1. בוקר. אני פותח דלת גדולה ונטולת מסגרת לשמשה. אחרי כמה שעות באודי RS5 התרגלתי כבר לכך שהגג נמוך ולמדתי להתכופף ולצנוח למושב. זה מצידו מתוכנן להקל עלי בהידוק החגורה ותמיכות הצד של המושב רק אחרי שאניע את הרכב.

המנוע מתעורר בנהמת בס מלווה בגרגור מעורר שכנים, או לפחות את הנוסע, ומצהיר שפס הקול שילווה אותי במהלך היום הארוך יהיה מענג. אני שומע אתכם מלינים "אבל זה לא הצליל של ה-V8 ההוא". נכון - ובכל זאת. וכאשר אני יוצא לדרך נמיר ולוחץ על המצערת, כל החלפת הילוך משנה טון, כאילו החלפתי קליד בסינטיסייזר, מוזיקה לאוזניים והיפנוזה לראש. זה הולך להיות יום טוב.

2. יורשת. בכמה מובנים ניתן לראות ב-RS5 יורשת לקוואטרו האגדית. כמוה, בערך, היא מבוססת על גרסת קופה למכונית משפחתית - אז זו הייתה אודי 80, כיום זו A4. אז, עם 220 כ"ס, הזענו בכפות הרגליים רק מהמחשבה על ההספק הזה. היום, עם יותר מפי שניים סוסים, אנחנו ממלמלים "450 כ"ס? ל-AMG יש יותר. לא?" 

אודי RS5 במבחן דרכים: בתרי סוסי


3. נראית נהדר. העיצוב, הרחוק מזה של A4 והרבה יותר נוצץ ממנו, מפגין שאודי מצאה סוף סוף את הפרופורציות הנכונות לקופה שלה. האחוריים קצרים, החרטום ארוך ומודגש בקווים חדים על מכסה המנוע, שקצהו משתפל לשבכה נמוכה ובולטת. מכסה תא המטען הקצר, שאינו דלת שלישית, עוזר ליצור תחושה כי זוהי "קופה אמיתית". וכן, גם אותן מסגרות לשמשות שאינן.

וישנה הפוזה. תוספת הסטרואידים שמקבלת ה-RS הן בחזית, עם הפגוש-ספוילר הנמוך, והן מאחור, עם המפלטים הענקיים שבוקעים מהדיפיוזר, מצהירה שלא מדובר בקופה למתחילים. אותו מסר מועצם עם חישוקי "19 גדולים, קו כהה לאורך הדלת (פחות נאה) וספוילר שחור בקצה תא המטען.  

אודי RS5 במבחן דרכים: בתרי סוסי


4. קצת פנים. פתיחת דלת מקרינה בצבע את סמלי חטיבת הספורט על רצפת החניה ומאחורי ההגה התחושה נהדרת. האווירה אינטימית והתחושה שה-RS5 קטנה ממידותיה. מבחינת עיצוב סביבת הנהג והחומרים, המראה הוא "אודי קלאסי" והעיניים נהנות לפגוש בדיפון האלקנטרה, סיבי הפחמן שמתחת לקו פתחי האוורור וסביב הבורר הנאה, והגה קטן שנראה מוכוון מטרה.

המחוונים המוקרנים מעט אפרוריים, הצג במידת "7 מעט קטן ביחס למחיר, ותמונת המצלמות ההיקפיות מעוותת ולא מספיק ברורה. כמקובל בקופה, הראות לאחור אינה טובה אבל גם כיסוי מראות הצד מוגבל. הדבר מורגש בחניות, אבל תורם, אם תרצו, לתחושת החיבוק ההדוק שיוצרת קופה אמיתית. מושבי הספורט נראים נהדר עם התפרים שעליהם, וכיף לשבת בהם, בייחוד כאשר ניתן לכוון את תמיכות הצד והגב באופן מדויק ואף לזכות בעיסוי.

ויש גם מושב אחורי נוח. הכניסה אינה קלה למרות הדלת הגדולה והזחה חשמלית למושב (לא אהבתי את הרצועה לקיפולו), מרווח הרגליים טוב וגבולי לראש. תא המטען שימושי להפליא.

אודי RS5 במבחן דרכים: בתרי סוסי


5. כוח. על הנייר המכונית הזו חזקה — במציאות אפילו יותר. עם אינפלציית הסוסים של העשור האחרון, 450 כ"ס שמייצר מנוע ה-V6 כפול-המגדשים שבנפח 2.9 ליטר, אינם גורמים לנו להרעיד גבה. אבל לחיצה על המצערת כן, כי זה מה שקורה כאשר חוצים את קו ה-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות, 3.9 שניות ליתר דיוק. בזכות ההנעה הכפולה, העברת הכוח לאספלט כה מידית, עד שאפילו בעיר ניתן לנער את ארוחת הבוקר ולבדוק את עמידות מערכת העיכול בפני כוחות האצה. המהירות המרבית מוגבלת ל-250 קמ"ש אבל אפשר לבטל אותה ולהגיע ל-280 קמ"ש.

מנוע ה-V6 פותח יחד עם פורשה, ויוצר תחושה שהוא אכן הגיע משם. ובכלל, מתחת לעור יש לא מעט מרכיבים משותפים עם דגמי פורשה (קאיין ומקאן) ששותפים לפלטפורמת MLB של קבוצת פולקסווגן. אודי סחטה מהמנוע 10 כ"ס יותר מפורשה, פשוט כדי שהמלעיזים לא יתלוננו על כך של-V8 האטמוספירי היוצא היה יותר כוח. ה-RS5 קלה מקודמתה ב-60 ק"ג (31 ק"ג מהם בזכות המנוע) ושוקלת 1655 ק"ג. היא נמוכה מקודמתה ב-0.6 ס"מ (136 ס"מ), ארוכה ממנה ב-7.5 ס"מ (472 ס"מ)  ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-0.6 שניות פחות. 

אודי RS5 במבחן דרכים: בתרי סוסי


6.  פיצוץ. המנוע נוחר, מגרגר, מטרטר, כאשר אני לוחץ באמת על המצערת, ומשמיע פיצוצים קלים וקולות תיפוף. אני פותח חלון כדי להבין מה קורה בחוץ, ומתפלל שבמכוניות שאני עוקף לא שומעים זאת. גם כך, אני מתקרב אליהם בקצב מפחיד.

כושר ההאצה מעולה, והמנוע משגר את התפוקה שלו בשילוב משכר של הדרגתיות ועצמה מתפרצת, ומערכת ההנעה הכפולה מורידה היטב היטב לכביש, ונתון ההאצה הוא ביטוי מצוין לכך. המנוע נושם היטב, מוכן לטפס למעלה בזריזות, אבל מייצר מספיק כוח בכל מצב. התיבה האוטומטית מצוינת, ויודעת לבצע החלפות מהירות כשצריך. פה ושם, בהילוכים נמוכים השילוב עם המנוע העצמתי יכול להביא לחבטה קלה, אבל באמת קשה להתלונן. תפעול הילוכים מההגה נוח.

אף אחד לא קונה RS5 בשביל לחסוך בדלק, ואכן ביום מאומץ היא גמעה 6.8 ק"מ/ל'. בשיוט רשמנו גם 13.8 ק"מ/ל' אם כי בתנאים שגרתיים תראו רוב הזמן 11.5 ק"מ/ל'.

אודי RS5 במבחן דרכים: בתרי סוסי


7. בכל מצב. דומה שההצטיינות הגדולה של RS5 נעוצה ביכולתה להיות מהירה מאוד בכל מצב. קל לשמור על מהירות אסטרונומית גם בכביש גלי או משובש, והיא יציבה, אוחזת ובטוחה. אותה יציבות נשמרת כאשר הכבישים מתפתלים. כמו בעבר, ההנעה הכפולה מכוונת להעביר 60% מהכוח לאחור ו-40% לפנים אבל יכולה להגיע ל-80% מאחור.

בפניות הראשונות נראה שהחרטום ירחיב קו, אבל משחקי הכוח של מערכת הקוואטרו מעבירים כוח לאחור. יש תחושה נחמדה של מאבקי כוח בין הצירים שמורגשים לעיתים גם בהגה שכאילו מאבד התנגדות, מפסיק להילחם, ומשחק קלות ביד, ובאחוריים שמהדקים קו ופוסעים קלות. האם זה טוב? כן בהחלט. האם זה נפלא? לא בטוח, אבל קשה לבוא בטענות.

ה-RS תהדק קו קלות ותצא במהירות מעוררת השתאות מפנייה הדוקה, אך לא תגלוש לדרמות. אז מצד אחד חסרה דרמטיות, מצד שני, היכולת הכה גבוהה מאוד מהנה. במצבים מסוימים נראה שיהיה זה דווקא החרטום שיחליק ואז דווקא הרפיה, כמו במכונית הנעה קדמית, ולא מעיכת מצערת, תחזיר אותו לקו. אני מצר על כך שאין מצב "גבר גבר", בו בקרת היציבות מאפשרת פרובוקציות ומתערבת רק ב"רגע האחרון". מאידך גם עם ניתוק הבקרות עדיין אין הרבה דרמות.

אודי RS5 במבחן דרכים: בתרי סוסי


8. וההגה? הוא קצת קל מדי למכונית כזו, גם במצבי הספורט, הוא אינו יוצר תחושות מלהיבות, אבל מעניק תחושה ברורה ובטוחה. לבלמים עוצמה ונשיכה נכונות, אך בעומס הרב בו נדרשו לעמוד הם פתחו לעיתים רעידות.

9. נוחה? באמת? ההפתעה הגדולה ב-RS5 היא הנוחות מחוץ לעיר. למרות חישוקי "19, חתך צמיג של 35 ומרכב נמוך, הרכב מסתדר היטב בכבישים בין-עירוניים גם במהירות גבוהה. בעיר, בייחוד במהירות איטית, היא קצת מתקשה על שיבושים גדולים, ועדיין זה לא נורא. אפילו רעשי הכביש אינם מוגזמים.  

10. גראן טוריזמו. "ה-RS5 היא מכונית הגראן טוריזמו במבחר RS של אודי ספורט. זו קופה עם ביצועים מצוינים שמשלבת אסתטיקה אלגנטית עם שימושיות יום יומית" את זה אמר בהשקת הדגם שנערכה ב-2017 סטפן וינקלמן, פעם יושב ראש למבורגיני והיום מנהל אודי ספורט. אני חותם.
בעדה שלנו אומרים "נחמדה", כשרוצים לתאר בחורה שאינה יפה, ו-"GT" כשמדברים על מכונית שאינה מספיק ספורטיבית, אבל במקרה של RS5 באמת מדובר ב-GT נפלאה. היא אולי אינה מערבת ודרמטית כמו היריבות הישירות, ובכל זאת היכולות המוחלטות והביטחון שהיא נוסכת מרשימים.

אודי RS5 במבחן דרכים: בתרי סוסי


היא יכולה לחצות יבשות בקצב של מטוס פרטי מבלי לעייף את הנהג, או לדרוש שיהיה דרוך מדי. ועדיין היא מספיק מרגשת ומהנה. מכונית, שנראה שיהיה כיף להעביר עימה שנים ולא רק שעות (הלו, צ'מפיון? אשמח לבדוק זאת). נראה שהיא פונה גם לקהל מעט רחב יותר ופחות אדוק מאשר AMG 36C או ב.מ.וו M4. המחיר אינו זול כמובן, 735,000 שקלים, אבל יחסית לז'אנר אפילו הוא אינו כואב.