בחניית מלון אינטרקונטיננטל ממתינים לנו השאטלים. וכמו הכל באמריקה, גם הם באים בגדול. מה בגדול, בענק. בישראל או באירופה, שאטלים הם כלים כמו פורד טרנזיט, וגם כאן מדובר בפורד – אבל במשאיות שלה, משאיות שהוסבו להסעת אנשים. ואם בטרנזיט תמצאו בדרך כלל מושבים מרופדים בד, המושבים כאן מרופדים בעור והמיזוג יוצא מהתקרה. אני מת על המקום הזה.

1607629

 
אנחנו, העיתונאים במלון הזה, נוסעים למרכז פורשה בלוס אנג'לס, לחשיפת הדור החדש של פורשה 911. זהו מרכז חדש יחסית, ופורשה דאגה לבנות בצמוד אליו מסלול מירוצים, מסלול משלה. וכולם יודעים על המסלול הזה – כולל נהג השאטל שאסף אותי מהשדה אל המלון או נהג אובר שלקח אותי העירה.
 
אייקון
פורשה 911 היא מזמן כבר אייקון מוטורי, כנראה מכונית הספורט המפורסמת מכולן. קו העיצוב לא השתנה הרבה מאז הוצגה המכונית לראשונה אי אז ב-1963, המידות, לעומת זאת, צמחו גם צמחו. בתחילת דרכה היו לה בעיות התנהגות במגבלות, בגלל מיקום המנוע בחלקה האחורי – ודווקא בגלל תת-היגוי שנוצר בקלות רבה מדי. התגובה לכך גרמה לתגובת נגד – ואז הזנב הלך לאיבוד; המשקל הרב שהיה שם, מאחורי הסרן האחורי יש לציין, גרם להתנהגות טריקית, שהסתיימה הרבה פעמים בטריקת האוטו בסלע הקרוב. אבל מהנדסי פורשה, במרוצת השנים והדורות, הצליחו לפתור את הבעיות על ידי תכנון שלדה ומתלים משופרים (ולא מעט בזכות גומי משופר).

1607637

 
מנחה האירוע הוא מארק וובר, והוא מפתח דיאלוג עם הבכירים בפורשה ו"מתקיל" אותם בשאלות עיתונאיות. זה נראה די מאולץ ולא אמין, שהרי הוא לא העיתונאי כאן. אבל היי, זה מארק וובר – נהג פורמולה 1 עם תשעה ניצחונות ומקום שלישי בשלוש עונות עם רד בול, וגם מקום ראשון באליפות מירוצי הסיבולת ב-2015 ומקום שני ב-24 השעות של לה מאן ב-2015. עם פורשה. וכן, הוא גם התעופף לגובה צמרות העצים עם מרצדס גרופ C, הרבה שנים קודם.
 
אבל זו רק הקדמה למה שקורה, ואנחנו מתבקשים לצאת למסלול להמשך ההשקה. אז נכון שלא תהיה נסיעה ב-911 החדשה, שלא לדבר על נהיגה, אבל עדיף להתרשם מ-911 על רצועת אספלט מאשר על במה. ואז מתחיל מופע אור-קולי ו-911 מכל הדורות מופיעות, כל אחת בתורה, וזה נראה נהדר. דאגתי לצלם את זה, אז מי שרוצה לראות, שילחץ על התמונה הראשית בכתבה.
 
הטררארם נגמר. וובר לוקח פיקוד ושוב מזמין אליו בכירים כאלה ואחרים. בין היתר הוא מספר שלא מעט כוכבי קולנוע התאהבו בפורשה, המוכרים שבהם היו ג'יימס דין, פול ניומן וסטיב מקווין. וובר מספר שהעריץ את האחרון.

1607652

 
הרבה פרטים על הדגם החדש לא נמסרו (על אלה שכן, כתבנו כאן), אבל לא ויתרתי ויצאתי ללקט מידע ולערוך מספר ראיונות.
_________________________________

שיחה עם ד"ר מיכאל שטיינר, חבר הנהלת פורשה האחראי למחקר ופיתוח
 
עד כמה שונה ה-911 החדשה מקודמתה?
"בסיס הגלגלים נשאר זהה לזה שבדור הקודם, אך רוחב הסרנים צמח, הן מלפנים והן מאחור. נעשה שימוש נרחב יותר באלומיניום, ולמעשה, כמעט כל גוף המכונית עשוי מחומר זה".
 
האם צפויה להיות גרסת פנאי ל-911?
"ניסינו לייצר גרסה שכזו בדור הקודם, אבל בוא נגיד שלא כל רעיון מגיע לייצור".
 
האם הגרסאות הבאות של GT3 יהיו מוגדשות, או שתשמרו על טהרת האטמוספריות?
"ברשותך, אני מעדיף שלא לדבר על זה".
 
1607627


מה לגבי פורשה 911 מונעת חשמל?
"מנקודת מבטנו ננסה למשוך כמה שיותר עם מנועי בעירה פנימית בתצורה רגילה, ועד כמה שניתן. למעשה, לדעתנו, 911 תהיה המכונית האחרונה בכדור הארץ שתשתמש בטכנולוגיה זו. בכל מקרה, כרגע הטכנולוגיה החשמלית לא מאפשרת טווח נסיעה ראוי. וכרגע, אם כבר מדובר בפתרון ירוק, זו הטכנולוגיה ההיברידית".
 
אבל אתם מתכננים מכונית חשמלית, טייקאן. אתם לא סותרים את עצמכם?
"אכן מתכננים, אבל זו אינה 911".

האם זה נכון שמרכז הכובד של הטייקאן יהיה נמוך מזה של ה-911?
"אכן, מרכז הכובד יהיה נמוך בכ-8 סנטימטרים, בין היתר בגלל המשקל הרב של הסוללות. אבל לא רק".

מה היה האתגר הגדול בדור החדש של ה-911?
"האתגר הגדול ביותר היה לעשות את המכונה הזו לטובה עוד יותר, ועדיין לא לגרוע מהמידות שלה, והכל תוך שמירה על הקונספט המקורי של ה-911".

1607628

_________________________________

ראיון עם מנהל פרויקט 911, ד"ר תומאס קריקלברג
 
האם המכונית החדשה מוכנה לטכנולוגיה היברידית?
"בהחלט. דאגנו שיהיה הרבה מקום בין המנוע ובין תיבת ההילוכים, כדי שבעתיד נוכל לשלב שם מנוע חשמלי".
 
במידה ותחליטו לעשות זאת, תוך כמה זמן מערכת זאת תראה אור?
"שלוש שנים".

האם זה אינו זמן מועט? יש מצב שזו אופטימיות-יתר?
"אתה צודק במידה והתכנון הוא מאפס. להזכירך, אנחנו כבר הכנו את המכונית להטמעת טכנולוגיה שכזאת, ולכן זה לא המצב כאן".
 
התפארתם בכך שלא מעט נשים רוכשות 911. מהי החלוקה המגדרית בין גברים לנשים?
"בדרך כלל, כ-10% מרוכשי 911 הן נשים, אבל בשוק הסיני, לדוגמה, הן תופסות 40% מבין הרוכשים".
 
1607650


האם אתם מתכננים גרסאות אחרות לדגם?
כרגע לא מתוכננת שום גרסה חדשה, רק אלו המוכרות: טארגה, קבריו וכאלה.
 
מה סדר הדגמים הבאים שיוצגו?
(הוא מחייך ועונה שאסור לו לומר. עם זאת, זה לא סוד שקבריו היא הבאה בתור).

מה לגבי המשקל של ה-911 החדשה, יש שינוי?
"למרות השימוש הנרחב יותר באלומיניום, המשקל עלה ב-55 ק"ג; החישוקים בקוטר "21 והם שוקלים 8 ק"ג האחד, יש מצלמה קדמית ורדאר והדברים האלו שוקלים... ועם זאת, אל תשכח שהמכונית מהירה יותר". תומאס קורץ לעברי.
 
מדוע חישוקים בקוטר "21 מאחור?
"מהניסיון שלנו, דווקא הצמיגים במידות האלה, 305 מאחור בחתך 30, כמו ב-GT3, הם העדיפים בכל הנוגע לשליטה, אבל גם בהישרדות".

1607656

_________________________________

שיחה עם מארק וובר, נהג פורמולה 1, מקום שלישי בעונות 2010, 2011, 2013 (רד בול); אלוף מירוצי הסיבולת ב-2015, מקום שני ב-24 השעות של לה מאן באותה שנה – עם פורשה 919
 
מה דעתך על ה-911 החדשה?
"אני אוהב את המכונית הזאת, היא מוצר בהחלט טוב".

מה הכי אהבת בה?
"זה שילוב של הרבה פרמטרים. תנוחת הנהיגה הטובה, אתה יושב בתוך המכונית ולא עליה, האחיזה טובה, ההתנהגות טובה, העברות המשקל טובות ויש לה טרן אין מעולה. זו מכונה מחוברת. ועם זאת, היא יחסית נוחה וקלה לתפעול".
 
מה הפתיע אותך?
"הופתעתי בעיקר מההתנהגות ומהאחיזה על כביש לח. המכונית מעניקה המון ביטחון".
 
איך החיבור בין האדם למכונה, אני מתכוון לתקשורת שאתה מקבל מהמכונית?
"אין מה לעשות, אנחנו נמצאים בדור אחר (הכוונה לעידן ההגאים החשמליים; א.א). ועדיין, ההיגוי מתקשר למרות שהתגבור חשמלי והמשקל טוב. אמנם בעיקולים אתה מעדיף הגה כבד משמעותית, כמו שיש במכוניות מירוץ, אבל מי יכול לחיות עם אחד כזה... גם הצמיגים היום טובים מאשר בעבר, ומצליחים לספק מידע גם עם היגוי שכזה".

1607620

 
באיזה דגם של פורשה הכי נהנית לנהוג?
"אמממ... ב-GT3 911" (מתקן ואומר)... "כנראה ב-GT3 RS 911" (נו, באמת)
 
איזו פורשה אתה הכי אוהב?
(חיוך עולה על פניו) "את ה-959. היו לי פוסטרים שלה על הקירות. זה מפגן טכנולוגי מדהים. למעשה, אני מחפש אחת כזאת, רק שאין כרגע אחת למכירה".

כאחד שגם לו היו לא מעט פוסטרים – מה דעתך על קונטאש?
"לאאא... היא וולגרית מדי" (הוא צוחק בגלל שברור לפי מראה הפנים שאני לא מסכים)
 
(שאלו אותו): איזה רגע הוא הכי זוכר מהקריירה שלו
עניתי במקומו, שכנראה ההתעופפות עם המרצדס, אבל וובר לא חייך וענה ברצינות ש"פציעות זה החלק הכי קשה, גם פיזית וגם בגלל שהמשפחה דואגת. זו גם אחת הסיבות בגללן החליט לפרוש. זה היה אנוכי מצידי, להמשיך".


 
מארק, אני גדלתי על הטענה שנהגי מירוץ צריכים להיות קטני גוף. כמוני. ואתה די גבוה...
(הוא צוחק) "תראה, היה לי די קשה. בעיקר כי הייתי צריך לשמור על משקל נמוך".

טוב, ידוע שאתם מאבדים בין שניים לשלושה קילוגרמים במירוץ
מארק פתח את הנייד, עלעל בתמונות ומצא צילום של הדפס בו רואים שבאחד המירוצים איבד שלושה ק"ג וחצי ממשקלו.