דגמי פנאי גדולים (E-SUV) מבוססים על אותה רצפה המשרתת מכוניות סלון (קטגוריה E). וממש כשם שהסוג האחרון מיוצר באירופה כיום רק על־ידי יצרני יוקרה, כך הדבר עם דגמי פנאי, והמשמעות, בייחוד בישראל, מאוד ברורה: המון כסף.

בארה"ב, שהזכות לאוטו ענק מעוגנת בתיקון הראשון לחוקה, היצע דגמי הפנאי הנ"ל עומד על עשרה, לפחות. כמה מהם מגיעים לארצנו, ושלושה מהמובילים בז'אנר התקבצו כאן. שברולט טראוורס היה אמור להצטרף, אך היבואן בחר לבסוף שלא. ונימוקיו עמו. 

ברוכים הבאים
יונדאי פליסייד הוצג בסוף 2018, מיוצר בדרום־קוריאה, מיועד לצפון־אמריקה, מגיע לישראל בתקינה של ארה"ב — והוא גדול: בסיס גלגלים של 290 ס"מ, אורכו 498 ס"מ, רוחבו 198 ס"מ. המנוע אטמוספרי, נפחו 3.8 ליטר, המבנה V6; הוא מייצר 291 כ"ס ו־36.2 קג"מ המושגים ב־5200 סל"ד. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים, והוא מוצע עם הנעה קדמית או כפולה. לגרסה השנייה שתי רמות גימור; למבחן קיבלנו את פליסייד בהנעה קדמית ב'פרמיום', 320,000 שקלים.

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

סובארו אבולטיס הוצג בסוף 2017 בארה"ב, אורך בסיס הגלגלים 289 ס"מ, והממדים גדולים: אורכו 500 ס"מ, רוחבו 193 ס"מ, גובהו 182 ס"מ. המנוע חדש, וכאן מדובר בטורבו־בנזין 2.4 ליטר 4 צילינדרים, בוקסר כמנהג סובארו; התיבה עדכנית, אוטומטית־רציפה, גם היא כדרכה של בשנים האחרונות; ההנעה כפולה־קבועה, כמסורת החברה מ־1972. המרכב מיועד לשבעה נוסעים עם שני מושבי קפטן בשורה השנייה, רמת הגימור 'לקשרי' ומחירה 329,000 שקלים. 

פורד אקספולרר הוצג ב־1990 כרכב שטח, ב־2010 היה לרכב פנאי, וב־2019 גדל — מרכב פנאי בינוני לגדול, הרצפה מתבססת על הנעה אחורית. בסיס הגלגלים, 302.6 ס"מ, הוא הגדול ביותר כאן, וכך גם ממדי האורך והרוחב, 506 ו־201 ס"מ בהתאמה. הדגם מוצע גם בגרסאות רגילות של 300 כ"ס עם הנעה אחורית או כפולה, גם בגרסה ספורטיבית, ST. לזו מנוע טורבו־בנזין 3.0 ליטר V6 המייצר 400 כ"ס ו־54.7 קג"מ, 0 ל־100 קמ"ש ב־6 שניות ועד 255 קמ"ש. המחיר: 385,000 שקלים.

הופעה, עיצוב
עיצובו של יונדאי פליסייד בוטה, מוחצן בזכות השבכה הגדולה והבוהקת, גם בזכות מערך התאורה בשני צידיה. סובארו אבולטיס הוא המעוגל ביותר, עם הופעה מכובדת. פורד אקספלורר מביא לסצנה מופע שאמור לשדר כוחנות כנדרש, אך אינו מדגיש זאת יתר על המידה. טעמכם עמכם, ואנחנו העדפנו פה אחד את המופע של האקספלורר. 

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

סביבת נהג
יונדאי פליסייד.
עיצוב מכלול סביבת הנהג מוצלח מאוד, הגוונים הבהירים מוסיפים. איכות החומרים, ההרכבה והגימור טובה — ומעל לכל: הנדסת האנוש היא הטובה ביותר כאן. תנוחת הנהיגה מוצלחת, והמושב שהוא מעט נוקשה נוח. ברשימת ההערות: המסך הוא "8 בלבד ואינו מתעלה (צבע, אבחנה, שפה), ההגה מסתיר את חלקו העליון של לוח המחוונים, מתג הפעלת בלם החנייה החשמלי מוסתר. 

סובארו אבולטיס. סביבת הנהג באבולטיס מיושנת בעיצובה, איכות החומרים והגימור טובה פחות מאשר בשתיים האחרות. הנדסת האנוש הראשית טובה מאוד, המשנית לא מוצלחת בגין שפע פקדים המפוזרים באופן לא שיטתי, חלקם מוסתרים. גם המסך הנוסף שהוא מרוחק מדי, אינו תורם ליעילות השימוש. לוח המחוונים הוא הברור והקריא ביותר. צג המולטימדיה בינוני, ופחות טוב מהאחרים. תצוגות ההתרעה על סטייה מנתיב ועל רכב בשטח מת בולטות ויעילות מאוד. שדה הראייה הוא הטוב ביותר, אך המראות קטנות יחסית. מושב הנהג נוח למדי, אך חלקו האחורי של הבסיס נוקשה מדי, והזווית בינו לבין המסעד אינה נוחה. למושב הנוסע אין כיוון גובה. הרבה תאי אחסון, אבל ליונדאי יש הכי הרבה, לפורד יש יותר. 

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

פורד אקספלורר. סביבת הנהג עמוסה, עשירה במרכיבים. איכות החומרים וההרכבה בסדר גמור, איכות הגימור פחות. במרכז צג ניצב, שאיכות התצוגה שלו והנדסת האנוש שלו טובות, אך השימוש בו ובפקדים תחתיו אינו נוח. לוח המחוונים עשיר בתצוגות, אך חלקן לא נוחות לשימוש, המעבר בין מצבים גורר מופע מיותר. המרחב מלפנים הוא הטוב ביותר. שדה הראייה החוצה טוב, אך קורות A עבות והמראות צמודות. בסיס המושב הקדמי לא היה נוח לאחד מאתנו, כאילו יושבים על המושב ולא בתוכו, ובסיסו מעט קצר. מסעד הגב טוב מאוד ומשענת הראש מעולה. 

שורות שתיים ושלוש
יונדאי פליסייד
. מפתח הדלת ראוי, בין הסובארו לפורד. המושבים נעים על מסילה, ניתן לכוון את מסעד הגב. הרצפה שטוחה לגמרי, כך שגם לנוסע במרכז נוח. הראות החוצה היא הטובה ביותר, מרווחי הברכיים טובים מאוד. הכניסה למושב האחורי סבירה, טובה פחות מזאת שבסובארו, טובה מזו שפורד. 

מאחור, השורה הטובה ביותר לנוסעים, עם מרווחי ראש וברכיים סבירים ביותר. החלונות בשורה זו גדולים כמו בסובארו, טובים מאלה שבפורד. 

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

סובארו אבולטיס. מפתח הדלתות הכי גדול ובפער. קיפול המושבים מהיר וקל, עבור מי שיושב מאחור וצריך לקפל בשביל לצאת. ברכב שנבחן מושבי קפטן, יחידים כאן (מוצעים בדגמים האחרים ברמות אבזור אחרות), והם מעניקים מרחב טוב לנוסעים שם, אך בסיסם מעט קצר מדי כך שתמיכת הירכיים בינונית. בשורה השלישית מושב קצר ונמוך, מרווח הראש סביר ואילו תמיכת הירכיים אינה טובה.

פורד אקספלורר. מפתח דלתות גדול, אם כי לא כמו בסובארו. המושב לא זז קדימה מספיק בשביל לייצר כניסה נוחה. כאמור, הרצפה גבוהה ביחס לאחרות, כך שנדרשת הנפת רגל גבוהה. המושב עצמו ממש נמוך, בסיסי, מעט יותר מקום לברכיים, אבל שוב, נמוך ולא נוח. חלונות צד קטנים מאלה בסובארו,  משמעותית. 

תא מטען
בכולם 2 ווי תלייה, 4 ווי עיגון, שקע 12 וולט, תאורה, תאים מתחת לרצפה, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, גלגל חליפי מהסוג הקטן. 

יונדאי פליסייד. סף ההטענה הנמוך ביותר ומעט רחב יותר. קיפול חשמלי למושבים האמצעיים, וידני לאחוריים ואז מתקבלת רצפה שטוחה לגמרי. מתחת לרצפה תא הטענה, מעט גדול מזה שבסובארו, קטן מזה שבפורד, ועשוי טוב יותר. כיסוי נגלל עם מקום ייעודי בתא. 

סובארו אבולטיס. סף ההטענה גבוה מכולם, והפתח מעט צר יותר. תפעול ידני להשטחת המושבים ולקבלת רצפה שטוחה. כיסוי נגלל עם מקום ייעודי בתא. 

פורד אקספלורר. גובה הסף נמוך מזה שבסובארו, והפתח רכב כמו זה שביונדאי. קיפול שורה שלישית נעשה באופן חשמלי, כך גם החזרת המושבים למקומם והרצפה מושטחת להטענה. שני תאים בצדדים. התא שמתחת לרצפה הוא הגדול יותר, אך לרכב אין כיסוי נגלל או קשיח. 

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים
פורד אקספלורר
מתעלה בביצועים כאן ובכלל, וביחס לשניים האחרים הוא נמצא הרחק לפנים, וביותר ממובן אחד. היציאה מהמקום, האצות הביניים, האופן בו הוא מייצר הספק נדרש תחת עומס, קלות העקיפה גם במצבים מכבידים — כל אלה ברמה גבוהה מאוד. למופע הקינטי הזה מוסיף האקספלורר גם פסקול משובח (חלקו באדיבות מערכת השמע), שיש לו יתרונות מרגשים בנהיגה בצמוד למדרונות הרים, למשל. 

עם תיבה של 10 הילוכים, האקספלורר מתנהל ממש בניחותא (1000 סל"ד ב־100 קמ"ש), וכאשר רוצים לעבור למצב הצבירה ההוא, כל שנדרש הוא לחיצה עזה על המצערת; עדיף במצב 'ספורט'. פעולת התיבה אינה חלקה תמיד וזו אף חובטת לאחר השהיה קצרה, למשל בהורדה ידנית.

השניים האחרים עשו כל שצריך ברמה גבוהה, ובאופן שהוא למעלה ממספק גם בתוואי הררי, בתנאים מכבידים. ויש הבדלים. ראשית, בהאצות מהמקום ובהאצות ביניים במתחם סטרילי, מעבר לפער העצום שהאקספלורר פתח, השניים האחרים היו זהים בביצועים — עד לקראת 100 קמ"ש. בשלב זה החל הפליסייד התחיל להקדים את אבולטיס; לא בהרבה, כן באופן מובחן שגדל עם העומס שנוצר. 

יונדאי פליסייד, יחיד עם מנוע אטמוספרי (אבל גדול), בזכות תגובה מצוינת שלו למצערת מלאה ותיבה יעילה מאוד, אפשר לא רק לשמור על קצב גבוה בכל תוואי ומצב, אלא גם העניק כישורי עקיפה מצוינים. בסל"ד גבוה הליווי המוזיקלי נאה, רחוק מאקספלורר, טוב מזה של אבולטיס. 

סובארו אבולטיס משובח בביצועיו; הוא אוסף מהירות היטב גם במעלה הררי ארוך ותלול, מאפשר עקיפות יעילות גם בכבישים עם נתיב אחד. אבל, כאשר נוצר חלון הזדמנות מוגבל לעקיפה מתוזמנת היטב, הוא אוסף מהירות קצת פחות טוב מפליסייד, וייתכן כי התיבה הרציפה אחראית לכך. לזכותו פעולת תיבה חלקה, וצליל המנוע נמצא בצד השקט והרגוע של הסקלה. 

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

צריכת דלק
הפערים בצריכת הדלק היו קטנים — ובכל זאת: הטובה יותר הייתה של יונדאי פליסייד, וזו עמדה על 7.2 ק"מ/ל'. סובארו אבולטיס צרכה 6.9 ק"מ/ל'; פורד אקספלורר, 6.8 ק"מ/ל'. 

נוחות נסיעה
יונדאי פליסייד
מציע לנוסעים את נוחות הנסיעה הטובה יותר. במהירות עירונית (30-50 קמ"ש), הוא הנוח ביותר על שיבושים רגילים, טוב מעט פחות מאקספלורר במפגש עם שקעים ברוטליים בכביש. נוחות הנסיעה עבור הנוסעים מלפנים טובה מזו שמציע הסובארו, אך מאחור המצב הפוך. בנוסף, פעולת המתלים נשמעת יותר מזו שבסובארו. 

במהירות בין־עירונית (80-100 קמ"ש) על אספלט אופייני, נשמרים אותם מאפיינים: פליסייד נוח מכולם לנוסעים מלפנים, מעט פחות מסובארו לנוסעים מאחור, פעולת המתלים נשמעת יותר. במעבר על שיבושים שומעים המהום צמיגים, אבל בכל מצב אחר, רעש הצמיגים הוא המוחרש ביותר. היונדאי מתנדנד פחות, ועבודת הבולמים שלו היא הטובה ביותר, עם שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה מדודים. 

סובארו אבולטיס נוח מאוד אף הוא, והרפרטואר שלו מבוסס על כיול מתלים שהוא הרך ביותר כאן. במהירות עירונית, הוא פחות נוח לנוסעים מלפנים מאשר אקספלורר, נוח משמעותית ממנו לנוסעים מאחור. ב־50 קמ"ש הוא מעט נחבט על שיבושים גדולים אבל מטפל היטב בקטנים. אותו כיול רך אחראי לטיפול טוב בשיבושים קלים, אך מפגש עם המגעילים שבהם עלול להביא לחבטה. בנוסף, הרכב נע מדי על ציר האורך (בייחוד בגלל הבולמים האחוריים). רעשי הכביש נשמעים במהירות בין־עירונית. 

פורד אקספלורר, ובל נשכח את ה־ST שבו, מצויד בבולמים עם מקדם קשיחות גבוה יותר. כתוצאה מכך הוא אינו מתעלה בעומס קל, קצת רוטט על כביש מחוטט או גלי במהירות בין־עירונית. הוא הפחות נוח כאן, גם בגלל שהמעבר בין החלק הרך בבולם לזה הנוקשה נעשה לא באופן מדורג. מנגד, ובגלל הנ"ל, הבולמים שלו מטפלים היטב בשיבושים כבדים, כמו בורות, מכסי ביוב עמוקים וכיו"ב.

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן


יכולת דינמית
אז ככה (א'): דגמי פנאי גדולים אינם מכוונים להתעלות דינמית בכלל, הספקת שירותי הנאה מנהיגה כזו בפרט. אלא אם כן מדובר בגרסאות ההן (אודי RSQ, ב.מ.וו XM, מרצדס GL AMG) — או בפורד אקספלורר ST הנמצא עמנו, וכבר עמדנו על תועפות ביצועיו המרגשים. 

אז ככה (ב'): כל השלושה האלה, למרות הז'אנר, והממדים, גם בזכות ההנעה הכפולה, יכולים לנוע בכבישים מפותלים והרריים במהירות שהיא גבוהה מעל ומעבר לתקנת הציבור, תגובת הנוסעים  בפנים, חוות דעתה של המשטרה בחוץ.

פורד אקספלורר מביא את היכולת הגבוהה ביותר בכביש המפותל, זו מודגשת על רקע המהירות הגבוהה בה הוא יכול להגיע לפנייה וגם להאיץ לאחר שיצא ממנה, אבל לא הכל חלק. הפורד נכנס לפנייה אגב תת־היגוי קל, והעברת משקל מניבה הידוק אחוריים ראוי וחינני. הפורד מתכוון לכך: במצב ידני אין העלאת הילוכים; ההגה שאינו קצר כלל (3.1 סיבובים מנעילה לנעילה) מיידי במצב 'ספורט'; המתלים מכוילים לנוקשות יחסית, כך שזוויות הגלגול מצומצמות בהתאם. עם זאת, להגה עדיין שטח מת, הוא עדיין קצת צמיגי, ובשילוב פתיחת מתלה בוטה יחסית בפנייה בעומס, התוצאה היא חוסר בפעולה אחידה במצב כזה, וגם שיכוך ההחזרה בפנייה אינו מתעלה. ושוב: מדובר במהירויות ממש ממש גבוהות, ודיון זה מתקיים רק בגלל שזה ST. הבלמים אינם מרשימים בהאטה רגילה, אבל תחת עומס ובשימוש בוטה, הם מצוינים. 

יונדאי פליסייד אינו מביא עימו רוח ספורטיבית, או תאווה לפניות, אבל היכולת הדינמית שלו גבוהה מאוד. כיול מתלים משובח עם עבודת בולמים כנדרש, אחראים גם לזוויות גלגול טובות, מסדרים לו התנהלות בטוחה מאוד גם בעומס כבד. ההגה מעט קצר מזה שבפורד (2.9 סיבובים מנעילה לנעילה), המשקל שלו טוב, יש לו שטח מת ממש קטן. וכן, אין לו היזון חוזר. הבלמים בסדר, גם בעומס. 

סובארו אבולטיס מביא את כיול המתלים הרך ביותר, אך את ההנעה הכפולה המשובחת ביותר. ההגה שלו קל מדי, אך הוא גם הקצר ביותר (2.6 סיבובים מנעילה לנעילה). בקרת האחיזה נחפזת לפעול מוקדם, אך זה קורה כאשר הצמיגים מאותגרים. כל אלה מסדרים לו יכולת ממש גבוהה בעומס דינמי, כאמור גם במהירויות ממש גבוהות, הרבה מעבר למה שהוא משדר, הרבה מעבר למה שמכוונת ההתנהלות שלו. 

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

שביל
סובארו אבולטיס הוא רכב הפנאי העדיף בנסיעת שבילים כאן. הוא הנוח ביותר עבור הנוסעים מלפנים במהירות נמוכה ובינונית, ועבור אלה מאחור הוא הטוב ביותר בכל מהירות — ובהפרש. עם זאת, על שינויי גובה, מעברי מים וכולי, בולטת תנועת המרכב על ציר האורך, ונשמעים קרקושים מפנים הרכב. 

יונדאי פליסייד נוח עבור הנוסעים לפנים יותר מאשר פורד בכלל, מאשר סובארו במהירות גבוהה בפרט, ובכל מקרה הוא עדיף במהירות כזאת על־פני איטית. עבור הנוסעים מאחור הוא סביר בקושי על שבילים עם אבנים זרועות, לא נוח בכל מצב אחר. 

פורד אקפלורר ST נוקשה יותר, נוח פחות בגלל שהוא סופג טוב פחות ורוטט יותר. גרסה זאת טובה באופן משמעותי לתנועה בשטח מאשר אקספלורר הרגיל.

יונדאי פליסייד מול סובארו אבולטיס מול פורד אקספלורר ST - מבחן דרכים השוואתי
צילום: יואל פלרמן

דברי סיכום
שלושת דגמי הפנאי שנבחנו כאן טובים מאוד. מביאים עמם סביבת נהג עשויה היטב ומאובזרת למשעי, מרחב גדול מאוד המיועד ליותר מחמישה נוסעים, שימושיים מאוד בזכות אופציות הטענה מפתות. הביצועים שלהם משובחים לפי כל קנה מידה, נוחות הנסיעה ואיכותה נאה, היכולת הדינמית משובחת ביותר, והם יודעים גם לרדת לשביל, בואכה אתר שהוא מחוז חפץ. 

הממדים שלהם לא קטנים, ומחירם אינו נמוך כלל, בין 320,000 שקלים ל־385,000 שקלים, אבל הם מציעים תמורה עדיפה משמעותית על פני המקבילים להם של מותגי היוקרה. 

פודיום
שלושת הדגמים האלה מציעים גם אופי שונה זה מזה, להתאמה ללקוחות עם העדפות אחרות, ומכיוון שכולם ראויים, כולם עולים לפודיום. סובארו אבולטיס אינו נופל בדברים הגדולים, הטוב מכולם בשבילים — אך נוחות הנסיעה שלו אינה מתעלה, הביצועים בעומס כבד הם הפחות טובים כאן, והוא גם עשוי טוב פחות מאשר האחרים. 

פורד אקפלורר ST מביא לתחום מערך נדיר מאוד בכלל, בדגמים של מותגי אמצע הדרך בפרט — ביצועים מעולים, התנהלות מרגשת, יכולת דינמית גבוהה. מנגד, נוחות הנסיעה בינונית, ההתנהלות מעט גסה, הנדסת האנוש אינה מזהירה. 

יונדאי פליסייד עושה הכל טוב עד טוב מאוד — ביצועים, נוחות נסיעה, יכולת דינמית — אינו נופל בדבר חשוב, פרט לנוחות הנסיעה בשבילים בהשוואה לסובארו, מוסיף את סביבת הנהג הטובה ביותר. פליסייד עשוי כיחידה אחת הבנויה ברמה גבוהה ביותר, וכאן הוא גם הזול ביותר. לכן הוא הדגם שזוכה במקום הראשון במבחן זה.

*פורסם ב-10.06.21 (נוסף וידאו)