טויוטה הקדימה את כולם. לפני שלושים שנים, למען הדיוק. ב־1992 פרסמה טויוטה את 'אמנת כדור הארץ', ובה התייחסה לבעיות הזיהום הנובעות מכלי רכב, התחייבה לפעול להפחתתו. תקנות יורו 1 נכנסו אז לתוקף, והעולם לא באמת הפנים שיש בעיה — הן בהשפעת הפליטה על האקלים, הן בפגיעתו הרעה של הזיהום באדם, בחי ובצומח.

חמש שנים עברו וטויוטה הציגה את טויוטה פריוס, הדגם ההיברידי הראשון שיוצר בהיקף מסחרי מלא, והוביל לגרסאות רבות אצלה וגם אצל המתחרים. התעשייה לא ממש יצאה מגדרה, מלאה את הוראות יורו המשתנות, ומלמלה משהו, לצאת ידי חובה, כי רכב חשמלי יוצע כמענה לדרישות השוק, ואולי היברידי־נטען מספיק. ובכלל, מי יודע?

טויוטה:
צילום: יואל פלרמן

הרגולטור, הלוז, טויוטה
אלא שמדינות העולם קבעו יעדים ל־2050 (אמנות קיוטו וקופנהגן), האיחוד האירופאי החל לפעול מסוף העשור הקודם כדי להביא להפסקת הייצור של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית — ואז הכריז כי דווקא כן, הוא יודע: ייצור מכוניות כאלה באירופה יופסק ב־2035, 2050 תהיה השנה בה לא תהיה בתהליך הייצור טביעת רגל פחמנית. 

הפתרון, ככל שמדובר בעולם הרכב, מוכר וידוע: מנוע חשמלי מבוסס על סוללה. גם הביטוי לכך: עשרות רבות מאוד של דגמים כאלה של יצרנים ידועים ומוכרים וגם כאלה חדשים ואלמונים. שפע עצום.

טויוטה:
צילום: יואל פלרמן

טויוטה לא הייתה שם. היא הרחיבה את מספר הגרסאות ההיברידיות בדגמים שלה, ממשיכה מהלך בן כמעט 20 שנים, כוללת גם את מותג היוקרה שלה, לקסוס. היברידי — נטען־רשת? אחד אולי שניים, רק לאחרונה. חשמלי? אחד, ממש כעת. וגם הוצהר כי יהיו שישה דגמי bZ כאלה על רצפה ייעודית. טויוטה, כך נראה לפי התנהלותה, כך נשמע לפי דובריה בשנים האחרונות, כך עלה לפי פעילותה, פשוט נתקעה; אתם יודעים: חלוציות, תהילת עבר, עיוורון לשינויים.

טויוטה: ממש לא
בכנס קנשיקי (見識; תובנה ביפנית) הרביעי הכריזה טויוטה אירופה כי היא בהחלט בעניינים — ודווקא בגלל זה היא מתכוונת לפעול בהקשר הירוק באופן שונה מאשר רוב התעשייה. "האויב", הכריזה טויוטה, "הוא הפחמן, לא סוג מנוע מסוים".

טויוטה:
צילום: יואל פלרמן

המשמעות, בפועל, היא יצירת מגוון דגמים המונעים על־ידי לא פחות מחמש חטיבות כוח מסוגים שונים: מערכת היברידית רגילה, היברידית־נטענת, חשמלית מבוססת סוללות, חשמלית מבוססת תא־דלק מימני, מנוע בעירה פנימית(!) הפועל באמצעות מימן. טויוטה קוראת לכך "הכוח של ועוד" ('The power of And’). הסיבה לכך היא כי הדרישות והצרכים של הצרכנים אחרים, וכי התשתית והיכולות במדינות העולם שונות. 

מאט הריסון, נשיא טויוטה אירופה והמנכ"ל שלה, טען כי הדרך הנוכחית, בה עיקר האנרגיה מופנית להנעה מבוססת סוללות בעייתית ביותר. ד"ר גיל פראט, המדען הראשי שלה, הביא נתונים; כך למשל, טעינה מהירה בהיקף גדול מאוד בעייתית גם בעומס על תחנות הכוח, גם בנקודות הטעינה ומנקודה מסוימת לא רק שאינה יעילה אלא גם יוצרת זיהום. משך הזמן הנדרש לתפעול מכרה ליתיום נע בין 4 ל־7 שנים, ובהינתן הדרישות, זה לא מספיק. כבר כיום קיימת בעיה באספקת החומרים הדרושים לתעשיית הסוללות.

טויוטה:
צילום: טויוטה

עם זאת, טויוטה פועלת גם בשיפור הסוללות ועוסקת בפיתוח אלה של מצב מוצק. בנוסף, משתפת החברה פעולה עם יצרנים נוספים בתחומים כמו תאי דלק (משאיות הינו), סבורה כי לאלה יש משמעות דרמטית ברכב כבד ובאוטובוסים, ופועלת בהתאם עם דיימלר (בדגם סיטארו). 

תחום נוסף הוא הניסיון החדש בניצול מימן כמקור אנרגיה למנועי בעירה פנימית, כתחליף ישיר לדלק רגיל. טויוטה מנסה זאת עם יאריס GR מוסבת המשתתפת במרוצים. האריסון אמר כי טויוטה הגיעה ל־40%, וכאשר תגיע ל־80%, תבחן את הפרויקט באופן מעמיק. במסגרת הפרויקט "דברים שאנחנו בודקים", הציגה טויוטה גם רכב חשמלי שיש לו תיבה ידנית. עם מצמד. "לא", הם אמרו, "לא צריך את זה. אבל זה כיף". 

טויוטה:
צילום: טויוטה

התחייבויות נרחבות
מאט הריסון (בתמונה הראשית) הכריז כי טויוטה אירופה תגיע לאפס זיהום בפעילותה ביבשת כבר ב־2040, מקדימה בעשור את שנת היעד המחייבת. המשמעות היא כי כל מפעלי הייצור שלה ביבשת, כמו־גם פעילות ספקי המשנה, תהיה אז נקייה מפליטת מזהמים, "ניטרליות פחמנית". לשם כך מפעלים רבים עוברים שינויים במערך הייצור, מוסיפים ספקי אנרגיה נקיים כמו לוחות סולריים.

המטרה, כך מרווין קוק, האחראי על הייצור, הוא להגיע לכך שמפעלי טויוטה עצמם יגיעו לאפס זיהום כבר ב־2030; כך למשל במפעל המנועים שלה באנגליה, הותקנו כבר כעת פנלים סולריים ששטחם כעשרה מגרשי כדורגל, ועם זאת המחזור כבר כעת הוא בשיעור 90%. 

טויוטה:
צילום: יואל פלרמן

אבל טויוטה מכוונת לעוד תחום פעילות אוטומוטיבית ענק — האופן בו משתמשים בכלי רכב. תחבורה שיתופית המבוססת לא מעט על רכב אוטונומי המוזמן לפי צורך — ומכאן מודל בעלות שונה — היא תחום בו החברה מכוונת להתמקד בשנים הבאות. "העניין הוא", כך האריסון, "במעבר מחברה המוכרת מכוניות לכזאת המספקת פתרונות תעבורה — מכיוון שזה העתיד של התנועה".

בהקשר זה הוצג בכנס פרויקט "עיר ארוגה" (Woven City) המוקמת ביפן בצמוד לטויוטה סיטי. מדובר במתחם מגורים חדש מהיסוד, ובו קישוריות מלאה בין משתמשי הדרך, תנועה אוטונומית של רכב חשמלי בלבד, נתיבים מופרדים לרכב גדול יחסית, דו־גלגליים מחושמלים, הולכי רגל. אנשי טויוטה טענו כי מערך המחשוב בנוי כך שלא ניתן לדעת את זהות האנשים, אבל כן לדעת את התנהלותם. הפרויקט יצא כבר לדרך, ב־2024 ייכנסו לקריה החדשה 400 תושבים וזו תגיע לפעילות מלאה כבר ב־2025. 

טויוטה:
צילום: טויוטה

וכן, יש מכוניות
בכנס הוצג לראשונה קונספט מרהיב של לקסוס ספורטיבית, חשמלית. אליה הצטרפו דגמי קונספט וכאלה לייצור שערכו בכורה ממש כעת. החשובה מכולן היא כמובן טויוטה פריוס החדשה בצהוב ובסימן 5 — דור 5, 25 שנים, 5 מיליון יחידות; לזו, לראשונה, גם גרסה היברידית־נטענת. בנוסף, הוצגו שתי גרסאות קונספט על אותו נושא: פנאי, קומפקטי קטן יחסית, עיצוב סקסי. bZ שראתה אור בתערוכת לוס אנג'לס היא הבסיס לדגם חדש שיתייחס ל־bZ4X הגדול יותר כמו ש‏־C-HR מתייחס לראב4. דגם אחר, וקרוב, הוא קונספט C-HR Prologue מתערוכת פריז — הדור השני של אותו רכב פנאי שיוצע גם בגרסה היברידית־נטענת.

טויוטה:
צילום: יואל פלרמן

טויוטה מציינת כי היא מסיימת את 2022 לפלח שוק של 7.3% במכירות, 1.1 מיליון יחידות, עלייה של 0.7% וטוענת למקום השני במכירות באירופה; כלל המכירות ביבשת ירדו ב־12%.       

טויוטה:
צילום: יואל פלרמן