מכירות הרכב בעולם ירדו מכ-80 מיליון יחידות בשנה כיום, ל-54 מיליון בלבד בשנת 2040 - ירידה של קרוב לשליש. את התחזית הקודרת הזו מספקת חברת המחקר "IHS מרקיט" (Markit, חברת מחקרים בריטית ידועה), שמייחסת את הירידה הדרמטית לעלייה בפופולריות שירותי שיתוף מכוניות, כמו גם שירותי מוניות מתקדמים דוגמת אובר.
 
בעוד שתעשיית הרכב כולה צריכה לדאוג מהפגיעה בהכנסות, שעשויה להוביל לקריסת יצרניות קטנות עד בינוניות, המחקר מביא גם חדשות טובות לחובבי הרכב. לפי הממצאים, יותר מ-80% מהמכוניות שיימכרו בשנת 2040 יצוידו במנוע בעירה פנימית (מתוכן כ-14% עם סיוע חשמלי), צפירת הרגעה לכל מי שחשש שכלי הרכב החשמליים ישתלטו בקרוב על השוק.
 
עתיד קודר: מכירות הרכב יצנחו בכל העולם
צילום: מנהל

העתיד שייך לרכב האוטונומי והשיתופי? 
ב-IHS מעריכים כי מכירות כלי רכב חשמליים טהורים יעמדו על 19% מהשוק. המחקר החדש מתיישב עם מחקר שפורסם לאחרונה על-ידי חברת הייעוץ "בוסטון קונסלטינג" (Boston Consulting), לפיו נתח השוק של מכוניות חשמליות יעמוד על 14% מכלל המכירות בשנת 2030.
 
שני המחקרים סותרים הצהרה של מנהל המחקר והפיתוח בטויוטה, סייגו קוזומאקי, שאמר לאחרונה כי להערכתו מנוע הבעירה הפנימית ייעלם לחלוטין עד לשנת 2050. ויש לקחת בחשבון שערים ומדינות רבות בעולם כבר הודיעו על כוונתן לאסור מכירת מנועי בעירה פנימית או כניסת מכוניות עם מנוע בעירה פנימית לתחומן, בתוך בין 20 ל-30 שנה. איסור זה צפוי להתפשט בעשורים הקרובים לחלקים נרחבים מהעולם המערבי.
 
החוקרים ב-IHS מעריכים עוד כי הציבור מתחיל להפנים את יתרונות הרכב השיתופי, ובפרט את יתרונות הרכב האוטונומי - שילוב שיכול ליצור שירותי הסעה שמבוססים על מכוניות נוסעים בבעלות פרטית או כחלק מציי רכב גדולים. מהמחקר עולה כי החסם העיקרי לאימוץ מכוניות חשמליות נותר מחיר המצברים הגבוה. ב-IHS סבורים כי ירידת המחיר בכמחצית, תהווה את הנקודה בה הלקוחות יחלו להעדיף רכב חשמלי על פני רכב דומה עם מנוע בנזין או דיזל.

עתיד קודר: מכירות הרכב יצנחו בכל העולם
צילום: מנהל
 
ומה לגבי צריכת דלק מאובנים?
ב-IHS מעריכים כי למרות הצניחה במכירות רכב, הביקוש לבנזין ודיזל - ולדלק מאובנים לכל השימושים - דווקא יעלה בעשורים הקרובים. בחברה מסבירים זאת בכך שאמנם פחות מכוניות יימכרו, אך הזינוק בשימוש בתחבורה שיתופית יוביל לעלייה משמעותית בנסועה, כך שמספר הק"מ שיצבור צי הרכב העולמי יעלה דרמטית.
 
בחברת המחקר מעריכים כי יידרשו לא פחות מ-115 מיליון חביות נפט ליום בשנת 2040, לעומת 98 מיליון חביות שנרכשות כיום. פירוש הדבר לא רק שיהיה צורך בהפקת כמות גדולה יותר של דלק, אלא ב-IHS מעריכים גם שהדבר יוביל לפיתוח מוגבר של שדות נפט כמענה לריקון מאגרים קיימים.