אמזון, חברת הסחר המקוון הגדולה בעולם, מודיעה על תוכנית להפיכה לחברה לא מזהמת, עם חתימה על "התחייבות האקלים". מדובר בהסכם בשיתוף האו"ם שקורא לחברות עסקיות להפוך לניטרליות מבחינת פליטת גזי חממה. במילים אחרות - הורדת הפליטות לאפס או נטרול שלהן על-ידי יוזמות ירוקות שמקזזות את נזקי הפליטה.

כחלק מהתוכנית של אמזון, עליה הכריז מנכ"ל ומייסד החברה ג'ף בזוס, אמזון תרכוש 100,000 מסחריות חשמליות מיצרנית הרכב האמריקנית הצעירה ריביאן (Rivian). זו יצאה לדרך רק בסוף שנה שעברה, אך זכתה כבר להשקעות עתק מצד פורד ואמזון, שהשקיעו בה כל אחת יותר מ-400 מיליון דולר.

פורד תקבל מההשקעה גישה לפלטפורמה של ריביאן, בעוד אמזון מכריזה כעת על כוונתה לרכוש מסחריות שייוצרו על-ידי ריביאן במפעלה באילנוי, ארה"ב. המסחריות תוכננו במיוחד עבור אמזון וצפויות לחסוך זיהום של ארבעה מיליון טון מעוקב בשנה משנת 2030, כך על-פי אמזון.

ריביאן הציגה עד כה שני כלי רכב חשמליים, המכונים R1T (טנדר) ו-R1S (פנאי שבעה מושבים). הם מציעים מערכת הנעה חשמלית עם טווח נסיעה של יותר מ-640 ק"מ בין טעינות ועד 764 כ"ס, ומבטיחים גם יכולת שטח אמיתית. הם יגיעו ללקוחות ראשונים בסוף 2020.

אמזון תרכוש 100,000 מסחריות חשמליות
המסחרית החשמלית של ריביאן, עבור אמזון


יחידות ראשונות של המסחרית החדשה יצאו לדרך כרכבי חלוקה משנת 2021, ובאמזון מקווים להפעיל 10,000 כלי רכב עד לשנת 2022. יתר ההזמנה תסופק בהדרגה עד 2030. מפרט המסחרית החדשה לא פורסם.

"גמרנו להיות באמצע הדרך בכל הנוגע לסוגיה (של ההתחממות הגלובלית, ר.צ) - החלטנו להשתמש בגודל ובכוח שלנו כדי לעשות שינוי", כך הצהיר בזוס בהודעה שפרסמה החברה. "אם חברה בעלת תשתיות פיזיות בגודל של אמזון - ששולחת 10 מיליארד פריטים בשנה - יכולה לעמוד בדרישות הסכם פריז עשור לפני היעד, אז כל חברה יכולה".

אמזון תרכוש 100,000 מסחריות חשמליות
מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס

בזוס מתייחס לכך שהסכם "התחייבות האקלים" קורא לחברות עסקיות לקיים את יעדי הסכם האקלים של פריז משנת 2040, לעומת יעד של 2050 שנקבע בהסכם שנחתם ב-2015. במסגרת הסכם פריז, מדינות התחייבו להפחית את ההתחממות הגלובית לפחות משתי מעלות עד 2050, לעודד את שימור האקלים באמצעות הפחתת פליטות גזי חממה ועוד.