יצרניות הרכב האמריקניות, בהן יצרניות זרות המייצרות בארה"ב, הצטרפו לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במלחמתו נגד תקנות הזיהום המחמירות של קליפורניה. תקנות שנועדו להפחית תחלואה ותמותה בקרב בני אדם מזיהום אוויר, וכחלק מהמלחמה בהתחממות הגלובלית - שעצם קיומה הוכחש חלקית על-ידי נשיא ארה"ב.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי ג'נרל מוטורס, טויוטה, יונדאי, פיאט קרייזלר ויצרניות נוספות, הצטרפו לתביעה של ממשל טראמפ נגד מדינת קליפורניה, במסגרתו נדונה זכותה של מדינה אחת לקבוע תקנות זיהום משלה, שלא זהות בהכרח לתקנות הזיהום הפדרליות של ארה"ב.

יצרניות הרכב הצטרפו לערעור שהגיש הממשל כנגד קליפורניה ו-22 מדינות וגופים סביבתיים בחודש ספטמבר, במסגרתו המדינה מבקשת למנוע יצירת תקני זיהום נפרדים. זאת, לאחר שאותם גופים ומדינות פנו אף הם לערכאות משפטיות כדי למנוע ממשל טראמפ לבטל תקנות שתוקנו בנושא ולהקל בכך למעשה על תעשיית הרכב לייצר מכוניות מזהמות.

תמיכה מפתיעה לטראמפ במאבק נגד הפחתת זיהום: יצרניות הרכב


במסמכים שהגישו לביה"ד לערעורים במחוז קולומביה, יצרניות הרכב ואיגוד סוכני הרכב הלאומי (NADA) הודיעו במפתיע כי הם תומכים בהחלטת הממשל לאסור תקנים נפרדים. הם ביקשו מביה"ד להתערב ולקבוע כי החוק המקל שתיקן ממשל טראמפ עומד על כנו, ובכך להעניק "ליצרניות הרכב ודאות שמדינות לא יתערבו במדיניות קביעת תצרוכת דלק פדרלית".

ההחלטה לתמוך בטראמפ זכתה כצפוי לביקורת ציבורית חריפה מארגוני איכות הסביבה ומפוליטיקאים מהמפלגה הדמוקרטית. היצרניות מסתכנות גם בתגובת נגד חריפה במידה וטראמפ לא יזכה בבחירות 2020, ובמקומו ייכנס לבית הלבן מועמד המפלגה היריבה.

דובר התביעה הכללית בקליפורניה, חאבייר בקרה, אמר כי החלטת היצרניות "לא תשנה את הנחישות שלנו להילחם בכל הכוח וככל הנדרש כדי להגן על התקנים שלנו". לדברי בקרה, "ביהמ"ש חיזק את סמכותנו לקבוע תקנות בעבר ואנחנו מקווים שיעשה זאת שוב".

סרטון שהפיקה טויוטה כהסבר להצטרפותה לתביעה:


יצרניות הרכב פורד, הונדה ופולקסווגן, הכריזו על הסכם שהושג עם קליפורניה בחודש יולי, במסגרתו הוסכם על תקני זיהום בהם יעמדו היצרניות. בהתאם, אלו לא הצטרפו להצהרה שמסרו מתחרותיהן לביהמ"ש. מנגד, את טויוטה, GM, יונדאי ו-FCA מחזקות מאזדה, ניסאן וסובארו בקריאה לתמוך בתביעה של טראמפ.