שמירת ערך היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בהחלטה על קניית דגם מסוים או הימנעות מקניית דגם אחר. זה נכון בכל העולם, זה נכון במיוחד בישראל, בה מחיר המכונית גבוה מאוד, ולנפילת ערך גדולה יש משמעות כספית רבה מאוד. 

שמירת ערך בדגם נתון מורכבת משלושה מרכיבים: מוניטין אמינות של ארץ מוצא או ייצור, המותג ושל הדגם (אם הוא וותיק); ההיסטוריה הידועה של הדגם (בעיות כרוניות בכלל, ללא פתרון בפרט); מצב השוק בתקופת המכירה (היצע וביקוש בכלל, לסגמנט ולדגם בפרט).

חלק מהמידע בדבר שמירת ערך עתידית – מוניטין אמינות המיוחס למקור או לדגם – ידוע מראש. בעיות שיש לרכב ידועות לפעמים מראש, אך מצב השוק בעוד שלוש שנים הוא נעלם של ממש.

נקודת מוצא
אפשר לקבל מושג על שמירת הערך של דגמים לאחר שלוש שנים באמצעות השוואת ירידת הערך שלהם למחירם המקורי. נקודת המוצא, כמובן, היא המחירונים לרכב משומש – ומדובר בנקודת מוצא בלבד.

מבין שני המחירונים – לוי יצחק ויד2 – זה הראשון הוא בעל הוותק (כארבעים שנים), המקובל על חברות הביטוח, וזה שהמחירים הנקובים בו מהווים בסיס להערכת שוויין של חברות הליסינג למיניהן (מרכיב חשוב ביותר ביכולתן העסקית). לפי לוי יצחק (האיש), המחירים נקבעים לפי סקרים טלפוניים ובהם הם מבררים באיזה מחיר נמכר דגם נתון.

מחירון יד2 מתבסס על דיווח של מי שמכר את רכבו דרך הלוח; כמובן, מחיר פתיחה ומשך הזמן בלוח ידועים גם למאגר הנתונים. הכלים העומדים בפני המשתמש בלוח יד2 מאפשרים להכניס מרכיבים רבים מאוד, לקבלת מחיר המושפע מכל הפרמטרים המקובלים. 

ויש, כמובן, הבדלים
הסקירה מתמקדת במשפחתיות קומפקטיות; לפי נתוני אתר יד2, מכוניות משפחתיות היו המכוניות המבוקשות ביותר ב-2017. הסקירה מתמקדת בדגמי 2015, ומתייחסת לגרסאות האוטומטיות הזולות ביותר (אלא אם צוין אחרת), וההשוואה היא למחיר כפי שנקבע על-ידי היבואן הרשמי. הדגמים מובאים לפי א"ב מותגים.

השוואה בין המחירים שהתקבלו, מגלה כי מבין שלושים המשפחתיות המופיעות כאן, בשני שליש מהדגמים המחירים אצל לוי יצחק גבוהים מאלה שביד2. בנוסף, בשעה שפער המחירים אצל לוי יצחק גבוה מזה של יד2 ב-11.6%, הרי מחירי יד2 גבוהים מאלה שבמחירון הוותיק רק ב-6.6%; כלומר, המחיר הגבוה של לוי יצחק גבוה ב-70% ביחס למחיר הגבוה יותר של יד2. ובקיצור: בממוצע, לוי יצחק טוב למוכרים, יד2 טוב לקונים.

לפי מחירון לוי יצחק, טויוטה קורולה היא המשפחתית בעלת שמירת הערך הטובה ביותר – עם ירידה של 26.4% בלבד אחרי שלוש שנים. לפי מחירון יד2, הונדה סיוויק סדאן היא המשפחתית בעלת שמירת הערך הטובה ביותר, עם ירידת ערך של 33.9% אחרי שלוש שנים; ואפילו כאן, בולטת העובדה שירידת הערך לפי לוי יצחק נמוכה משמעותית מאשר ביד2; בממוצע, ירידת הערך בכל הדגמים כאן היא 41% אצל לוי יצחק, 44% ביד2; אבל החשוב, כמובן, הוא מהי ירידת הערך בכל אחד מהדגמים.  

אופל אסטרה
לוי יצחק 69,000 שקל – ירידת ערך של 47.7%
יד2 67,000 שקל – ירידת ערך של 49.2%

הדגם הישן יותר של אופל אסטרה, שהוחלף בישראל באמצע 2016 בדגם חדש לגמרי. הדגם הישן יותר הוצע בגרסאות האצ'בק, סדאן, סטיישן וקופה, עם מנועי טורבו בנזין (1.4 ו-1.6 ליטר – האחרון רק בגרסת סדאן) ודיזל (1.7 ו-2.0 ליטר), עם תיבה אוטומטית או ידנית (האחרונה – רק בגרסת 1.7 ל' דיזל בלבד).

1592343


הונדה סיוויק (סדאן וקופה – גם בייבוא מקביל)
לוי יצחק 86,000 שקל – ירידת ערך של 36.3% בהאצ'בק, 38.6% בסדאן
יד2 האצ'בק – 86,500 שקל – ירידת ערך של 35.9%); סדאן – 92,500 שקל – ירידת ערך של 33.9%

הדגם הישן יותר של סיוויק, שהוחלף בישראל באמצע 2017. סיוויק מהמודל הישן יותר הוצעה בגרסאות סדאן, האצ'בק, סטיישן וקופה (האחרונה – רק בייבוא מקביל של אלבר), עם מנוע בנזין 1.8 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית (פלנטארית 'רגילה' בדרך כלל; תיבה רציפה בגרסאות שהגיעו בייבוא מקביל) או ידנית (בהאצ'בק ובקופה). מחודש אפריל 2015 מוצעת הונדה סיוויק האצ'בק מחודשת, לה מפרט משופר הכוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית. 

לפי מחירון יד2, הונדה סיוויק סדאן היא המשפחתית בעלת שמירת הערך הטובה ביותר​.

1592333


טויוטה אוריס (גם בייבוא מקביל)
לוי יצחק בנזין 1.6 ליטר – 79,000 שקל – ירידת ערך של 39.2%; 1.8 ל' היברידי – 96,000 שקל – ירידת ערך של 29.4%.
יד2 בנזין 1.6 ליטר – 74,000 שקל – ירידת ערך של 43.1%; 1.8 ל' היברידי – 80,000 שקל – ירידת ערך של 41.2%.

טויוטה אוריס משנת 2015 מוצעת במספר גרסאות – לגרסה אחת מנוע בנזין 1.6 ליטר, ולגרסה אחרת יחידת הנעה היברידית על בסיס מנוע בנזין 1.8 ליטר; בשני המקרים מוצע הדגם הן בגרסת האצ'בק והן בגרסת סטיישן. החל מיולי 2015 מוצעת בישראל אוריס מעודכנת, הנבדלת מקודמתה במערכת הנעה היברידית משופרת, כמו גם במערכת מולטימדיה מסוג חדש.

1592340


טויוטה קורולה
לוי יצחק 95,000 שקל – ירידת ערך של 26.4%
יד2 82,000 שקל – ירידת ערך של 36.4%

טויוטה קורולה משנת 2015 היא מהדגם שלפני מתיחת הפנים. קורולה מוצעת – אז, כמו היום – עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, עם אפשרות בחירה בין תיבה אוטומטית לתיבה ידנית. המחיר המוצג מתייחס לרמת הגימור 'סאן', הפופולרית בעיקר בקרב ציי רכב. יש לציין כי קורולה ברמת הגימור 'GLI' – הפופולרית יותר בקרב לקוחות פרטיים – יקרה משמעותית (99,000 שקל ביד2; 98,000 שקל בלוי יצחק).

לפי מחירון לוי יצחק, טויוטה קורולה היא המשפחתית בעלת שמירת הערך הטובה ביותר.

1592338


טויוטה פריוס (גם בייבוא מקביל)
לוי יצחק 103,000 שקל – ירידת ערך של 31.3%
יד2  97,000 שקל – ירידת ערך של 35.3%

הדגם הישן יותר של טויוטה פריוס, שהוחלף בישראל בתחילת 2016 בדגם חדש לגמרי. אמנם גם הדגם הישן יותר של פריוס מוצע עם מערכת הנעה היברידית עם מנוע בנזין 1.8 ליטר, אך מדובר במערכת הנעה ישנה יותר ופחות חסכונית. בשנה זו הוצעה פריוס גם בגרסה היברידית נטענת-רשת, אך זו נדירה ויקרה יותר לרכישה.

1592353


יונדאי i30
לוי יצחק 80,000 שקל – ירידת ערך של 39.4%
יד2 72,000 שקל – ירידת ערך של 45.5%

יונדאי i30 מוצעת בישראל עם שתי מערכות הנעה לבחירה – גרסת בנזין 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית, או 1.4 ליטר עם תיבה ידנית, כשבשני המקרים מוצע הדגם הן בגרסת האצ'בק והן בגרסת סטיישן. באוקטובר 2015 החל שיווק הדגם המעודכן, הכולל תיבת הילוכים אוטומטית חדשה (דו-מצמדית עם 7 הילוכים, במקום פלנטארית עם 6) לצד שינויים עיצוביים מבפנים ומבחוץ ועוד מספר עדכונים מכאניים במערכת המתלים וההיגוי.

1592342


יונדאי i35
לוי יצחק 83,000 שקל – ירידת ערך של 37.1%
יד2 79,000 שקל – ירידת ערך של 40.2%

ב-2015 שווק הדגם הקודם של אלנטרה – אז תחת השם יונדאי i35. הדגם הישן מצויד במנוע בנזין 1.6 ליטר ובתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. 

1592335


מאזדה 3
לוי יצחק 79,000 שקל – ירידת ערך של 38.3%
יד2 74,000 שקל – ירידת ערך של 42.2%

המכונית המשומשת המבוקשת ביותר בישראל ב-2017, לפי נתוני אתר יד2. מאזדה 3 מוצעת בישראל עם אחד משני מנועי בנזין לבחירה – 1.5 ליטר או 2.0 ליטר, כשבשני המקרים מוצע הדגם הן בגרסת האצ'בק והן בגרסת סדאן. מפרט האבזור התקני של מאזדה 3 שנת 2015 כולל מערכת בלימת חירום אוטונומית; מערכת התרעת סטייה מנתיב ותאורה עוקבת-פניה מוצעות ברמת הגימור הבכירה 'ספיריט', המוצעת רק בגרסת המנוע הגדול יותר.

1592337


מיצובישי לאנסר/ספורטבק
לוי יצחק סדאן – 61,000 שקל – ירידת ערך של 51.6%; ספורטבק – 67,000 שקל – ירידת ערך של 44.2%.
שווי לפי יד2 סדאן – 55,500 שקל – ירידת ערך של 56%; ספורטבק – 70,000 שקל – ירידת ערך של 41.7%.

בשנת 2015 שווקה מיצובישי לאנסר בשתי גרסאות – סדאן עם מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית עם 4 הילוכים, או האצ'בק עם מנוע 1.8 ליטר ותיבה אוטומטית-רציפה. שיווק גרסת הסדאן הופסק בסוף שנת 2015.
1592336

סובארו אימפרזה
לוי יצחק 69,000 שקל – ירידת ערך של 46.5%.
יד2 73,000 שקל – ירידת ערך של 43.4%.

בשנת 2015 שווקה סובארו אימפרזה בגרסה אחת בלבד – סדאן 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית-רציפה. לאימפרזה מבעלות פרטית יש אחריות מלאה של 5 שנים או 150,000 ק"מ.

1592347


סיאט לאון
לוי יצחק האצ'בק – 72,000 שקל – ירידת ערך של 43.3%; סטיישן – 88,000 שקל – ירידת ערך של 36.2%.
יד2 האצ'בק – 81,000 שקל – ירידת ערך של 32.3%; סטיישן – 72,500 שקל – ירידת ערך של 44.2%.

סיאט לאון מוצעת עם מגוון גדול יחסית של מערכות הנעה ותצורות מרכב – החל מגרסת 1.2 ל' טורבו עם תיבה ידנית ועד 2.0 ל' טורבו עם 280 כ"ס עם תיבה רובוטית דו-מצמדית. קיימת אפשרות לבחור בין מרכב האצ'בק עם 3 דל' או 5 דל' לבין מרכב סטיישן (אם מוצעים שילובי מנוע/מרכב ספציפיים, כשהגמישות באפשרויות השילוב מצומצמת). מסוף 2015 הוצעה לאון עם מנוע 1.2 ל' טורבו מחוזק מעט, עם 110 כ"ס במקום 105. 

מחירי לאון בסקירה זו מובאים עבור שתי גרסאות המרכב, בשל הבדלים המשמעותיים בין שני המחירונים.

1592351


סיטרואן C4
לוי יצחק גרסת 1.6 ליטר – 60,000 שקל – ירידת ערך של 53.1%; גרסת 1.2 ל' טורבו –  66,000 שקל – ירידת ערך של 46.8%.
יד2 גרסת 1.6 ליטר – 43,000 שקל – ירידת ערך של 66.4%; גרסת 1.2 ל' טורבו – 69,000 שקל – ירידת ערך של 44.4%.

עד אפריל 2015 שווקה סיטרואן C4 עם יחידת ההנעה שליוותה אותה מאז שהושקה ב-2010 – מנוע בנזין 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית 4 הילוכים. החל מאפריל 2015 שווקה C4 עם מערכת מודרנית בהרבה – 1.2 ל' טורבו עם תיבה אוטומטית 6 הילוכים. עד 2015 הוצעה C4 גם בגרסת 1.6 ל' טורבו בנזין (156 כ"ס) וגם בגרסת 1.6 ל' דיזל – בשני המקרים עם תיבה רובוטית חד-מצמדית. לדגמי C4, מבעלות פרטית, ששווקו עד סוף שנת 2015 – יש אחריות מלאה לשלוש שנים ומורחבת למנוע ולתיבה לעוד שנתיים (ועד 100,000 ק"מ סך הכל).

מחירי C4 בסקירה זו מובאים עבור שתי הגרסאות, בשל הבדלים המשמעותיים בין שני המחירונים. לפי מחירון יד2, סיטרואן C4 בגרסת 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית זו המשפחתית הקומפקטית הזולה ביותר (43,000 שקלים), וגם בעלת שמירת הערך הגרועה ביותר (66.4% בשלוש שנים). 

1592334


סקודה אוקטביה
לוי יצחק 89,000 שקל – ירידת ערך של 33.1%
יד2 74,000 שקל – ירידת ערך של 44.4%

אחת המשפחתיות המבוקשות ביותר בשוק. מוצעת במגוון גדול מאוד של גרסאות ורמות גימור – החל מ-1.2 ל' טורבו רובוטית דו-מצמדית ועד גרסת RS ספורטיבית עם תיבה ידנית ומרכב סטיישן, וגם מבחר גרסאות עם מנוע דיזל (1.6 ל' ו-2.0 ל') עם בחירה בין תיבה ידנית לתיבה דו-מצמדית. סקודה אוקטביה 2015 היא מהדגם שלפני מתיחת הפנים, אך ביולי 2015 החל שיווק הדגם עם מנועי 1.2 ו-1.4 ל' טורבו מחוזקים מעט (110 כ"ס ו-125 כ"ס) ועודכנו מפרטי ושמות רמות הגימור.

1592355


פולקסווגן גולף
לוי יצחק גרסת 1.2 ל' טורבו – 84,000 שקל – ירידת ערך של 37.3%; גרסת 1.4 ל' טורבו – ב-87,000 שקל – ירידת ערך של 34.6%.
יד2 גרסת 1.2 ל' טורבו – 78,000 שקל – ירידת ערך של 41.8%; גרסת 1.4 ל' טורבו – ב-75,000 שקל – ירידת ערך של 43.6%.

פולקסווגן גולף משנת 2015 זהו הדגם מלפני מתיחת הפנים – אבל אחרי הוזלה ניכרת שביצע היבואן בתחילת אותה שנה. באותה השנה, הדגם שווק גם עם מנוע 1.2 ל' טורבו – כש-2015 הייתה שנת השיווק האחרונה של גרסה זו. מחירי גולף בסקירה זו מובאים עבור שתי הגרסאות, בשל הבדלים המשמעותיים בין שני המחירונים.

1592350


פולקסווגן ג'טה
לוי יצחק 85,000 שקל – ירידת ערך של 35.8%
יד2 78,000 שקל – ירידת ערך של 41.1%

משפחתית ארבע דלתות קלאסית, המבוססת על גולף מלפני שני דורות. ב-2015 שווקה בישראל פולקסווגן ג'טה – אחרי מתיחת פנים קלה והוזלת מחירים – עם מנועי 1.2 ליטר ו-1.4 ל' טורבו בנזין, לצד מנוע 1.6 ל' דיזל. לכל המנועים תיבה רובוטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים, כאשר גרסת הדיזל מוצעת גם עם תיבה ידנית. ג'טה הוצעה גם ברמת גימור גבוהה ('ויז'ן') שכללה, בין השאר, מערכת לניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור.

1592352


פורד פוקוס
לוי יצחק 68,000 שקל – ירידת ערך של 46.9%
יד2 71,000 שקל – ירידת ערך של 44.5%

בסוף 2015 החל שיווק פורד פוקוס המחודשת, אחרי יותר משנה של הפסקת השיווק, בעקבות משבר האמינות של תיבת ההילוכים. הדגם המחודש הוצע עם מערכת הנעה שונה לחלוטין מאשר הדגם מלפני מתיחת הפנים – 1.5 ל' טורבו עם 150 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטארית עם 6 הילוכים, במקום התיבה הרובוטית הדו-מצמדית מהדגם שלפני העדכון. כמו כן, הדגם המעודכן הוצע גם בגרסת 1.5 ל' דיזל עם תיבה רובוטית דו-מצמדית עם 6 הילוכים (עם מצמדים "רטובים", סוג תיבה שונה ביחס לתיבה הבעייתית בדגם שלפני מתיחת הפנים).
1592356


פיג'ו 308
לוי יצחק 71,500 שקל – ירידת ערך של 46.2%
יד2 72,500 שקל – ירידת ערך של 45.5%

2015 הייתה שנת השיווק הראשונה המלאה של פיג'ו 308. הדגם הוצע בישראל רק עם מערכת הנעה אחת – 1.2 ל' טורבו עם תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. לדגמי 308, מבעלות פרטית, ששווקו עד סוף שנת 2015, יש אחריות מלאה לשלוש שנים ומורחבת למנוע ולתיבה לעוד שנתיים (ועד 100,000 ק"מ סך הכל).

1592345


קיה סיד
לוי יצחק 82,500 שקל – ירידת ערך של 36.5%
יד2 75,500 שקל – ירידת ערך של 41.9%

ב-2015 שווקה קיה סיד עם מספר מערכות הנעה ומספר תצורות מרכב. את סיד ניתן היה לרכוש במרכב האצ'בק (רק ברמת גימור גבוהה, EX), מרכב סטיישן (בעיקר ברמת הגימור הבסיסית, LX) או במרכב קופה ('פרו-סיד'). כל הגרסאות הוצעו עם מנוע בנזין 1.6 ליטר ותיבה רובוטית דו-מצמדית עם 6 הילוכים, אולם את גרסאות ההאצ'בק והסטיישן ניתן היה להשיג גם עם מנוע 1.6 ל' דיזל, עם תיבה אוטומטית-פלנטארית או ידנית (שתיהן עם 6 הילוכים), ששווקו עד אז בעיקר לשוק המוניות. 

באוקטובר 2015 החל שיווק הדגם המעודכן של סיד, עם שינויי עיצוב עדינים לצד עדכון לגרסת הדיזל – הן במנוע והן בתיבת ההילוכים, שהוחלפה לדו-מצמדית עם שבעה הילוכים. החל מאותה התקופה, הוזל מחירן של גרסאות הדיזל באופן משמעותי – ולכן אלו הפכו פופולריות יותר בשוק הפרטי.

לדגמי סיד, מבעלות פרטית, יש אחריות מלאה לשלוש שנים ומורחבת למנוע ולתיבה לעוד ארבע (סך הכל 7 שנים, או עד 150,000 ק"מ).

1592348


קיה פורטה
לוי יצחק 77,000 שקל – ירידת ערך של 40.8%
יד2 73,000 שקל – ירידת ערך של 43.8%

ב-2015 שווק הדגם הקודם של קיה פורטה, מלפני מתיחת הפנים. דגם זה שווק רק עם מנוע בנזין 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. דגמי פורטה, מבעלות פרטית, יש אחריות מלאה לשלוש שנים ומורחבת למנוע ולתיבה לעוד ארבע (סך הכל 7 שנים, או עד 150,000 ק"מ).

1592344


רנו פלואנס
לוי יצחק בנזין 1.6 ליטר – 69,000 שקל – ירידת ערך של 46.5%; 1.5 ל' דיזל – 75,000 שקל – ירידת ערך של 42.7%.
יד2 בנזין 1.6 ליטר – 60,000 שקל – ירידת ערך של 53.5%; 1.5 ל' דיזל – 59,000 שקל – ירידת ערך של 55%.

רנו פלואנס 2015 שווקה עם מספר מערכות הנעה, כשהפופולרית שבהן הייתה גרסת 1.5 ל' דיזל עם תיבה רובוטית דו-מצמדית עם 6 הילוכים. זו, כמו גם ההבדלים הניכרים בין שני המחירונים, הובילו לכך שבסקירה מובאים מחירים הן עבור גרסת הדיזל והן עבור גרסת בנזין 1.6 ליטר.

1592354


רנו מגאן
לוי יצחק בנזין 1.6 ליטר – 58,000 שקל – ירידת ערך של 53.6%; 1.5 ל' דיזל – 68,000 שקל – ירידת ערך של 47.3%.
יד2 בנזין 1.6 ליטר – 69,000 שקל – ירידת ערך של 4.8%; 1.5 ל' דיזל – 72,000 שקל – ירידת ערך של 44.2%.

רנו מגאן 2015 שווקה עם מספר מערכות הנעה לבחירה – כולל מנוע 1.2 ל' טורבו בנזין, שהוצע רק בגרסת סטיישן. כמו בפלואנס, גם במגאן הגרסה הפופולרית הייתה גרסת 1.5 ל' דיזל עם תיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים – וגם כאן בחרנו להביא מחירים הן עבור גרסת הדיזל והן עבור גרסת בנזין 1.6 ליטר.

לפי מחירון לוי יצחק, רנו מגאן האצ'בק בגרסת 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית זו המשפחתית הקומפקטית הזולה ביותר (58,000 שקלים), וגם בעלת שמירת הערך הגרועה ביותר (53.6% בשלוש שנים). 

1592349


שברולט קרוז 
לוי יצחק 66,000 שקל – ירידת ערך של 46.8%
יד2 66,000 שקל – ירידת ערך של 46.8%

ב-2015 שווק הדור הישן של שברולט קרוז, רגע לפני החלפה. שווקה בישראל עם מנוע 1.4 ל' טורבו (140 כ"ס) בגרסאות סדאן, האצ'בק או סטיישן – כשזו האחרונה שווקה גם עם מנוע 1.8 ליטר. בשני המקרים, התיבה היא אוטומטית עם 6 הילוכים.

למרות המוניטין הלא מוצלח שהיה לדגם הקודם ולמרות ריבוי המבצעים וההנחות הנדיבות בהן נמכר הדור הישן (כולל תקופה בה הדגם נמכר ב-108,000 שקל – חסר תקדים לקטגוריה בזמנו), מחירי השוק דווקא מצביעים על יציבות – כשלקרוז מחירים גבוהים מאלו של משפחתית יפנית כדוגמת מיצובישי לאנסר. קרוז זה הדגם היחיד עם שמירת ערך זהה בין שני המחירונים.

1592339


סיכום ירידות ערך, לפי לוי יצחק
1592358


סיכום ירידות ערך, לפי יד2:
1592357