מכה למנועי דיזל באירופה: ירדו מתחת לבנזין - אוטו

מכה למנועי דיזל באירופה: ירדו מתחת לבנזין

מכירות מכוניות עם מנועי בנזין עברו לראשונה מאז 2009 את אלו של מנועי דיזל, ונותנות את הסימן הברור ביותר לתעשייה שהציבור לא סלח על "דיזלגייט"

ייצור מנועי בנזין (אילוסטרציה)
מכירות מכוניות עם מנועי בנזין עברו את מכירות מנועי הדיזל באירופה - לראשונה בשמונה שנים. המהפך המפתיע, שהתחולל בין היתר בגלל ירידה באמון הקונים במנועי הדיזל בעקבות פרשת זיוף נתוני הזיהום של פולקסווגן ("דיזלגייט"), מהווה חדשות רעות למרבית תעשיית הרכב האירופאית וטובות לאיכות האוויר.
מנתונים שפרסמה התאחדות יצרניות הרכב האירופאיות (ACEA), ושמתייחסים למחצית הראשונה של 2017, עולה כי מכירות מכוניות בנזין זינקו בכ-10% לעומת 2016 ל-3,658,088 מכוניות, בעוד שמכירות מכוניות המצוידות במנועים הצורכים סולר ירדו ב-4% ל-3,491,430 יחידות. כתוצאה מכך נתח השוק של מנועי הבנזין עומד על 48.5% (לעומת 45.8% ב-2016), בעוד זה של מנועי הדיזל ירד מ-50.2% ל-46.3% בלבד.
מנוע דיזל (אילוסטרציה)
האירופאים לא נוטשים את מנועי הדיזל רק לטובת בנזין, אלא גם לטובת מכוניות בעלות מערכת הנעה חלופית - דוגמת חשמליות וכלאיים מסוגים שונים (רובן ככולן עם מנוע בנזין בנוסף למנוע חשמלי). נתח השוק של מכוניות אלו זינק ביבשת ב-35% ל-5.2% מכלל המכירות (392,954 יחידות), מתוכן כ-95 אלף חשמליות, קרוב ל-200 אלף היברידיות והיתר עם מנועים מתודלקים בגז (טבעי או פחממני מעובה) או באתנול (עם 15% בנזין).
ב-ACEA מזהירים כי מעבר מהיר למנועי בנזין, יגרום לכך שיצרניות הרכב לא יוכלו לעמוד ברמות פליטת ה-CO2 (פחמן דו-חמצני) שהוצבו על-ידי האיחוד האירופי, ושמטרתן למנוע זיהום המעודד את התחממות כדור הארץ. בהקשר זה נציין כי בניגוד לנוסחת זיהום האוויר המשמשת את משרד האוצר בישראל, באירופה התמקדו במשך שנים בפליטת CO2, שמושפע בעיקר מכמות שריפת הדלק במנוע. מכיוון שמנועי דיזל צורכים לרוב פחות דלק, הם פולטים פחות CO2, והיוו לכן פתרון נוח יחסית לדרישת האיחוד בנושא זיהום.
מנגד, מנועים אלה - במיוחד טרם תקני הזיהום המחמירים יותר של השנים האחרונות - פולטים חלקיקים רעילים וחנקן חמצני (NOx) בכמויות גדולות, זיהומים המזיקים לבני אדם ובעלי חיים ונחשבים לגורם תחלואה משמעותי בערים הגדולות. פרשת "דיזלגייט", במסגרתה התגלה כי פולקסווגן התקינה תוכנה לרמייה במבחני זיהום כדי להציג פליטת NOx נמוכות, העלתה לכותרות את סכנת הזיהום מסוג זה ושינתה את יחס הציבור למנועי דיזל. זאת, לצד לייקור מערכות הסינון כתוצאה מתקני זיהום מחמירים יותר, שהוריד את כדאיות מנועי הדיזל בעיקר במכוניות קטנות.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות