הזמן רץ. קופרה, מותג הספורט הייחודי של סיאט, מציין שלוש שנים לקיומו, ובימים אלה ממש יוצא לדרך עצמאית בישראל. לכבוד יום ההולדת של קופרה והשקת המותג בארץ, פגשנו, דרך הרשת כמובן, את נשיא סיאט וקופרה, המשמש גם כמנכ"ל קופרה, וויין אנתוני גריפית' (Wayne Anthony Griffiths). גריפית' הצטרף לסיאט ב-2016 כסגן-נשיא האחראי לשיווק ולמכירות, מכהן כמנכ"ל קופרה מאז 2019, ומאז תחילת אוקטובר 2020 מכהן כנשיא שני המותגים. 

"כאשר התחלנו במהלך, אמרנו שקופרה יהיה תת-מותג שיעזור לסיאט", הוא משיב, כאשר אני שואל על ההפתעות לטובה ולרעה שהיו בדרך, "ואז ראינו כמה טוב אנחנו יכולים לעשות את קופרה, והבנו שהמותג יכול להתקיים בזכות עצמו. אנחנו משוכנעים שישנם רבים שלא ירכשו מכונית של סיאט, אבל אולי ירכשו קופרה, ואנחנו יכולים למשוך לקוחות. ההפתעה הטובה היא שהסיפור הזה עובד. 

נשיא סיאט ומנכ
צילום: קופרה

"צריך לזכור כי כאשר התחלנו לפני שלוש שנים, הרבה מותגים נמצאו במאבק הישרדות, ומותגי נישה כמו לנצ'יה נעלמו. כאשר אמרנו שנציג מותג חדש, אנשים אמרו שאנחנו משוגעים. אחת ההפתעות הטובות נגרמה בגלל משהו שלילי – משבר הקורונה הביא להאצה ענקית.

"המעבר ממנועי בעירה להנעה חשמלית העניק לנו הזדמנות גדולה, כזו שמקדמת מותג חדש – נער חדש בשכונה, בלי היסטוריה. הדגש הגדל על מכוניות עם הנעה חשמלית מאפשר גם למי שאין לו היסטוריה ארוכה בעולם הרכב להיכנס לשוק, וראיתם את זה עם טסלה וגם עם שמות סיניים חדשים, כמו ניאו (Nio) או בייטון (Byton); אם העולם היה נותר עם מנועי בעירה זה לא היה קורה. 

"כעת אנחנו במהלכה של מהפכה, ואני חושב שהיא הואצה על-ידי הקורונה, שיצרה גם מצב של 'מה שהיה לפני, לא יהיה אחרי'. לדור הבא יש ציפיות חדשות, תפיסת המותגים משתנה, וזו הזדמנות גדולה. שינויים אלה מעניקים סיכוי גדול לביטוי של גישה חדשה, למותג חדש שמופיע.  

נשיא סיאט ומנכ
צילום: קופרה

"עם זאת, אנחנו משיקים מותג בזמנים קשים מאוד מבחינה כלכלית. אני נמצא שלושים שנים בתעשייה, ואף פעם לא חזיתי במצב כה קשה; איש לא דמיין שדבר כזה יכול לקרות בתקופת החיים שלנו. מצב זה יוצר אתגרים גדולים, במיוחד אצלנו בספרד, בה החברה כולה הוכתה קשות על-ידי הקורונה. 30-40% מהאוכלוסייה נפגעה מהנגיף, ובמקביל האבטלה מאוד גבוהה. האווירה בספרד, כאשר אנשים דואגים לעבודה שלהם, אינה מתאימה להשקת מותג ולמכירת מכוניות. אני מקווה שעם הגעת החיסון ועד הקיץ, המחצית השנייה של השנה תהיה טוב יותר". 

עד כמה הקשר בין סיאט לקופרה יהיה חזק בעתיד? 
"קופרה יהיה יותר ויותר עצמאי, ועם קופרה פורמנטור (Formentor) רואים זאת. חשבנו תחילה לעשות סיאט פורמנטור, אבל הדגם הזה הוא לגמרי קופרה. גם את אל בורן (el-Born) חשבנו לעשות כרכב שיהיה גם בסיאט..." 

נשיא סיאט ומנכ
צילום: סיאט

היא הרי החלה בסיאט...
"נכון, אבל אל-בורן של קופרה אינה אותה אל-בורן שהוצגה על-ידי סיאט (בתערוכת ז'נבה 2019; א.ש); הרבה השתנה בצד הטכני ובעיצוב. כדי לקבל קרדיט, קופרה צריך להיות מותג שונה מסיאט. בראייה שלנו יהיו שני אייקונים לסיאט: הראשון הוא פורמנטור, הדגם העצמאי הראשון שלנו; אחריו יגיע טווסקאן (Tavascan), שעדיין נמצא בפיתוח, ולכן לא פרסמנו את כל הפרטים עליו".  

אז איך אתם מגדירים את היחסים בין קופרה לסיאט?  
"סיאט היא חברה עם שני מותגים; אחד הוא סיאט, השני הוא קופרה – ולשניהם תפקיד שונה. סיאט פונה לקהל צעיר והדגמים שלו נמצאים בצד הזול של השוק; קופרה נמצא בין שוק המסה לפרמיום. קופרה פונה לאנשים שלא צריכים סמלי סטטוס מסורתיים, אלא מעריכים עיצוב וביצועים. בסיאט ובקופרה פועלים צוותי עיצוב ושיווק שונים, אבל מחלקות ההנדסה פועלות יחד וגם הייצור משותף – והחברה צריכה את כולם.

נשיא סיאט ומנכ
צילום: קופרה

"קופרה צריך את סיאט בגלל יכולת הייצור, הגודל, ההשקעות בפיתוח. סיאט צריך את קופרה, כי הוא יוסיף למחזור השנה מיליארד אירו. בקופרה המחירים והרווחיות גבוהים יותר, וכך הוא עוזר לסיאט להיות יותר רווחי. 

"היה חשוב להפריד בין המותגים בהתחלה. קופרה, כמחלקה בסיאט, לא הייתה יכולה להתקיים, ולכן היה צריך ליצור מותג נפרד, כדי שיהיו אנשים שיחיו אותו ויחשבו רק קופרה. אבל חשוב גם שהם יהיו חלק מהתמונה הכוללת, שקופרה עצמו יהיה חלק ממשהו גדול יותר".

נשיא סיאט ומנכ
וויין גריפית', נשיא סיאט וקופרה, המכהן גם כמנכ"ל מותג קופרה | צילום: יצרן