (1994), מציע מרווח גחון לא מרשים, אך יכולת השטח שלו סבירה יחסית תודות להנעה כפולה קבועה, מהלך מתלים ארוך מהמקובל ובקרת גלישה במורד. כל אלה מאפשרים לראב4 להגיע רחוק יותר בשטח, גם בתוואי מעט קשה ביחס למקובל בז'אנר.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות