היו ימים, והם לא כאלה רחוקים, שכל דגם חדש של מאזדה היה גורם לנו להחסיר פעימה ולאוץ מלאים בציפיות למפגש ראשון איתו. מאזדה כבר מזמן אינה אלופת המכירות המקומית, ובכל זאת התצוגה שלה בתערוכת ז'נבה חיממה את הלב ויצרה הערכה ליצרן הקטן שממשיך בדרכו.
 
במרכז התצוגה של מאזדה ניצב מאזדה CX-30, רכב פנאי חדש שחולק בסיס עם מאזדה 3 החדשה, שגם היא הוצגה כאן בבכורה אירופאית בגרסאות חמש וארבע דלתות. מבט לתוכם יגלה סביבת נהג דומה בכל השלושה, ושהות ב-CX-30 תיצור את התחושה שהוא גדול מ-CX-3. העיצוב מבטא התפתחות טבעית של מאזדה, ופנים הרכב עשוי היטב.
 
"ה-3 חדשה לגמרי" אומר לי ג'ף גייטון, יושב ראש מאזדה אירופה, שמונה לאחרונה לנשיא מאזדה צפון אמריקה, "המנועים שהצגנו באירופה מחודשים, אבל בקרוב נביא לאירופה את סקייאקטיב-X החדש. ה-X יהיה בפסגת ההיצע, ויעניק לנו הזדמנות ליצר עוד חדשות בדגם, ובהתחלה יוצע בגרסת 2.0 ליטר 180 כ"ס. ה-3 היוצאת ייצגה כ-15% מהמכירות שלנו השנה באירופה, אבל נתון זה יגדל; לא עשינו תקינת WLTP לדור היוצא והדבר פגע במכירות".  

מאזדה: בין CX-30 לתוכניות גדולות  / ראיון

 
איפה ממוקם ה-CX-30 והאם סימול הדגם רומז על שינוי בתחום זה?
"באירופה, CX-3 ו-CX-5 תופסים כמחצית מהמכירות שלנו, אבל הרגשנו שהרבה לקוחות מחפשים רכב שנמצא בין שניהם. הבסיס של CX-30 דומה לזה שב-3 החדשה, וגם לדגם זה יגיע סקייאקטיב-X מהר למדי, ובשני המקרים מדובר כבר ב-2019. בחרנו בשם 'CX-30', גם כי רצינו שם שונה שיציין כי הממדים גדולים יותר, וגם כי יש לנו CX-4 בסין, שהוא רכב שונה לחלוטין, אבל זה לא אומר שנשנה סימול של דגמים אחרים".
 
היכן אתם בזירה החשמלית?
"באירופה, כצעד ראשון, יצוידו כל מנועי סקייאקטיב-G וסקייאקטיב-X במערך היברידי מתון,  ובהמשך השנה נציג את הדגם החשמלי הראשון שלנו שיימכר ב-2020, ופיתוחו החל לפני שיתוף הפעולה עם טויוטה. הביקוש יקבע לאן נתפתח, וכרגע אנו רואים שהביקוש נמצא היכן שיש הטבות גדולות. ברכב החשמלי שלנו תהיה אפשרות לקבל מנוע וואנקל כמאריך טווח; הבעיות העיקריות של מנוע וואנקל היו ברצועת כוח צרה, שינויים במהירויות המנוע ובהגעה לסל"ד גבוה. בשימוש כזה ניתן לבחור במהירות אחת, והמנוע עצמו קטן, קל וחזק. בסופו של דבר יהיו לנו דגמים היברידיים והיברידיים-נטענים".
 
מאזדה: בין CX-30 לתוכניות גדולות  / ראיון


לאן יתפתח שיתוף הפעולה עם טויוטה?
"שיתוף הפעולה הזה אינו מוגבל, ויכול להתפתח לכיוונים רבים. כרגע מוצא שיתוף הפעולה ביטוי במפעל במקסיקו, בפלטפורמה חשמלית ובעבודה על מערכות בטיחות, ולאחרונה הודענו שנשתמש בשירותים פיננסים משותפים באוסטרליה".

מאזדה: בין CX-30 לתוכניות גדולות  / ראיון