כלמוביל, יבואנית מרצדס לישראל, החלה למסור בקצב מואץ 112 ראשי גורר מדגם ארוקס המיועדים להובלת ציוד כבד – טנקים, דחפורים וכלים דומים – ומקדימה בכך את התכנית המקורית.

לאחר שמרכז ההובלה השתמש מאז שנות השמונים בראשי גורר אירופאים למטרה זו (של מאן, וולוו, מרצדס), הוא רכש לפני מספר שנים ראשי גורר של נוויסטאר האמריקאית מדגם i5900, גם בגלל המחיר, גם בגלל שמדובר בכספי סיוע. עם זאת, כלים אלה, שנכנסו לשירות ב-2017, לא נמצאו מתאימים לצרכים של המרכז בכלל, בכל הקשור להובלת טנקי מרכבה בפרט.

במכרז האחרון להספקת ראשי גורר זכתה מרצדס, וכלים כאלה מדגם ארוקס – המהדורה הקשוחה של אקטרוס – נבחרו עבור מערך ההובלה. החלק הניכר מתוך 460 היחידות שהוזמנו נועד להובלה כללית, נגמשים שאינם כבדים, וכלים כאלה כבר נמסרו לצה"ל ושירתו כבר עם תחילת המלחמה כאשר אליהם מוצמדים נגררים רגילים.

לפי התכנית, ראשי הגורר, שנועדו למשקל כולל בפועל של 110 טון, היו אמורים להימסר בהמשך, אלא שמועד ההספקה בפועל הוקדם וכאמור כלים אלה מסופקים כבר כעת לצהל, כאשר המטרה היא לספק את 112 היחידות שנועדו לכך.

יצוין כי לראשי גורר אלה מפרט ייחודי להובלת משקל כבד במיוחד ובתוואי הררי קשה, וזה כולל מערכת העברת כוח ייעודית: תיבת הילוכים, סרנים, הנעה גם לגלגלים הקדמיים לפי רמת אחיזה.

ראשי גורר של מרצדס להובלת טנקים
צילום: יח"צ

גם אמבולנסים
בנוסף, הטיסה כלמוביל מארה"ב לישראל 30 אמבולנסים ייעודיים מדגם מרצדס ספרינטר עם הנעה 4x4. משלוח זה הוא ראשון מבין נוספים שיגיעו בהמשך, וכלים אלה יסופקו למערך הרפואה בצה"ל. מכיוון שכלים אלה מיוצרים בארה"ב הם ייכללו במסגרת כספי הסיוע.