50 שנות מפלצות: יומולדת שמח ל-AMG - אוטו

50 שנות מפלצות: יומולדת שמח ל-AMG

לפני 50 שנה, שני מהנדסים מחוננים החליטו להקים סדנת שיפורים ומירוץ. ההצלחה לא איחרה לבוא, והולידה כמה ממכוניות הספורט האהובות ביותר של מרצדס

לפעמים יצרניות רכב גדולות ומבוססות, יכולות ללמוד לא מעט מחובבי רכב ומירוצים. ואחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא AMG, סדנה קטנה שהוקמה על-ידי שני מהנדסים גרמנים חולי רכב - ושהפכה זמן קצר לאחר מכן למנוע הביצועים של מרצדס.
האנס-וורנר אופרכט, ה-A ב-AMG, וארהרד מלצ'ר, ה-M בשם הסדנה, הקימו יחד בבורגסטל סדנה לתכנון מנועי מירוץ ושיפורי רכב. האות G הגיעה משמה של עיר הולדתו של אופרכט, גרובספך, במדינת באדן-וורטמברג שבגרמניה. השנה היא 1967, ושני השותפים ממהרים לעבוד על היצירה המשמעותית הראשונה שלהם - מרצדס AMG 300 SEL 6.8 (בתמונה הראשית), מפלצת-מירוץ המבוססת על מכונית סדאן תמימה למדי של מרצדס.
במירוץ 24 השעות של ספא-פרנקוצ'מפס שנערך בשנת 1971, המכונית הזו לא רק הביסה את מתחרותיה לקטגוריה, אלא אף חוללה סנסציה של ממש כאשר הגיעה למקום השני הכולל, למול מכוניות ספורט ומירוץ יעודיות. תשומת הלב שמעורר ההישג המרשים, מביאה לצמד המהנדסים לא מעט עבודה - ובשנת 1976 אופרכט מחליט לפתוח מפעל חדש בעיר אפאלטרבאך, שם ממוקמת היצרנית עד היום, ואילו מלצ'ר עוזב ומקים חברה נפרדת, שמספקת ל-AMG רכיבים שונים עד היום.
אבל את הצעד הגדול באמת קדימה, מסדנת שיפורים ומירוץ לספקית של יצרנית גדולה, AMG עושה בשנת 1986. גרסה משופרת של ה-190E, רושמת הישגים נאים בליגת הטורינג הגרמנית (DTM). מרצדס חותמת עם אופרכט על הסכם לשיתוף פעולה, ובשנת 1991 מתחילה עבודה על מכונית משופרת רשמית ראשונה - ה-C 36 AMG שמוצגת שנתיים לאחר מכן - תשובה רשמית ראשונה לב.מ.וו וה-M3 המצליחה שלה.
הצלחת דגמי AMG הרשמיים, מביאה את מרצדס להחלטה לרכוש את הסדנה בשנת 1999, עם 51% ממניות החברה - ובשנת 2005 נרכשות יתרת המניות. מיד לאחר מכן, מרצדס החלה בשדרוג משמעותי של הסדנה, והפיכתה - בהדרגה - ליצרנית כמעט עצמאית, כולל פארק ייצור מרשים וכ-1,600 עובדים.
ההשקעה הזו משתלמת, ובשנת 2009 מושקת מכונית ראשונה שתוכננה ומיוצרת באופן עצמאי כמעט לחלוטין על-ידי AMG, ה-SLS - שאף שווקה בישראל. חמש שנים מאוחר יותר מושקת מכונית שנייה, עממית ונגישה יותר באופן יחסי, ה-GT. גם היא נמכרת אצלנו. ובעתיד הקרוב, בעוד כשנה מהיום, AMG צפויה לחשוף את הדגם הסדרתי השלישי שלה - גרסת סדאן של ה-GT עם הנעת כלאיים.
בתום חמישים שנה, נראה ש-AMG רק הולכת ומתחזקת - כיום היא מציעה מלבד שתי מכוניותיה העצמאיות, לא פחות מ-50 גרסאות משופרות לדגמי מרצדס שונים, ברמות ביצועים שונות. דגמיה הם היקרים, חזקים ולרוב נחשקים ביותר בהיצע מרצדס, וב-AMG צופים שבמהלך השנה תימכר המכונית ה-100 אלף שתישא את שמם. דרך מצוינת לחגוג את שנת היובל.
ומה שלום אופרכט (80) ומלצ'ר (77)? השניים עדיין פעילים, כל אחד בנפרד, באותו התחום בו זכו לתהילה. אופרכט הקים אחרי רכישת AMG סדנת מירוצים נוספת, שמכונה על שם ראשי התיבות של שמו (HWA), ומייצרת בין היתר מכוניות לנהגים פרטיים ואף לקבוצת המירוצים של מרצדס. מלצ'ר, כאמור, הקים סדנת ייצור לחלקי מנועים ומספק - עד היום - רכיבים שונים עבור דגמי AMG. כנראה שעל חיידק שיפורי מרצדס קשה להתגבר, גם אחרי עשרות שנים.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות