רכב מסחרי הוא כלי עבודה חשוב מאין כמוהו לאנשים רבים, כלי עזר לאחרים ובעל תפקיד משמעותי בכלכלה. ימיו של הרכב הזה כמעט כימי המכונית. והוא מהסוגים העיקריים בעולם הרכב, ולמרות שהיקפי המכירות שלה רחוקים מאוד מרכב נוסעים על כל סוגיו, אין ערוך לחשיבותו בתחומי המסחר והשירותים.

תפקידים ומבנה
רכב מסחרי נועד לשנע סחורה, להסיע מספר אנשים על בסיס קבוע או לשמש פלטפורמה לציוד. עד למסחרית בגודל בינוני (ראו מיד), רכב כזה יכול לשמש גם כרכב למשפחה או תחליף לרכב נוסעים (כולל הצעות מפוארות). ככל שהגודל גדל, כך עולה מספר הגרסאות לבחירה: עד עשרות תתי-דגם בקבוצה הכבדה יותר, ליצירת מאות גרסאות.  

רכב מסחרי מוצע בשלוש גרסאות מרכב בסיסיות. סגור: להובלת סחורה (משלוח; פאנל ואן); קומבי: עם חלונות צד, להובלת סחורה והסעה, תודות לספסל לנוסעים וחלונות צד; נוסעים: מהולכה בשכר ועד מיניוואן מפואר מאוד לנוסעים מכובדים/ישיבות הנהלה; טנדר (תא-נהג יחיד או כפול) ומשאית שלדה (כנ"ל).

גדלים שונים
בכל הקשור לגודל – המשפיע על נפח ההובלה, משקלה ומספר הנוסעים – מסחריות נחלקות לארבעה סוגים עיקריים.

מסחרית מיני מרכב אחד: עד 2500 ליטר, 500 ק"ג, 5 נוסעים. במקרה אחד מדובר בדגם נפרד, במקרים אחרים זוהי הגרסה הזעירה של המסחרית הקטנה. 
מסחרית קטנה 2 בסיסי גלגלים, מרכב רגיל/מוארך (גם מוגבה): 3000-4800 ליטר, 600-1000 ק"ג, 5-7 נוסעים. במקרים מסוימים, כולל את גרסת מיני הנ"ל.
מסחרית בינונית 2 בסיסי גלגלים, מרכב רגיל/מוארך/מוגבה: 5000-7000 ליטר, 900-1200 ק"ג, 9 נוסעים. במקרים מסוימים, גרסה קצרה (גם בבסיס הגלגלים), קרובה למסחרית הקטנה.
מסחרית גדולה 3 בסיסי גלגלים, 4 רמות אורך ו-3 רמות גובה: 7500-17000 ליטר, 1200-2600 ק"ג, 17 נוסעים. הגרסאות הכבדות כאן חורגות מ-3.5 טון, והן מגיעות ל-5 טון (ואן) וממשיכות עד ל-7.2 טון (משאית שלדה).

רשיון נהיגה, מיסוי
השיקול הראשוני ביחס לגודל הוא כמובן הצרכים, אבל כאשר מגיעים לצד הגדול של העסק, יש לקחת בחשבון את המשקל הכולל שמעל 3.5 טון.

רשיון נהיגה ברכב שמשקלו הכולל עד 3.5 טון (M1) רשאי לנהוג בעל רשיון נהיגה בדרגה B. עם זאת, מי שהוציא רשיון מסוג זה לפני 1.1.2007 (אז דרגה 02; עד שנות השישים סוג רשיון ב') רשאי לנהוג ברכב עד 4 טון. רכב שמשקלו הכולל מעל 3.5 טון (ועד 12 טון; (N1) מחייב רשיון נהיגה לפחות בדרגה C1.

מעל 3.5 טון בנוסף ליתרונות המובנים שיש לרכב כזה, לרכב שמשקלו הכולל מעל 3.5 טון יש יתרונות רבים: הכרה מלאה בהוצאות הרכב – דלק, טיפולים, פחת, ביטוח, כבישי אגרה ועוד; זיכוי מלא על המע"מ המגולם במחיר הרכב; תעריף מוזל לאגרת הרישוי; אין שווי שימוש. עם זאת, רכב כזה חייב ב-72% מס קנייה ובעליו אינם מקבלים החזר על הבלו ששולם עבור הסולר.

מעל 4.5 טון לרכב שמשקלו הכולל מעל 4.5 טון יש יתרונות נוספים – החזר על הבלו ובעיקר: פטור מלא ממכס וממס קנייה. פטור זה עושה את מחירו היחסי לנמוך בהשוואה לדגמים קלים יותר (וזו הסיבה שטנדרים אמריקאים מיובאים לארץ ממשקל זה ומעלה).

המסחריות הקטנות
בחלק הראשון בסקירת המסחריות נתמקד בקטנות – אלו שחלל הפנים שלהן מגיע עד 4.8 מ"ק (4800 ליטר), כושר העמסה שלהן מגיע עד 1 טון ומשקלן הכולל עד 2.5 טון. מסחריות אלו אינן מוכרות במלואן לצרכי מס – מס הקנייה הוא כמו זה של מכונית נוסעים (83%); החזר המע"מ הוא עד 66.66% והחזר ההוצאות עד 45%. דגמים כאלה זולים יחסית לרכישה ולאחזקה, נוחים לשימוש יום-יומי ומציעים איכות חיים הקרובה ביותר לזו של רכב פרטי.

הרשימה מסודרת לפי סדר א"ב. נדגיש כי נתוני כושר הגרירה הם לגרור עם בלמים וכי מידות שטח המטען מתייחסות לאורך ברמת הרצפה, לרוחב בין בתי הגלגלים ולשורת מושבים שנייה מקופלת. נפח תא המטען המצוין הוא הנפח המקסימלי, המתקבל בקיפול שורת המושבים השנייה (והשלישית, אם אם קיימת).

דאצ'יה דוקר
מחיר התחלתי 95,000 שקל
תצורות מרכב זמינות רגיל/קומבי
מערכת הנעה 1.5 ל' דיזל 90 כ"ס, תיבה ידנית בלבד
מרווח טיפולים 20,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 560 ק"ג
כושר גרירה 1200 ק"ג
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.17x1.57 מ'
נפח תא מטען 3000 ליטר

דאצ'יה דוקר מוצע בישראל מאז תחילת 2015. מוצע עם תצורת מרכב אחת ועם מערכת הנעה אחת – אם כי עד השנה שעברה הוצע הדגם גם עם מנוע 1.2 ל' טורבו בנזין. התיבה, בכל מקרה, ידנית. הטנדרון הזול ביותר בישראל, ובפער. לא מצויד במערכות בטיחות מתקדמות.

1597235


ניסאן NV200
מחיר התחלתי 140,000 שקל
תצורות מרכב זמינות רגיל/קומבי
מערכת הנעה 1.5 ל' דיזל 90 כ"ס, תיבה ידנית בלבד
מרווח טיפולים 30,000 ק"מ/שנה
אחריות 5 שנים/160,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 620 ק"ג
כושר גרירה 1100 ק"ג
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.22x2.04 מ'
נפח תא מטען 3100 ליטר

המסחרית הקומפקטית של ניסאן מוצעת בישראל מאז שנת 2011 – אם כי לא באופן רצוף (השיווק הופסק בשנת ככל הנראה ב-2013, וחודש באמצע 2015). מבוסס, כמו דאצ'יה דוקר, על רצפת דגמי הסופרמיני של רנו-ניסאן – אבל ל-NV200 חלל פנים גדול יותר, מהגדולים בפלח בסביבת המחיר שלו.

ניסאן NV200 חסר מערכות בטיחות מתקדמות לחלוטין. הדגמים שמוצעים מאמצע 2015 מצוידים ב-6 כריות אוויר, לעומת 2 קודם לכן.

1597234

 
סיטרואן ברלינגו
מחיר התחלתי 138,000 שקל
תצורות מרכב זמינות רגיל/קומבי; מוארך/סגור
מערכת הנעה 1.6 ל' דיזל 75-100 כ"ס, תיבה ידנית או רובוטית חד-מצמדית (בגרסת 100 כ"ס בלבד)
מרווח טיפולים 15,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 675-800 ק"ג
כושר גרירה 1150-1300 ק"ג
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.23x1.80 מ' (רגיל), 1.23x2.05 מ' (מוארך)
נפח תא מטען 3000 ליטר בגרסה הרגילה, 3700 ליטר בגרסה המוארכת

הדגם המייסד של הקטגוריה, והנמכר מסוגו בישראל ב-2017. סיטרואן ברלינגו מוצע עם מגוון רחב יחסית של תצורות מרכב. דגם וותיק (2008) שמחליפו כבר הוצג בחו"ל – ויגיע לישראל בתחילת 2019. מוצע בגרסאות 5, 7 ו-8 מקומות ישיבה, תלוי בתצורת המרכב.

רמת הבטיחות נמוכה ביחס למקובל היום (3 כוכבים במבחן הריסוק האירופי ב-2014, עם 2 כריות אוויר), אבל לאחרונה (מאי 2018) החל להיות מוצע עם מערכת בלימת חירום אוטונומית בגרסת דיזל-אוט' (ברמת גימור הכוללת גם 6 כריות אוויר); גרסה זו של ברלינגו, יש לומר, היא הזולה מסוגה בישראל (144,000 שקל).
1597237

פולקסווגן קאדי
מחיר התחלתי 123,000 שקל
תצורות מרכב זמינות רגיל/מוארך, קומבי; מוארך, סגור
מערכת הנעה 1.0 ל' טורבו בנזין (3 ציל', 102 כ"ס), 1.4 ל' טורבו בנזין (125 כ"ס), 2.0 ל' דיזל (102 כ"ס); תיבה ידנית או רובוטית דו-מצמדית (בגרסת 1.4 ל' טורבו – 7 היל', בגרסת 2.0 ל' דיזל – 6 היל'). מנוע 1.0 ל' טורבו מוצע עם תיבה ידנית בלבד
מרווח טיפולים 15,000 ק"מ/שנה
אחריות שנתיים/ללא הגבלת נסועה
כושר נשיאת משקל גרסה רגילה – 660-685 ק"ג; גרסה מוארכת – 590-760 ק"ג.
כושר גרירה 1200-1500 ק"ג
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.17x1.35 מ' (רגיל), 1.17x2.25 מ' (מוארך)
נפח תא מטען 3020 ליטר בגרסה הרגילה, 4200 ליטר בגרסה המוארכת

הדור הנוכחי של פולקסווגן קאדי מוצע בישראל ממרץ 2016, עם מבחר גדול יחסית של מערכות הנעה, תצורות מרכב ואפשרות לעד 7 מקומות ישיבה. לזכותו של קאדי נזקף גם כושר הגרירה הטוב בסגמנט – עד 1500 ק"ג ברוב הגרסאות – וכן רמת בטיחות גבוהה יחסית; קאדי נבחן במבחני הריסוק העדכניים (2015) והמחמירים וקיבל ציון של 4 כוכבים, כשהוא מצויד בלימת חירום אוטונומית ו-6 כריות אוויר. למרבה הצער, מדובר בשני פריטי אבזור שנדרש עבורם תשלום נוסף, ובלעדיהם דירוג הבטיחות של קאדי אינו תקף בישראל.

1597124

 
פיאט דובלו
מחיר התחלתי 140,000 שקל
תצורות מרכב זמינות רגיל, קומבי; מוארך, קומבי/סגור/גג מוגבה; טנדר חד קבינה
מערכת הנעה 1.3 ל' דיזל (95 כ"ס), 1.6 ל' דיזל (105-120 כ"ס); תיבה ידנית בלבד (5 היל' עם המנוע הקטן, 6 היל' בכל השאר)
מרווח טיפולים 30,000 ק"מ/שנה
אחריות חמש שנים/250,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל גרסה רגילה – 660 ק"ג; גרסה מוארכת – 490-960 ק"ג; טנדר – 925 ק"ג
כושר גרירה 1300 ק"ג (1000 ק"ג עם המנוע הקטן)
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.23x0.95מ' (רגיל, קומבי), 1.23x2.17 מ' (מוארך, סגור)/ 1.23x1.30 מ' (מוארך, קומבי), 1.82x2.30 מ' (טנדר)
נפח תא מטען 3200 ליטר בגרסה הרגילה, 4800 ליטר בגרסה המוארכת​/מוגבהת 

פיאט דובלו מוצע בשפע גרסאות מרכב, כולל גרסת טנדר חד-קבינה יחידה מסוגה בקטגוריה (בארץ). יצוינו לחיוב גם האחריות יוצאת הדופן, וכושר נשיאת המשקל הטוב בקטגוריה (בגרסה המוארכת/סגורה). גרסת הטנדר הייחודית הופכת את דובלו לטנדר הזול ביותר בישראל.

למרות שמדובר בדגם וותיק (2010), פיאט דובלו נבחן לראשונה במבחני הריסוק ב-2017 וקיבל ציון נמוך של 3 כוכבים בלבד. יצוין כי לא רק שמדובר בציון נמוך, אלא שהדגם נבחן עם 6 כריות אוויר – בעוד שבארץ הוא מוצע עם 2 כריות אוויר בלבד, כך שהציון בישראל אינו תקף. מערכות בטיחות מתקדמות אין בכלל.

1597236

 
רנו קנגו
מחיר התחלתי 132,000 שקל
תצורות מרכב זמינות רגיל/קומבי, מוארך/קומבי
מערכת הנעה 1.2 ל' טורבו בנזין 115 כ"ס, תיבה רובוטית דו-מצמדית (7 היל'); 1.5 ל' דיזל 90 כ"ס, תיבה ידנית. גרסה מוארכת מוצעת עם מנוע דיזל ותיבה ידנית בלבד
מרווח טיפולים 30,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל גרסה רגילה – 555 ק"ג, גרסה מוארכת – 695 ק"ג
כושר גרירה גרסה רגילה – 750 ק"ג (דיזל בלבד), גרסה מוארכת – 1050 ק"ג
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.12x1.80 מ' (גרסה רגילה), 1.14x2.21 מ' (גרסה מוארכת)
נפח תא מטען 2600 ליטר בגרסה הרגילה, 3400 ליטר בגרסה המוארכת

אחד הדגמים הוותיקים בסקירה (2008). הדור הנוכחי של רנו קנגו מבוסס על רצפת רנו סניק מהודר הקודם, ולא על רצפת סופרמיני כדוגמת דגמים מסחריים אחרים מבית קונצרן רנו-ניסאן (דאצ'יה דוקר, ניסאן NV200), עם משמעויות חיוביות בתחום איכות הנסיעה. דגם מעודכן מוצע בישראל מאז 2015, אבל גרסת טורבו-בנזין – כמו גם הגרסה המוארכת, עם 7 מקומות ישיבה – מוצעות מסוף 2016.

מעבר לעובדה שלקנגו יש את כושר ההעמסה וכושר הגרירה הנמוכים ביותר בקטגוריה, הופתענו לגלות כי גרסת 1.2 ל' טורבו בנזין כלל אינה מורשית לגרור – דבר תמוה ביותר ברכב מסחרי המיועד לעבודה.

קנגו נבחן במבחני הריסוק לפני כעשור (2008), כך שהציון (4 כוכבים) אינו רלוונטי מאחר והציון מבוסס על מבחן ישן, הרחוק מדרישות עדכניות. מערכות בטיחות מתקדמות אין בכלל.
1597238