עבור מי שמחפש רכב פנאי עם כושר תנועה משמעותי בשטח – סוזוקי גרנד ויטארה הוא אחת האפשרויות הזולות ביותר כיום לקנייה, בטווח של עד 15 שנים לאחור. כבר לפני עשור החלו להיעלם דגמי הפנאי המצוידים ביחס העברה נמוך (Low) המיועד לעבודת שטח מאומצת – ובשנת 2012, למשל, היה גרנד ויטארה הדגם הזול ביותר בשוק המקומי המצויד ביחס העברה כזה (ובתיבה אוטומטית).

ריכזנו את כל מה שצריך לדעת לפני שקונים גרנד ויטארה (דור שלישי, 2006-2015), והתייחסנו לרמת היכולות שלו בשטח ולקהל היעד. לשם כך נעזרנו בטל צופי מ'מוסך המהיר' בתל-אביב, המתמחה בטיפול בסוזוקי.

שלושה רכבי שטח מומלצים - מ-20,000 ועד 40,000 שקלים

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

רקע
סוזוקי גרנד ויטארה הוצע בישראל מאמצע 2005 עד אמצע 2015; בעולם המשיך הדגם להיות מיוצר עד 2017, אבל ב-2015 כבר הוצע בישראל ויטארה מדור חדש, שהיה לקרוסאובר קטן. מתחילת 2013 הוצע גרנד ויטארה מחודש, עם עיצוב מעט שונה בחזית.

הדור השלישי היה שונה לגמרי ביחס לזה שקדם לו – לראשונה עם מרכב אחוד וארבע זרועות מתלה, במקום שלדת סולם וסרן אחורי קשיח. למרכב האחוד שתי קורות אורך מסיביות המחביאות ביניהן את רכיבי מערכת ההינע.

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

הממדים גדולים משמעותית ביחס לאלו של הדור הקודם – גם בגרסה הארוכה, גם בקצרה – כאשר לארוכה בסיס גלגלים של 264 ס"מ ואורך כללי של 447 ס"מ. שני אלה קטנים ביחס לטויוטה קורולה עכשווית, כך שלא מדובר ברכב גדול מדי.

כדאי לשים לב שמלאי מסוים של גרנד ויטארה ברמת הגימור הגבוהה, משנים 2010-2011, הוצע ללא גלגל חלופי אלא עם ערכת ניפוח. בעיה של ממש ברכב שטח בשטח.

גרסאות
בין 2005 ל-2008 הוצע גרנד ויטארה עם מערכת ההנעה ששירתה את הדור הקודם – מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר (J20A), עם הזרקת-סעפת; תיבה אוטומטית 4 הילוכים של אייסין. עם זאת, ראש המנוע בדור השלישי שונה במסגרת החידוש בשל התווספות מערכת תזמון שסתומים משתנה, ששיפרה מעט את ההספק (140 כ"ס, במקום 128) אך לא שיפרה את המומנט (18.7 קג"מ במקום 17.7, אבל בזמינות טובה הרבה פחות).

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
מתוך אוטושטח גיליון 25, ספטמבר 2005 צילום: תומר פדר

המנוע בגרנד ויטארה מותקן לאורך, והמשך שרשרת ההנעה, אחרי תיבת ההילוכים, כולל הנעה כפולה-קבועה על בסיס דיפרנציאל מרכזי מוגבל החלקה, עם אפשרות נעילה. בנוסף, יש יחס העברה נמוך (1.97:1) שאינו באמת נמוך, בוודאי לא בהתחשב בכוחו הדל של המנוע. תפעול נעילת הדיפרנציאל ויחס ההעברה הנמוך מתבצעים באמצעות בורר חשמלי.

מסוף 2008 נעשה שינוי בהיצע הגרסאות של גרנד ויטארה: מנוע 2.0 ליטר הוחלף ב-2.4 ליטר, עם 169 כ"ס ו-23.1 קג"מ, כאשר המומנט זמין מעט מוקדם יותר ביחס למנוע 2.0 ליטר; באופן רשמי, אין שינוי בתיבת ההילוכים ובמכלולים הנלווים לה (דיפרנציאל מרכזי, יחס העברה נמוך), אבל בפועל יש שינוי במבנה התיבה. בהזדמנות זו הותקנו בלמי דיסק גם מאחור, במקום בלמי תוף.

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

במקביל לשיווק גרסת 2.4 ליטר, החלה להיות מוצעת גרסת מרכב-קצר חתיכית, עם שלוש דלתות וארבעה מקומות ישיבה. לגרסה זו 166 כ"ס ומכל דלק הקטן בכ-20% (55 ליטר, במקום 66).

בטיחות
אבזור הבטיחות התקני של גרנד ויטארה כולל 6 כריות אוויר ומערכת ABS. גרנד ויטארה נבחן במבחני הריסוק הישנים של יורו NCAP וקיבל 4 כוכבים (2007).

ב-2007 נוספה מערכת בקרת יציבות (ESP). ניתן לזהות את קיומה של המערכת ברישיון הרכב, וכן באמצעות בכפתור במרכז סיפון המחוונים (בצד הנגדי לבורר מצבי דיפרנציאל/Low).

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

אבזור
גרנד ויטארה הוצע לאורך השנים בשתי רמות גימור – גרסת 2.0 ליטר הוצעה ב-JLX ו-JLX-AL, בעוד שגרת 2.4 ליטר הוצעה ב-JLX-E ו-JLX-EL. הגרסה הקצרה הגיעה רק ברמת הגימור הנמוכה.

ההבדלים בין שתי רמות הגימור כוללים ריפודי עור, גג שמש חשמלי, בקרת שיוט, כניסה והנעה ללא מפתח (הנעה - באמצעות "ברז" קבוע במקום חריץ למפתח), תאורת דרך מבוססת נורות קסנון עם מערכת שטיפה (מתזים נשלפים). מ-2011, בקרת השיוט ותאורת הקסנון הפכו לחלק מהמפרט התקני. בדגם המחודש, מ-2013, נוסף חימום למושבים הקדמיים. שימו לב שההגה מתכוונן רק לגובה.

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

יש לשים דגש ביחס למידות הצמיגים. בשנים הראשונות הוצע גרנד ויטארה עם חישוקי "16 עם אופציה לשדרג ל-"17. עם תחילת שיווק גרסת 2.4 ליטר, ניתנה אפשרות להזמין גם חישוקי "18 עם צמיגים במידה 225/60 שמפריעים בשטח עקב הדופן הנמוכה שלהם.

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
לגרנד ויטארה שגרת תחזוקה של כל 15,000 ק"מ/שנה (המוקדם ביניהם). תכנית התחזוקה מחייבת, בין היתר, שימוש בשמן חצי-סינתטי (10W-40) וכן החלפת נוזל קירור בכל 3 שנים/45,000 ק"מ. בכל 7 טיפולים/105,000 ק"מ יש להחליף מצתים (אירידיום) ומסנן דלק.

במנוע 2.0 ליטר נדרש גם כן להשתמש בשמן חצי סינתטי, אך לפי טל עדיף להשתמש בשמן סינתטי-מלא בצמיגות (5W40) עם תוספים המצמצמים את הפיכת השמן לבוצה. עוד במנוע הזה יש לקחת בחשבון צריכת שמן גבוהה יחסית: ליטר לכל כ-5000 ק"מ, על פי הוראות היצרן.

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

החלפת שמנים הידראוליים – תיבת הילוכים, תיבת הפחתה, דיפרנציאלים (שלושה) – ב-165,000 ק"מ לפי היצרן, אבל מומלץ להחליף בכל 3-4 טיפולים עקב בלאי (כניסת מים דרך הנשם, עודף שבבים בתמסורת) ובכל מקרה לבדוק בכל טיפול.

זרועות מתלה ("משולשים") - במידה והמפרק הכדורי (בולג'וינט) של זרוע המתלה בלוי, יש להחליף את המשולש כולו. עלות זוג משולשים אצל טל כ-3000 שקלים (מקוריים) כולל עבודה וכיוון זוויות היגוי.

כדאי לקחת בחשבון כי צריכת הדלק בגרנד ויטארה גבוהה, סביב 7-8 ק"מ לליטר, לא יותר.

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

רגישויות, תקלות נפוצות
בגדול, גרנד ויטארה נחשב רכב אמין ואהוב. עם זאת, שני דברים מעיבים על המוניטין היפני – כשל ידוע בסדרת מנועים מסוימת, בלאי מוגבר.

אם יש משהו שמאפיין חלק ניכר מהיצע גרנד ויטארה הוא החלפות מנועים. במנוע 2.0 ליטר הסיבה הנפוצה היא אותה צריכת שמן גבוהה, שהלקוחות אינם מודעים לה. במנוע 2.4 ליטר, לעומת זאת, מדובר בכשל ייצור, בחלק מסוים של סדרת הייצור: בסדרת ייצור מסוימת עם מספרי מנועים מ-100 ועד 108, שיוצרו בין יוני 2008 לפברואר 2010, עלול להיווצר סדק בבלוק המנוע, בצד של סעפת הפליטה. הסיכון הוא, כמובן, היחלשות מבנית של בלוק המנוע, שמוביל - במקרה הטוב - למחסור באטימה מול ראש המנוע ולבעיית דחיסה.

היצרן מכיר בכשל בייצור של בלוק המנוע - ובקיום שני התנאים הנ"ל (סדק בבלוק בצד הנכון, מנוע מסדרת הייצור), ביחד עם היסטוריית טיפולים עקבית (לאו דווקא בסוזוקי) ובתנאי שהמנוע מקורי, מאפשרים מימוש של אחריות מוארכת במסגרתה ניתן לקבל בלוק מנוע חדש. האחריות תקפה ל-20 שנה מיום עליית הרכב לכביש, ללא הגבלת נסועה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שבלוק המנוע מגיע עירום, ויש לשלם 6000-7000 שקלים לבניית המנוע כולו (בסוזוקי). סכום זה עדיין נמוך מאשר התקנת מנוע מיובא/מפירוק, העלול לכלול את אותו הכשל.

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: אילן קליין

חשוב לבדוק שפקק הרדיאטור תקין - פקק בעלות של גרושים עלול לגרום לנזק של אלפי שקלים.

מנוע שילוב דיפרנציאל/תיבת הפחתה - מתבלה דווקא בכלי רכב שלא ירדו לשטח. מנוע חדש כ-3000 שקלים, שיפוץ כ-1000 שקלים. עדיף משומש-תקין או חדש, לא לשפץ.

דיפרנציאל קדמי מתבלה - עדיף להחליף עקב פער לא גדול בין חדש למשופץ (כ-15%, כ-10,000 שקלים לחדש).

מצב השוק
כיום ניתן לרכוש גרנד ויטארה 2007-8, עם בקרת יציבות, נתוני שימוש טובים (עד 200,000 ק"מ) בכ-40,000-35,000 שקלים.

גרסת מרכב קצר, 2009-2011, עולה כ-55,000 שקלים. גרסת מרכב-ארוך מאותן שנים תעלה כ-60,000 שקלים. דגמי 2014-2015 האחרונים נמכרים סביב 85,000 שקלים. היינו מעדיפים את גרסת 2.4 ליטר, הבסיסית, מ-2013 ואילך.

סיכום, תמורה
סוזוקי גרנד ויטארה הוא אחת האפשרויות הזולות ביותר לטייל בשטח. עם זאת, יש לקחת בחשבון שני דברים. ראשית, על אף המוצא היפני, מסתבר שיש הפתעות – וקניית גרנד ויטארה מצריכה תשומת לב, בעיקר בדגמים שבהם הוחלף מנוע; עדיף שהמנוע יהיה כזה שנבנה מחדש בישראל, ולא יובא מחו"ל - ובכל מקרה לבדוק את טיב ההתקנה עד כמה שניתן.

סוזוקי גרנד ויטארה יד שנייה – מדריך קנייה
צילום: תומר פדר

הדגש השני הוא שעם כל הכבוד ליכולותיו של גרנד ויטארה, בסופו של דבר זה קרוסאובר עם יכולת שטח, לא רכב פנאי-שטח בגודל מלא. בסופו של דבר, גרנד ויטארה אינו חזק מספיק ולא מצויד בגלגלים גדולים מספיק כדי להתגבר על מכשולים גדולים. חשוב לקחת זאת בחשבון גם בקנייה וגם בתקופת הבעלות – אין טעם לדרוש מרכב זה דבר שהוא לא תוכנן לעשות.

גרנד ויטארה יודע לקחת את המשפחה ולטייל איתה בארץ – גם אם לא במקומות הקשים ביותר. זה לא לנד קרוזר, אבל יש לו יכולת ובמחיר יחסית נמוך.