דלק מוטורס, יבואנית מאזדה לישראל, מציעה את מאזדה CX-30 החדש לא רק עם מנוע 2.0 ליטר אותו בחנו כאן, אלא גם עם יחידת 2.5 ליטר. זו צפויה להיות פחות חשובה מבחינת מכירות ולו רק בגלל קרבתה במחיר ל-CX-5 הגדול יותר.

 
ה-2.5 אינה מוצעת ברמת הגימור הבסיסית של ה-CX-30 (קומפורט) אלא רק בשתי רמות הגימור הבכירות, שמוצעות גם בגרסת ה-2.0 ליטר. רמת הגימור "אקזקיוטיב" מוסיפה תאורה חכמה, גג זכוכית, מפתח חכם והעברת הילוכים מההגה (170 שקל עם מנוע 2.5 ליטר). רמת "פרמיום" הבכירה אותה אנו בוחנים כאן עולה 182 אלף שקל - 10,000 שקל יותר מפרמיום 2.0 ליטר ו-30 אלף יותר מה-2.0 ליטר הבסיסית.
 
העושר  
על מה משלמים? ראשית חישוקי "18 בעיצוב שונה, דלת אחורית חשמלית, ריפודי עור, מושב נהג חשמלי עם זיכרונות וגימור מהודר יותר לפרטים שונים בתא הנוסעים. זהו אבזור זהה לגרסת ה-2.0 ליטר פרמיום.

מאזדה CX-30 - מבחן דרכים (השקה מקומית, 2.5 ליטר)
צילום: יצרן
 
מכונית ההדגמה כללה ריפוד עור לבן למושבים (תחת הכינוי "פיור ווייט", לבן טהור), בעוד דמוי העור בסביבת הנהג בצבע חום כהה. ניתן גם לקבל עור שחור, אך הלבן בהחלט יוצר שילוב צבעים נעים לעין. המושבים עצמם דומים לאלה שבגרסה הרגילה, אך תוספת כיוון חשמלי לקשיחות המשענת ללא ספק מבורכת.
 
בישיבה מאחורי ההגה זיהינו תוספת בולטת נוספת: תצוגה עילית. בניגוד לדגמי עבר של מאזדה היא איכותית ומוקרנת על השמשה עצמה. כמו דברים רבים ב-CX-30, עיצובה מינימליסטי והיא מסתפקת בעיקר בהצגת מהירות ופעולת מערכות הבטיחות.
 
הנסיעה 
הסיבה למסיבה בגרסה זו היא כמובן מנוע הארבע צילינדרים הגדול בנפח 2.5 ליטר. למנוע המוכר יכולת לנתק שני צילינדרים תחת עומס קל והוא מייצר 195 כ"ס. במקרה זה מאזדה לא עמדה בפיתוי ועל מסך המולטימדיה ניתן לראות תצוגה נפרדת של פעולת הצילינדרים. גם מנוע זה משודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. האצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 8.5 שניות והמהירות המרבית 205 קמ"ש (9.7 שניות ו-197 קמ"ש בגרסת ה-2.0 ליטר).

מאזדה CX-30 - מבחן דרכים (השקה מקומית, 2.5 ליטר)
צילום: אלי שאולי
 
אבל ההבדל העיקרי אינו רק ביכולת ההאצה העדיפה, אלא בתחושה פחות מאומצת של המנוע בעל המומנט העדיף - 26.3 קג"מ (4.6+) ב-4,000 סל"ד. זה אומר שבהאצות או בעליות הוא שקט ממנוע ה-2.0 ליטר. יחד עם העובדה שצליל המנוע יותר נעים ופחות נוכח, נוצרת בסך הכל חוויה נעימה יותר ונראה שגם התיבה זורמת יותר ופחות פעלתנית.
 
בשיוט בינעירוני תצרוכת הדלק נעה סביב 15 ק"מ לליטר, דומה לגרסת ה-2.0 ליטר. מסלול הנהיגה הקצר של אירוע ההשקה לא כלל נהיגה עירונית מספיקה לבדיקת התצרוכת העירונית.  
 
התנהגות הכביש פחות חדה ו"קלילה" מגרסת ה-2.0 ליטר. זאת למרות שלפי מאזדה אין שינוי בכיול המתלים, והבדל המשקל עומד על בין 28 ל-40 ק"ג בלבד. פעולת מערך ה-G-וקטורינג, שמפנה את הכוח לגלגל האוחז, מורגשת יותר מאשר בדגם הרגיל. אבל יש בזה היגיון, אם לוקחים בחשבון שהרכב גם מאתגר יותר את אחיזת הצמיגים הקדמיים.
 
מאזדה CX-30 - מבחן דרכים (השקה מקומית, 2.5 ליטר)
צילום: אלי שאולי

ה-CX-30 מציע בגרסה זו, כמו בחלשה יותר, תחושה נעימה על שבילים כבושים, אך אינו נוח או מרגיש חסון כאשר העפר הופך מעט משובש או זרוע אבנים. גם בכביש הנוחות טובה על כבישים חלקים ופחות מכך על שיבושים גדולים.
 
שאלה של תמורה
כרגיל בדלק מוטורס לא מקלים על ההחלטה. גרסת ה-2.5 ליטר מציעה ביצועים עדיפים ואיתם תחושת נהיגה נעימה יותר, ופער המחיר מאותה רמת גימור במנוע החלש עומד על 10,000 שקל בלבד. מנגד, רמת ה'פרמיום' כבר יקרה מאוד ומכניסה את מאזדה CX-30 - שלא לטובתו - לרמות המחירים של ה-CX-5. אז אם אתם זקוקים למרווח ולרושם של רכב פנאי קומפקטי מלא - זה האחרון עשוי להיות התשובה בשבילכם.   

מאזדה CX-30 - מבחן דרכים (השקה מקומית, 2.5 ליטר)
צילום: אלי שאולי