תחרות אוטו השנה 2022 הגיעה לסיומה, ואיתה מגיעות ההכרזות על הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות, זאת לצד ההכרזה על הזוכה גדולה בתואר 'אוטו השנה 2022'. כבכל שנה, צוות הכתבים של אוטו התכנס ודן מי ראוי לזכות בתואר בכל קטגוריה וקטגוריה ושקל את המתמודדים לפי איכויותיהם בכביש, בסביבת הנהג, התאמה לקהל, התמורה למחיר וההצעה הכוללת לנהג. לכל קטגוריה עלו לגמר מספר מצומצם של מתמודדים סופיים, מתוכם נבחר רק אחד.

השנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2022 בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים' הוא – יונדאי איוניק 5.

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: תומר פדר

יונדאי איוניק 5 עשה היסטוריה – לראשונה בתולדות תחרות 'אוטו השנה' זוכה התואר בסגמנט הקומפקטי הוא רכב חשמלי, ויש המון סיבות בגינן הענקנו לו את התואר השנה.

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: תומר פדר

ראשית, ישנו העיצוב. תאהבו אותו יותר או פחות – אבל לא תוכלו להתעלם ממנו. יונדאי איוניק 5 נראה כמו רכב קונספט שמצא את דרכו בטעות לכבישים הציבוריים, ואם תציצו על קונספט 45 עליו הוא מבוסס תבינו על מה אנחנו מדברים. הסגנון הוא רטרו-מודרני המתכתב עם דגמי עבר של היצרנית (סדרתיים ומכוניות תצוגה), וזה בולט בעיקר ביחידות התאורה שהן מחווה לפוני, המכונית הראשונה מתכנון עצמי של יונדאי. 

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: עזרא רפאל

אל קו העיצוב הנועז הוסיפה יונדאי פרופורציות לא שגרתיות המקנות לו הופעה של בין רכב פנאי למכונית האצ'בק גדולה וגבוהה. התוצאה של כל זה מאוד לא שגרתית, שונה מכל מה שראינו וכזו שקשה להוריד ממנה את העיניים.

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: תומר פדר

אבל יונדאי איוניק 5 הוא הרבה יותר ממופע ויזואלי מרשים. מתחת למרכב ישנה פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה של היצרנית (E-GMP) המאפשרת, כך יונדאי, גמישות גדולה בתכנון כלי רכב חשמליים חדשים. מערך הסוללות מותקן נמוך לטובת הנמכת מרכז הכובד וגלגלי הרכב נדחפו לפינות המרכב ליצירת בסיס גלגלים אדיר – לא פחות מ-300 ס"מ, 10 ס"מ יותר מאשר יונדאי פליסייד הענק! 

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: תומר פדר

התכנון הגמיש אפשר ליונדאי להציע סביבת נהג מרווחת באופן יוצא דופן עם תחושה אוורירית ומרווחת במיוחד מלפנים ואת מושבי הנהג והנוסע ניתן להשכיב באופן כמעט מלא עבור מנוחה בצד הדרך. מאחור יש שפע מקום לנוסעים, ניתן לכוון את המושבים ופתחי מיזוג בקורות B, עניין לא שגרתי. את אלה משלימים תא מטען גדול (531 ל') אליו מצטרף תא מטען נוסף מלפנים (57 ל'). 

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: תומר פדר

מעבר למרחב האדיר, סביבת הנהג באיוניק 5 מרשימה בעיצובה העדכני הכולל קווים נקיים ליצירת אווירה מינימליסטית בטעם טוב. מול הנהג ישנם שני מסכים – אחד ללוח המחוונים ואחד למערכת המולטימדיה – ואלה מרשימים בממשק חדש ובאיכותם הטובה. הקונסולה במרכז ניתנת להזחה קדימה-אחורה ויש שפע של תאי אחסון ברחבי התא. שמתם לב שעד עכשיו כמעט ולא דיברנו על חשמל? פשוט כי איוניק 5 מרשים עוד הרבה לפני שמדברים על האופן בו הוא נע. 



ה-5 מגיע לישראל עם מערך הסוללות הגדול של הדגם המבטיח טווח נסיעה של עד 481 ק"מ, ובמבחנים שערכנו לו הטווח בפועל היה גבוה מ-400 ק"מ גם ללא התחשבות מיוחדת בצריכת האנרגיה – בהחלט מרשים. לכך מוסיף האיוניק ביצועים טובים בזכות 217 כ"ס, ואפילו מצוינים בגרסת ההנעה כפולה החזקה המציעה 305 כ"ס ו-5.2 שניות בלבד ל-100 קמ"ש!

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: תומר פדר

ולמרות שמדובר ברכב מתקדם, טכנולוגי, חשמלי, מאובזר, מרווח בצורה יוצאת דופן ובעל ביצועים טובים מחירו דומה לשל רכבי פנאי קומפקטיים מונעי בנזין מולם האיוניק המתקדם מציע המון יתרונות.

בקיצור, מכל הסיבות האלה, יונדאי איוניק 5 זוכה אצלנו, בתואר 'אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים'.

יונדאי איוניק 5 — אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי פנאי קומפקטיים
צילום: תומר פדר