תכנית הרכב החדשה של אמזון פריים, שעלתה לאוויר בשישי האחרון, אמנם נקראת גרנד טור (המסע הגדול) אבל, תסלחו לנו, אם עוד נתייחס אליה במונחי 'טופ גיר'. זה פשוט חזק מאיתנו.
 
ככה זה כשאת התכנית החדשה מגישים ג'רמי קלארקסון, ריצ'ארד האמונד וג'יימס מיי, ועל ההפקה אמון אנדי וויליאם – ארבעת המופלאים (או ליתר דיוק, שילוש קדוש הנשען על בסיס איתן) שהפכו את טופ גיר במשך 13 שנה לתכנית הקאלט שהיא. עובדה היא שפעמיים הקלידו האצבעות מאליהן את השם טופ גיר במקום גרנד טור... קלארקסון זה טופ גיר וטופ גיר זה קלארקסון.
 
גרנד טור – האם היא יורשת ראויה לטופ גיר?
צילום: מנהל
 
אז אחרי שהתגברתי על המכשול הקוגניטיבי המורכב ונפרדתי לשלום מ-79$ עבור המנוי השנתי לאמזון (מכשול קוגניטיבי לא קטן בפני עצמו) – התחלף צבע כפתור ההפעלה מצהוב לירוק, ועליו הכיתוב הנחשק Watch it Now. יותר משנה עברה מאז הפרק האחרון של הטריו המפורסם, כשמעליהם עוד האיר הלוגו של טופ גיר, ואחרי סאגת הגירושים הכעורה (אך המוצדקת) של ה-BBC מקלארקסון (אותה ליווינו במשך כל התקופה) – הגיע הזמן לחזור לביזנס.
 
את הפרק הראשון של טופ גיר (סליחה, גרנד טור) מלווה בעיקר תחושת דיסוננס חזקה. מצד אחד, כמה טוב לראות אותם שוב - טופ גיר החדשה, בהובלת כריס אוונס, הדגימה בעוצמה את חשיבות הנחיה איכותית בתוכנית כזו. כך שצפייה בשלישייה המפורסמת משולה לחזרה הביתה, כשעצם נוכחות הפנים המוכרות משרה ביטחון ורוגע.
 
גרנד טור – האם היא יורשת ראויה לטופ גיר?
צילום: מנהל
 
מצד שני קשה להגיד שהפרק הראשון, למרות הטריילרים וההשקעה הכספית האדירה (השמועות מדברות על 160 מיליון פאונד!), מרגש באיזשהו אופן. בתחילת התכנית נראה קלארקסון כשהוא בדרכו מבריטניה אל לוס אנג'לס, כשברקע נשמעים קטעי שידור שונים באמצעי התקשורת הבריטיים המדווחים על הסכסוך בין קלארקסון וה-BBC. מלוס אנג'לס מתחיל קלארקסון בנסיעה (בפורד מוסטנג רוקט) אל אתר הצילומים בקליפורניה, כשבדרך מצטרפים אליו האמונד ומיי – אף הם במוסטנגים. אתר הצילום, הנמצא באמצע מדבר בקליפורניה, נראה מבחוץ כמו אוהל 12 מהטירונות - לא בדיוק אנגליה...
 
אבל למרות שינוי הנוף והמכוניות, הפורמט מדבר בטופ גירית שוטפת - כמעט. המנחים יושבים סביב שולחן, קלארקסון עומד – וממולם קהל (אם כי לא מסביבם, כפי שנהוג בטופ גיר) אמריקאי הפעם. הפעם? ובכן, כן – מטה התכנית עדיין שוכן בבריטניה, ושם (ובאירופה בכלל) צפויים להתבצע רוב הצילומים, אולם הצילום באולפן ינדוד בכל שבוע למקום אחר בעולם – כך שמקליפורניה בה שודר הפרק הראשון, תנדוד ההפקה בפרק הבא אל יוהנסבורג שבדרום אפריקה – וזו הסיבה, למעשה, שהתכנית נקראת גרנד טור.
 
גרנד טור – האם היא יורשת ראויה לטופ גיר?
צילום: מנהל
 
מבחינת התוכן, הפרק הראשון כלל מבחן השוואתי נחשק במיוחד בין פורשה 918 ספיידר לבין מקלארן P1 ופרארי לה-פרארי – מבחן שרובו התבצע במסלול אוטודרומו אלגרבה שבפורטוגל (היכן שהושקה אודי R8 החדשה). שלוש מכוניות יקרות ועתירות יכולת שבהחלט ראוי לבחון על מסלול מרוצים – אבל איכשהו היה חסר מעט עניין לאייטם, אולי בגלל העובדה שרובו צולם על המסלול. כך יצא שהחלק המפולפל יותר במבחן היה דווקא קטע הכביש, בו עקב מיי אחרי קלארקסון והאמונד במשאית - משאית שהובילה את הלה-פרארי שהייתה נטולת רישוי כביש. ובכלל, נראה שפרארי הערימה קשיים על הפקת התכנית – גם במבחן הזה, וגם בקטע נוסף בהמשך עם 488 (בו אנשי פרארי לא הרשו למדוד לה זמני הקפה במסלול) – מה שגרר עקיצות שונות של מגישי התכנית כלפי מכוניות-העל מאיטליה. חוץ מזה, אף אחד מהמנחים משום מה לא הצליח באמת להביא לידי ביטוי את האופי הייחודי שהם בנו לעצמם במרוצת השנים, והתוצאה יצאה מעט יבשה מהרצוי.
 
עוד בתכנית – הוכרזו שתי פינות, דומות לאלו שהיו בטופ גיר, אולם הן לא בדיוק בוצעו בתוכנית הזו. הפינה הראשונה נקראת 'רחוב השיחה' (Conversation Street, שבטופ גיר לא זכתה לשם רשמי) בה אמורים לדון באקטואליה מוטורית, והפינה הנוספת היא פינת הסלבס (Celebrity brain crash, בשמה המלא) שבמסגרתה מוזמנים ידוענים לאולפן. לתוכנית הראשונה הוזמן ידוען – אבל הדרך ה'מאתגרת' לאולפן הפעם אתגרה אותו והוא "מת" בתאונת צניחה חופשית. ידוען חלופי נוסף, שנראה גם הוא בדרכו לאולפן "מת" מהכשת נחש וידוענית חלופית נוספת "נמצאה מתה באולפן". כל הידוענים אכן צולמו לתכנית, אך אף לא אחד מהם הגיע לאולפן לטובת ראיון כלשהו. הביצוע לא היה ממש ברור הפעם, אבל סביר שפינה זו (כמו גם פינת השיחה) תתפתח בהמשך.
 
גרנד טור – האם היא יורשת ראויה לטופ גיר?
צילום: מנהל
 
בפרק הראשון נחשף גם המסלול החדש, שישמש כמסלול הבית של התוכנית ובו ימדדו זמני הקפה למכוניות הנבחנות. מדובר בכביש תפעולי של מרכז לוגיסטי אי שם באנגליה המתגלה כמסלול מאתגר לנהיגה (גם אם קצר), ולא זו בלבד שהוא אינו מותאם לנהיגה במהירות גבוהה, אלא שהוא גם כולל חיות, תיבות חשמל ואפילו בית. המכונית הראשונה לעלות על המסלול החדש הייתה ה-488 האמורה, שלא ביצעה מדידת זמנים, ואחריה עלתה ב.מ.וו M2 - שזכתה למבחן מלא. את ה-M2, אגב, הכתיר קלארקסון כ-M הטובה ביותר אי פעם, כשבדומה למסלול החדש עליו נבחנה - גם היא קצרה ומשעשעת.
 
וקצר ומשעשע, לעומת זאת, זה משהו שאי אפשר להגיד על פרק הבכורה של גרנד טור, בסופו של דבר. הפרק הראשון היה ארוך ומייגע – 71 דקות ללא פרסומות, ועם ביצוע לא תמיד חד, כמצופה משלושת המגישים המנוסים. יחד עם זאת, אנחנו מאמינים כי הפרקים הבאים, עם צוות משופשף יותר ובאורך סביר יותר, יהיו קרובים יותר לאיכות הטופ גירית שיודע הצוות הזה להפיק. רק נשאר לקוות שהפעם ידאגו לשמור לקלארקסון סטייק עד סוף הצילומים...
 
גרנד טור - ימי שישי, בספריית ה-VOD של אמזון פריים.
 
גרנד טור – האם היא יורשת ראויה לטופ גיר?
צילום: מנהל