הונדה וג'נרל מוטורס מקימות מיזם משותף לייצור תאי-דלק. במהלך יוצא דופן, הכריזו היפנים והאמריקאים על הקמת חברה שתנוהל יחד, ותיקרא בשם "ייצור מערכות תא דלק" (Fuel Cell System Manufacturing). מדובר בהמשך שיתוף פעולה עליו הוכרז ביולי 2013, וכלל החלפת ידע ועבודת מחקר משותפת.
החברה תוקם מתחם הייצור של ג'נרל מוטורס בבראונסטאון, מישיגן. באותו מתחם מיוצרות גם סוללות לכלי רכב חשמליים. תא דלק הוא אלמנט המסוגל להפוך מימן ואוויר למים ואנרגיה חשמלית, איתה ניתן לטעון סוללות או להניע ישירות מנוע חשמלי. תדלוק המימן מבוצע בתהליך דומה לבנזין ודיזל (פיה בתחנת דלק), וחוסך את זמני הטעינה הארוכים מעמדות טעינה ברכב חשמלי רגיל.
הונדה וטויוטה הן חלוצות בייצור מכוניות מימן, אם כי גם לג'נרל מוטורס ידע רב שנים בתחום - למרות שלא ביצעה ייצור סדרתי, בניגוד לעמיתותיה היפניות. תאי דלק הם אומנם טכנולוגיה ותיקה, אך עלויות גבוהות ומכשולים טכנולוגיים נוספים עיכבו הגעה של הטכנולוגיה לייצור סדרתי.
הונדה ו-GM יפתחו יחד מערכי תא דלק
צילום: מנהל
הונדה קלריטי. היישום של הונדה למכונית תא דלק
לאחרונה החלו יצרניות שונות לבצע ניסויי שטח בקנה מידה רחב במכוניות תאי דלק, כאשר טויוטה מציעה למכירה רכב תא דלק (מיראי), אך פרישה מוגבלת של תשתית תדלוק במימן עדיין מהווה חסם בפני שימוש נרחב בטכנולוגיה. בהקשר זה יש לציין כי מימן יכול לשמש כדלק נקי במיוחד גם במנועי בעירה פנימית קונבנציונאליים - הוצגו לאורך השנים מספר רכבי קונספט עם מנועים כאלו, וב.מ.וו אף ייצרה ביצור סדרתי סדרה 7 עם מנוע מימן.
על-פי ההודעה משותפת של הונדה ו-GM, היצרניות מחזיקות בלמעלה מ-2,200 פטנטים בתחום מנועי תא-דלק, ידע שיחלקו האחת עם השנייה כדי לפתח מערכות יעילות ומתקדמות יותר.
הונדה השיקה באביב הקודם מכונית מימן חדשה ביפן, קלאריטי פיול סל (Clarity Fuel Cell), ובדצמבר זו הגיעה גם לשוק האמריקאי. למכונית טווח נסיעה של כ-590 ק"מ בין תדלוקים ותצרוכת מימן המקבילה ל-29 ק"מ לליטר במנוע בנזין - כך על-פי נתוני הונדה.
הונדה ו-GM יפתחו יחד מערכי תא דלק
צילום: מנהל
תכניות GM לפיתוח מכוניות תאי דלק