לפני קצת פחות משנה, בחודש הראשון של 2020, הזמינה אותנו חברת טויוטה לאמסטרדם לכנס שכונה "קנשיקי". משמעות מילה זו ביפנית היא תוֹבָנָה, ואנשי טויוטה רצו להציג בפנינו את התובנות שלהם ביחס לדרכה של הקבוצה בשנים הקרובות.

לקראת סוף 2020, בשבוע הראשון של דצמבר, ערכה טויוטה כנס דומה, אך כנהוג בימים אלה, הוא נעשה במתכונת וירטואלית שיתופית. כיאה למארגנת, ההפקה הייתה ענקית והביצוע היה מיטבי.

מכירות, תכניות
אנשי טויוטה סיפרו בכנס על התכניות להגדלת הנתח ההיברידי שלהם, דגמים חדשים והכריזו על דגם חשמלי חדש לגמרי שיוצג כבר ב-2021.  

המתקפה החשמלית של טויוטה
צילום: טויוטה

"ב-2019 מכרנו 1.089 מיליון כלי רכב באירופה, ב-2020 ירדנו ב-10% לערך ל-975,000 כלים – ואילו השוק ירד ב-22%. המשמעות היא שהגדלנו את נתח השוק שלנו ל-6% ושמרנו על רווחיות. יכולנו למכור טוב יותר אם היינו עומדים בביקוש, אבל בין ה-18.3 ל-22.4 הפסקנו את הייצור", הצהיר יו"ר טויוטה אירופה, יוהאן ואן זיל, בפתיחת הכנס, והוסיף: "בינואר 2021, המפעל שמייצר את טויוטה אייגו בצ'כיה יהיה ברשותנו, ונייצר שם גם את טויוטה יאריס".

ואן זיל מדגיש כי המשמעות של צעד זה היא שהפלטפורמה TNGA נכנסת לכל המפעלים באירופה. טויוטה מצפה כי ב-2021 תגדיל שוב את המכירות, והצפי שלה הוא 1.11 מיליון כלי רכב באירופה. 

"המטרות שלנו ל-2025 לא השתנו. אנחנו רוצים למכור באותה שנה 1.4 מיליון מכוניות ולהגיע לנתח שוק של 6.5%. עד 2025 נציג שישים דגמים וגרסאות של מכוניות מחושמלות חדשות ומחודשות, עשרה מהם ברמה של אפס זיהום אוויר (חשמליות, עם סוללות או תאי דלק; א.ש). ב-2025 תהיה חלוקת המכירות שלנו 70% היברידיות, 10% היברידי-נטען, 10% למכוניות חשמליות, 10% למנועי בעירה פנימית (בנזין; א.ש)". 

המתקפה החשמלית של טויוטה
צילום: טויוטה

ואן זיל צופה שהביקוש לכלים היברידיים והיברידיים-נטענים בעולם יעלה ב-600% בחמש השנים הבאות, ומאמין שמגמה זו תיתן לטויוטה יתרון גדול. יו"ר טויוטה אירופה מציין כי טויוטה רוצה להגיע לרמת זיהום אפס ב-2050. 

"תשתית היא המפתח, לא רק כאשר מדובר בעמדות טעינה, אלא גם בעמדות למילוי מימן. מיראי" מכריז ואן זיל, "היא הפריוס החדשה". 

פלטפורמה חשמלית חדשה 
קוג'י טויושימה, סגן ראש חטיבה ZEV (ר"ת Zero Emission Vehicle; רכב עם אפס פליטה), מדבר על פלטפורמה חדשה וייעודית לרכב חשמלי – e-TNGA. "אנחנו יכולים לייצר הרבה קומבינציות ממרכיבים עיקריים דומים", אומר טויושימה, ומציג איורים של רכב עם אפשרות שונות של מנועים מעל הציר הקדמי, הציר האחורי וסוללות ברצפה שביניהם. "אנחנו יכולים לייצר על בסיס הרצפה הזו דגמים של טויוטה המיועדים למרכז השוק אבל גם דגמים מיוחדים עבור לקסוס. רצפה זו תאפשר הנעה קדמית, אחורית, כפולה, ותעניק לנו הרבה אפשרויות". 

המתקפה החשמלית של טויוטה
צילום: יצרנים

"אנחנו גם עובדים על סוגים חדשים של טכנולוגיות חשמליות כמו סוללת 'סוליד סטייט'. סוללה כזו מאפשרת לאצור אנרגיה רבה יותר בנפח קטן יותר ונטענת במהירות גבוהה יותר. אנחנו מצפים להציג אותה ברכב שלנו כבר במחצית הראשונה של שנות העשרים (כלומר עד 2025)". 

"האסטרטגיה שלנו" מסביר אנדריאס קלרוצ'י, אחראי לניהול מוצר ושיווק בטויוטה אירופה, "הייתה להישען על המערך ההיברידי" (נתח המכירות של כלים היברידיים של טויוטה במרכז אירופה ובמערבה יהיה 68% ב-2021; א.ש). "דבר זה אפשר לנו לא לעשות צעדים מוקדמים מדי בתחום הרכב החשמלי כאשר השוק אינו מוכן לכך, אבל הזמן הזה מתקרב". 

המתקפה החשמלית של טויוטה
צילום: אוהד אלגוב

הצעד החשוב של טויוטה בתחום הרכב החשמלי הוא ביצירת רכב פנאי קומפקטי בממדים של טויוטה ראב 4 שיתבסס על הפלטפורמה החדשה וייחשף במהלך 2021. קלרוצ'י מציין כי גם סובארו תשתמש בפלטפורמה זו לרכב דומה. 

"הפילוסופיה דומה לזו שהובילה ל-TNGA, אבל זו פלטפורמה חדשה לגמרי והיא תשמש בסיס לשישה דגמים (של טויוטה ולקסוס; א.ש). הדגם הראשון יהיה רכב פנאי, אבל תהיה גם מכונית סדאן וגם מכונית קומפקטית, ואותן עדיין לא החלטנו מתי נציג. מדובר בשישה דגמים גלובליים (כאמור, כולל לקסוס; א.ש) עד 2025, ואנחנו בודקים כרגע מה יתאים לאירופה. יש לנו גם שיתוף פעולה עם PSA (הכוונה לפרואייס ולפרואייס סיטי החשמליים, למעשה ג'אמפי וברלינגו; א.ש), ויחד עימם נגיע לעשרה דגמים של אפס זיהום", אומר קלרוצ'י כאשר הוא מכניס למניין הדגמים האלה גם את מיראי וגם את UX של לקסוס.