לקסוס, מותג היוקרה של טויוטה, השתתף אף היא בכנס קנשיקי 2020 של היצרן היפני הענק שנערך בשבוע הראשון של דצמבר.

ספירוס סטופינוס, מנהל לקסוס אירופה שפתח את החלק של לקסוס בכנס, ציין כי "ב-2020 חגגנו 30 שנים לכניסה לשוק הכי תחרותי בעולם (אירופה; א.ש). כעת אנחנו חוגגים יותר ממיליון מכירות כאן, וכמעט חצי מהן היברידיות. כיום 96% מהכלים שלקסוס מוכרת באירופה הם היברידיים".

טקאשי וואנטבי, ראש פרויקט הכלים המחושמלים בלקסוס, מצטרף מיפן ומדבר על יישום של טכנולוגיית הנעה חדשה לדגמי המותג המכונה "דירקט4". טכנולוגיה זו מבוססת על כך שבדגמים חשמליים ניתן להוסיף מנוע חשמלי גם מאחור ליצירת הנעה כפולה בדגמים היברידיים.

לקסוס מציגה: דירקט 4
צילום: לקסוס

דירקט4 תאפשר לשלוט באופן מדויק בכוח המועבר לכל גלגל, ובאופן כזה לשפר את הניהוג, ההיגוי, הנוחות, ולהעניק את היכולת הדינמית שלקסוס רוצה שתהיה בדגמיה. וואנטבי מציג שני אבות טיפוס שנמצאים על המסלול ביפן. "אפשר לשנות את העברת הכוח בכל רכב ומכאן את אופיו, להעביר 80% מהכוח לאחור או לפנים. ניתן ליישם טכנולוגיה זו ברכב היברידי כמו שאנו מכירים, גם בהיברידי-נטען, גם בדגם עם תא-דלק".  

"במה זה שונה מההיברידי כפול ההנעה שיש לכם?" אני מקשה. "נכון שאנחנו יכולים לעשות זאת באופן דומה כך או אחרת, ויכולת זו היא שאפשרה לנו לפתח את הטכנולוגיה הזו במהירות כה רבה ולהביא אותה לרמה כזו של דיוק; כל אלה בזכות הניסיון שלנו. זו אמנם אבולוציה לרעיון שהיה לנו עם מנוע חשמלי מאחור, אבל המטרה היא שהמערכת הזו תפעל במהירות, בדיוק, ותעביר את הכוח לכל גלגל. היכולת הזאת תסייע לא רק לכניסה וליציאה מפנייה אלא לכלל ההתנהלות בכביש. קשה להסביר זאת, אבל כאשר תנסו זאת תרגישו שמדובר בדבר שונה ומאוד מיוחד".

לקסוס מציגה: דירקט 4
צילום: לקסוס

וואנטבי מציין כי לרוב לקסוס היא הראשונה המיישמת טכנולוגיות חדשות בקבוצת טויוטה. בתגובה להצהרה זו אני שואל אותו על הפלטפורמה המודולרית החשמלית החדשה עליה דיברו אנשי טויוטה, והוא עונה: "דגם של לקסוס יהיה כנראה הראשון שיתבסס על e-TNGA. בסופו של דבר תראו שתי מכוניות דומות בממדים, אבל כל אחת תעניק חווית נהיגה שונה". כאן זה המקום להזכיר שבטויוטה דיברו על רכב פנאי קומפקטי, בממדי ראב4; האם זו דרכה של לקסוס להכריז על הדגם שלה?

לא שוכחים תאי דלק
הכנס של קבוצת טויוטה עסק גם במימן ותאי דלק כמקור אנרגיה. "מימן אינו נושא של טויוטה לבד" אומר טיבו פאקט, ראש החטיבה העסקית ופיתוח התחום של תאי דלק, "אנחנו צריכים יותר מכוניות כאלה על הכביש, ולכן פתחנו פטנטים שבבעלותנו לשימוש רחב. אנחנו רוצים לשתף פעולה עם יצרנים אחרים, וכרגע עושים זאת עם ב.מ.וו. קשה לנו לומר מה יצרנים אחרים עושים, אבל בתוך קבוצת טויוטה המותגים יוכלו להשתמש בטכנולוגיה זו ואנחנו רוצים שזה יקרה מהר. אנחנו רוצים למכור את הידע והיכולת שלנו וליצור שיתוף עם מגוון יצרנים, גם כמו אלה המייצרים כלים כבדים, אוטובוסים, משאיות או גנרטורים.

לקסוס מציגה: דירקט 4
צילום: לקסוס

"את ההתקדמות צריך להקביל לזו שעברה פריוס. אנחנו כעת בדור שני של דגמים עם תא דלק, ורק עם הדור השלישי של פריוס הרחבנו את הטכנולוגיה ליותר דגמים". פאקט מדגיש כי מיראי, שיש לה טווח של 650 ק"מ במילוי אחד, עולה במערב אירופה 64,000 אירו – בשעה שמכונית חשמלית עם סוללה של 100 קוט"ש לטווח דומה עולה 75,000 אירו, "ומילוי מיכל מלא במיראי דורש רק 5 דקות".  
"בתמונה הגדולה, חשמל אינו מיוצר מתי שאנחנו רוצים ואיך שאנחנו רוצים, כך שצריך למצוא דרך שתאפשר הנעה חשמלית באופן נרחב יותר ממה שהסוללות מאפשרות". פאקט מדבר על תהליך ההטמעה בשימוש במימן, ובו כלי רכב כבדים ישתמשו בתאי דלק ויביא בכך להגדלת התשתית, ומשם כלל החברה תעשה שימוש במקור אנרגיה זה.

לקסוס מציגה: דירקט 4
צילום: לקסוס