המחמאה הגדולה ביותר שניתן לומר על דגם שמוחלף, זה שהוא לא נראה כמו משהו שצריך להחליף. וזה בדיוק היה נושא השיחה ביני ובין קולגה, בפתח אירוע השקה של הדור החדש של מאזדה CX-5. היבואנית דאגה להעביר לנו יום קודם את רכב מהדור המוחלף, בכדי שנרענן את זיכרוננו ובכך נוכל להבין ולהעריך טוב יותר את ההבדלים בין הדורות. מלון אלמה שבמושבה זיכרון יעקב נבחר לארח את ההשקה המתגלגלת, ומשם הכיוון הוא צפונה - לגולן.
 
הדור החדש של ה-CX-5 החדש דומה עד מאוד לקודמו, ולמעשה הוא נראה יותר כמו מתיחת פנים מלוטשת. ואם תשאלו אותי, זה טוב, שכן הדור הקודם היה נאה עד מאוד. הדור החדש מבוסס על רצפת הדור הקודם, אולם השלדה הוקשחה ב-15% לעומת הקודמת. גם המידות כמעט זהות, כולל נתון בסיס הגלגלים; למעשה, השוני הבולט לעין הינו יחידות התאורה (הן הקדמיות והן האחוריות) שהפכו מחודדות ודקות יותר, והשבכה הקדמית שמציגה רשת בסגנון חלת דבש.
 
מאזדה CX-5 - התרשמות ראשונית (השקה מקומית)
צילום: רונן טופלברג

הכל פרמיום
את הנהיגה הראשונה ביצעתי ברמת הגימור הבכירה, ה'פרמיום'. והיא בהחלט נראית ומרגישה פרמיום. אבל למען האמת, גם רמת האבזור הבסיסית - אקזקיוטיב - נותנת תחושת פרמיום. למה? בבקשה: כבר ב'אקזקיוטיב' תמצאו מושבי עור עם תפעול חשמלי למושב הנהג, גימור עור גם בדשבורד ובדיפוני הדלתות, צג מגע בגודל "7, בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג ליושבים מאחור, שמשות אחוריות כהות, מפתח חכם ומצלמה אחורית. יש בלימה אוטונומית (הכוללת זיהוי הולכי רגל) עד למהירות 80 קמ"ש, ויש גם מובילאיי. רמת הביניים - לקשרי - מוסיפה תאורת לד עוקבת פנייה, חישוקי "19 במקום "17 וחלון שמש. ורמת הפרמיום בה נהגתי, הוסיפה על כל זה גימורי עץ בתא הנוסעים, מערכת שמע עם עשרה רמקולים (במקום שישה), תאורה אדפטיבית, תצוגה עילית הכוללת זיהוי תמרורים ומערכת תיקון סטייה מנתיב. ברמת הפרמיום עם מנוע 2.5 ליטר והנעה כפולה, ישנה גם מערכת בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור. בקיצור, די פרמיום.
 
מאזדה CX-5 - התרשמות ראשונית (השקה מקומית)
צילום: רונן טופלברג
 
יעד הביניים הוא יקב שאטו-גולן, יעד מעט בעייתי בהתחשב בזה שאנו אמורים להמשיך ולנהוג גם אחריו... אני ספון במושב הנהג ומגלה שתנוחת הנהיגה טובה, וגם הראות החוצה - לכל הכיוונים. השתלבות לכביש המהיר נעשית בקלילות ונראה שבמישור לפחות יחידת הכוח המוכרת - 2.0 ליטר עם 165 כ"ס - לא ממש מתאמצת. המזגן לעומתה התאמץ גם התאמץ, אבל אין להאשים אותו כאשר היו כ-90 מעלות בחוץ. ואני לא מגזים. טוב, אולי קצת. נראה שבידוד הרעשים שופר וכך גם נוחות הנסיעה שאמנם לא מגהצת את הכביש, אך בהחלט נעימה. הדור הקודם היה נוקשה מאוד ולעיתים חובט.
 
פיתולי הכביש יבניאל בואכה פוריה הבהירו כי מאזדה לא ויתרה על הד.נ.א המזוהה איתה - רכב הפנאי אולי רוכן מעט יותר מבעבר אך ההתנהגות טובה, וכוללת הידוק לינארי של הישבן. ההיגוי טוב אם כי מעט קל, והבלימה טובה (מערכת הבלימה שודרגה).
 
מאזדה CX-5 - התרשמות ראשונית (השקה מקומית)
צילום: רונן טופלברג

רמת האבזור המשתלמת
הגענו ליקב שאטו-גולן רק בכדי ללמוד איך להשתמש במצלמת הטלפון. השלב הבא יהיה כנראה לנסות וללמד אותנו לנשום, מתי העת לשאוף ומתי לנשוף. החלפת מכוניות ואני מוצא עצמי ברמת האבזור הבסיסית, שלטעמי תהיה רמת האבזור המשתלמת ביותר בהיצע. על ההבדלים באבזור בינה ובין הפרמיום עמדתי כבר, כאשר ההבדלים מבחוץ אלו החישוקים הקטנים יותר, והיעלמותו של גג השמש. אפשר לחיות בלי שניהם. גרסה זו משתמשת באותה יחידת הכוח כמו זו שבפרמיום.
 
הכתף הגבוהה יותר של הצמיג (225/65 לעומת 225/55)  מעניקה נוחות נסיעה מעט טובה יותר. התוואי ההררי אולי מגלה את יתרונות השלדה, אך גם חושף חסרונות. למשל: תיבת ההילוכים המצויה ב-CX-5 היא מהנעימות ביותר בסגמנט, אך גם ששה להוריד הילוכים עת התוואי תלול, מעמידה את מחט הסל"ד על 4,000 וצפונה. לא נעים. אפילו מעט מציק.
 
מאזדה CX-5 - התרשמות ראשונית (השקה מקומית)
צילום: רונן טופלברג
 
אל מערכת הניווט IGO המותקנת ברכב לא הכנסנו את היעד המלא - שם המסעדה בה נאכל את ארוחת הצהריים בקיבוץ לימן, אז אספנו טרמפיסטית בכניסה לקיבוץ וזו אמרה בחיוך שלא מעט בעלי CX-5 הלכו לאיבוד כאן, אנחנו הקפצנו אותה פנימה בתמורה להסבר הגעה. הטרמפיסטית התרשמה מהמרחב מאחור - ובצדק. בדומה לדור הקודם, יש שם די הותר מרחב רגליים וראש. בשונה מהדור הקודם, תא המטען גדל וכעת מציג נפח של 442 ליטר (403 בעבר).

זה הכל עניין של מבט
את הדרך חזרה הביתה עשיתי ברמת הלקשרי. שוב, אין הרבה שינוי מזו הבסיסית, למעט חישוקים וגג שמש. הנהיגה בה נעשתה במישור בלבד ובאמת תלונות לא היו. מאזדה CX-5 החדש בהחלט מרשים בכל הנוגע לאבזור ותחושה, והוא בהחלט מרגיש יוקרתי יחסית. מצד שני, הוא סובל ממחיר פתיחה יקר יחסית, כזה שלא ימשוך כאלה שמשדרגים את המשפחתית לרכב פנאי. לא מעט מאלו שנכנסו אל אולמות קיה, לדוגמה, נכנסו בגלל מחיר הפתיחה של הספורטאז' אך רכשו בסופו של דבר גרסאות יקרות יותר, כאלו שעולות כמו - או יותר - מגרסת הכניסה של ה-CX-5.

מאזדה CX-5 - התרשמות ראשונית (השקה מקומית)
צילום: רונן טופלברג