בערב שלפני המפגש עם איוניק 5 N, עם הצגת הרכב במסגרת מסיבת עיתונאים, ז'ון פארק דיבר על דגם הפנאי החשמלי של יונדאי בגרסה הספורטיבית, וככל שהמשיך לדבר היה ברור שהעץ שהוא מטפס עליו מאוד גבוה. שלושה בעצם.

סופ
ז'ון פארק | צילום: יואל פלרמן

אותו איוניק 5 N, כך אמר, נשען על שלושה עמודים; האחד הוא יכולת פנייה כמו זאת של מכונית ראלי כפולת-הנעה; השני הוא כישורי מסלול כמו ברכב המשתתף במרוצים; השלישי – ובהקשר המדובר זו כבר הצהרה-לא-צחוק – כי הרכב מכוון להעניק "חוויית נהיגה מרגשת ברכב חשמלי". 

למחרת, בצהריים, לאחר הנהיגה במסלול וההתנסות בסחיפות, ישבנו לשיחה קצרה; ז'ון פארק, כך הסיכום של אותו מפגש ממוקד עם הרכב, לא צריך סולם. להכרזות הלא-צנועות שלו היה כיסוי על האספלט.

סופ
צילום: יונדאי
 

האיש ודרכו

ז'ון וו פארק (Joon Woo Park), הוא סגן נשיא יונדאי, עומד בראש חטיבה N ומנהל הצוות האסטרטגי העולמי של החברה. פארק נולד ב-1975 ("אני לא זוכר בן כמה אני, רק את שנת הלידה"), ועוד כאשר למד באוניברסיטה (שיווק, מנהל עסקים) התעניין במכוניות ובספורט מוטורי, מספיק כדי שישתתף במרוצים.

"נכנסתי ליונדאי ב-2010 מתוך כוונה ורצון ליצור חטיבת ביצועים", אומר פארק, ומוסיף כי "זה מה שרציתי לעשות שם, הנכונות לאפשר זאת היא שגרמה לי להישאר בחברה, והייתי שם עם תחילת פעילותה ב-2012. ביחס להצלחתה, השגנו 75% מהיעדים שנקבעו לשנים 2013 עד 2020". על דרכה של חטיבה N, תוכלו לקרוא כאן

סופ
צילום: יונדאי

במסגרת תפקידיו, פארק השתתף גם במיתוג של ג'נסיס, אבל התשוקה שלו הופנתה לחטיבת הספורט. פארק למד בארה"ב, שהה בגרמניה חמש שנים. בגרמניה הכיר גם את אלברט בירמן, ראש חטיבה M של ב.מ.וו ומנהלה הטכני שהגיע לחטיבה N ב-2015; פארק קורא לו "הדוד המשוגע שלי".

"דווקא בגרמניה רציתי להתחיל עם הפעילות של N", הוא מציין, "ואמרתי את זה באופן המפורש ביותר לסוכנים שלנו. ב-2016 השתתפנו במרוץ 24 השעות של נורבורגרינג עם מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר התקני שלנו, 'במצב סטוק', וסיימנו את המרוץ בלי בעיות. עם מנוע כזה שיהיה גם בדגמי N, אמרתי להם, לא צריכה להיות לנו בעיה".

סופ
צילום: יונדאי

דרום קוריאה אינה המקום המעודד נהיגה דינמית, ציינתי, ושיתפתי אותו במה שמקובל בהשקות הנערכות שם – נהיגה מוגבלת וממושטרת בכבישים הציבוריים, התנסות דינמית-דלה-עד-לא-קיימת במגרש. 

"נוצר שינוי גישה בקוריאה ביחס לנהיגה דינמית", מתייחס לכך פארק, "זו המטרה שלנו, להוסיף לתרבות המוטורית, ואנחנו עושים זאת גם באמצעות קיומה של ליגת מרוצים. אנחנו מכוונים גם להקים ליגת מרוצים לאיוניק 5 N – תחילה בדרום קוריאה, בהמשך בשאר העולם". 

סופ
צילום: יונדאי

אז למה בעצם שיקנו N, ועוד בגרמניה? מחיר?

"גם מחיר, לא רק, בעיקר הכיול, אותו אנחנו עושים במסלול נורבורגרינג" – יונדאי התחרתה שם גם ב-2023 – "האמינות כמו עם אותו מנוע סטוק ב-2016 וקיימת גם התקשורת עם האנשים, אנחנו רוצים היזון חוזר". 

N, חשמל, עתיד

"שנאתי מכוניות חשמליות – בגלל המשקל, הבלמים, יכולת הפנייה" אומר פארק, "אבל החלטנו ליצור רכב חשמלי בעל יכולת דינמית גבוהה כשהוא מתוכנן להעניק כיף ומתוכנת לכך. הדגם שנייצר יהיה כזה שלא יידרש הרבה גם כדי להכין מהדורה ייעודית למרוצים – בעיקר הורדת משקל, תכנות בהתאם".

סופ
צילום: יונדאי

כעת תפנו רק לדגמים חשמליים? 

"ממש לא. דגמי N יוצעו גם עם מנועי בעירה פנימית, אפילו בגרסאות היברידיות-נטענות, ויהיו גם דגמים עם תא-דלק כמקור אנרגיה במקום סוללות – הכל לפי הלקוחות והארצות".

איזה דגמים צפויים בקרוב?

"אנחנו כמובן נפרסם זאת בזמן הנכון, ויהיו כאלה גם בקרוב. הרי אני לא יכול לומר לך מה שאסור לכולם לומר לאחרים, לא כך?". בהחלט כך. גם התייחסות אגבית לדגם מתבקש, כמו איוניק 6 N, לא זכתה לכל שיתוף פעולה, והופניתי אחר כבוד לקונספט RN22e שהוצג בגוודווד 2023. אז כן, זה יהיה מן הסתם הדגם הבא; אז לא, אישור רשמי לא נמסר, אבל מועד ההכרזה קרוב. 

סופ
צילום: יונדאי