שחקנית חדשה ובלתי צפויה בעולם הרכב החשמלי: דייסון (Dyson). וכן, אם השם נשמע לכם מוכר, מדובר בלא אחרת מיצרנית שואבי האבק הבריטית, אחת הגדולות בתחום. מייסד החברה, ג'יימס דייסון, הודיע במכתב ששלח לעובדיו כי דייסון תחל בייצור מכוניות חשמליות החל משנת 2020.
לצורך כך, החברה הקצה תקציב של לא פחות משני מיליארד פאונד (כמעט 9.5 מיליארד שקל), שישמש בין היתר לפיתוח מנוע ומצברים למכונית חשמלית, לצד רכיבים נוספים. המיזם החדש נתמך גם במענק של הממשלה הבריטית, שנועד לפיתוח תחליפים ידידותיים לסביבה לבנזין ודיזל. על-פי הכרזת דייסון, הפרויקט מתנהל בסודיות כבר קרוב לשנתיים במרכז מחקר ופיתוח שנוסד במיוחד לשם כך בבריטניה, ובו מועסקים קרוב ל-400 עובדים. בהם כמה מבכירי אסטון מרטין, ב.מ.וו וטסלה לשעבר.
דייסון בדרך להפוך ליצרנית רכב חשמלי? (אילוסטרציה)
חברת דייסון, שזכתה להצלחה הגדולה שלה מאמצע שנות ה-90, נודעה עד כה בעיקר תודות לשואב אבק מתקדם שהציגה, בלי שקית לאיסוף הלכלוך שנשאב לתוכו. הרעיון החדשני דאז שימש את דייסון גם לאב-טיפוס של מסנן זיהום למכוניות דיזל, שדייסון ניסה לשווק לתעשיית הרכב באותה תקופה לצורך שימוש במכוניות דיזל, אך ללא התעניינות מצד יצרניות הרכב.
כעת, נראה שג'יימס דייסון בן ה-71, עשוי לרשות נקמה קטנה בתעשייה שדחתה אותו. המעבר למכוניות חשמליות עשוי להוות פתח כניסה לתחום הרכב ליצרניות מתחומים שונים, ודייסון, שמתמחה במנועים חשמליים - גם אם בקנה מידה קטן יותר - נראית כמו שחקנית חדשה ומעניינת.
יש לציין גם כי ההכרזה כעת על תוכנית הרכב החשמלי, שיגיע לייצור ב-2020, מסבירה כמה מהרכישות האחרונות של דייסון. המסקרנת שבהן הייתה לפני כשנתיים, אז דייסון רכשה חברת הזנק בשם Sakti3, שטענה לפריצת דרך בתחום המצברים המוליכים למחצה. השקעה זו, אגב, לא עלתה יפה - הפטנטים של חברת ההזנק לא הבשילו, ודייסון הפרידה לבסוף את החברה הזו מעסקיה.