למרות פתיחה מטורפת (כ-45,000 מכוניות נמסרו בינואר 2017, למי ששכח) שנת 2017 לא קבעה בסופו של דבר שיא מכירות חדש,  אך עדיין נמכרו בה מעל ל-280,000 מכוניות חדשות – הישג שני בטיבו רק ל-2016. אחרי שניתחנו את דו"ח המסירות המסכם של 2017 ברמת היבואנים, הגיע הזמן לבדוק אילו דגמים היו להיטי המכירות של 2017. להלן התוצאות, עם חמשת הדגמים המובילים בכל סגמנט.
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל 
כבר דיווחנו כי גם ב-2017, קיה פיקנטו הייתה (שוב) המכונית הנמכרת ביותר בישראל – בפעם השלישית, אחרי שעשתה זאת ב-2013 וב-2015, ועד היום היא מכונית המיני היחידה שהצליחה לעשות זאת. מעיון בטבלת המסירות עולה כי הגרסה הנמכרת ביותר של פיקנטו ב-2017 הייתה דווקא הגרסה הבכירה ביותר (1.25 ל', אוט', רמת EX המאובזרת) - האחראית ליותר ממחצית ממסירות הדגם (6132 יחידות, מתוך 11,765 יחידות סה"כ); זאת, לעומת שנים עברו, בהן הגרסה הפופולארית של פיקנטו הייתה גרסת 1.25 ל', אוט' ברמת LX הבסיסית – המיועדת לציי רכב, ואשר נמכרת בהנחות בערוץ "0 ק"מ".
 
הדגמים הנמצאים בשני המקומות הבאים – שני ושלישי – הפכו גם הם למסורתיים בשנים האחרונות, כולל הפער העצום בין המקום הראשון לשני ובין השני לשלישי. כמו פיקנטו, גם הביקוש ל-i10 הוא לגרסה הבכירה (1.25 ל', אוט', רמת "סופרים"). ספארק, לעומת זאת, מבוקשת יותר בגרסת הביניים שלה (1.4 ל', אוט', רמת LT Plus). 

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
 
את המקומות הרביעי והחמישי תופסים שני דגמים של אותו המותג – סוזוקי איגניס וסוזוקי סלריו. האיגניס, שמתארח בקטגוריה כי הוא "רכב פנאי מיני" היחיד, הגיע למקום הרביעי למרות שהשיווק החל רק במאי, כך שיתכן שבשנה הבאה הוא יצליח לטפס במעלה הדירוג. סלריו היא אחת ממכוניות המיני הזולות ביותר בישראל – מה שעזר לה למצוא 1521 לקוחות ישראליים ב-2017 (מתוכם, 1197 בחרו בגרסה עם תיבה אוטומטית).
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
 
הפתעה – רנו קליאו הצליחה להתברג לראש טבלת הסופרמיני, לפני להיטי מכירות וותיקים כמו סיאט איביזה וטויוטה יאריס. ההצלחה נובעת, ללא ספק, מהיצע הגרסאות הגדול - שחלקן מוצע במחיר אטרקטיבי מאוד. אבל במפתיע, הגרסה הפופולרית ביותר היא גרסה מאוד לא "ישראלית" – גרסת סטיישן עם מנוע דיזל (ותיבה אוטומטית) – שהיא אחת היקרות בהיצע הקליאו.
 
המשך הדירוג בפלח הסופרמיני כבר שגרתי יותר – סיאט איביזה, טויוטה יאריס וניסאן מיקרה, להן ביקוש גבוה באופן מסורתי. סוגרת את הטבלה סוזוקי באלנו – שדילגה מהמקום העשירי בשנה החולפת, למקום החמישי השנה – כשהיא עוקפת מתחרות מבוקשות בדרך כלל כמו הונדה ג'אז (3187 יח'), יונדאי i20 (עם 3126 יח') וסקודה פאביה (2809 יח').
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל 
שוק המשפחתיות הקטנות הוא שוק מוסדי בעיקרו, ולכן גם הריכוז יוצא הדופן של המכירות, עם פער ענק בין המקום הראשון והשני למקום השלישי ומטה. את הטבלה מובילים, כמו בשנים עברו – וכפי שאפשר לראות על הכבישים – יונדאי אקסנט/i25 וסקודה ראפיד. במקום השלישי מפתיעה פיאט טיפו, שנמצאת על הגבול בין משפחתית למשפחתית קטנה מבחינת המפרט – ונמכרת במחיר של סופרמיני. אחרי שנמכרה במספרים נמוכים במפתיע ב-2016, היא המריאה השנה (עלייה של 176%) הישר למקום השלישי.

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
 
מיצובישי אטראז' וקיה ריו סדאן נחלשו באופן משמעותי (היחלשות של 84% ו-46% בהתאמה) – הראשונה בגלל החלטת צה"ל להפסיק לתת אותה לקציניו כרכב שירות, השנייה בעיקר בגלל החלפת דגם, שהשאירה את היבואן בלי מלאים חלק מהשנה.
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל

גם כאן, רוב הדגמים בדירוג הם רבי מכר מסורתיים – עם מצטרפת חדשה אחת. יונדאי איוניק – שהשנה הייתה שנת המכירות המלאה הראשונה שלה – הצליחה בזכות שילוב של צריכת דלק נמוכה (והטבת שווי השימוש שמקבלות מכוניות היברידיות) ואבזור עשיר. למרות שהיא יקרה יותר מטויוטה אוריס ההיברידית, נמסרו יותר משתי איוניק על כל אוריס היברידית אחת.

לצד זאת, למרות היתרונות הברורים של מכוניות היברידיות, נראה שרוב הלקוחות המשפחתיים עדיין מעדיפים מכונית בטכנולוגיה שמרנית – וזו הסיבה, ככל הנראה, שקורולה ואוקטביה עדיין בפסגה.
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל 
מתברר שעוד מוקדם להספיד את קטגורית המשפחתיות הגדולות. מסקודה סופרב נמסרו השנה 2684 יחידות – נתון שלא רק ממקם אותה ראשונה בדירוג המסירות, במקום יונדאי סונטה שהובילה ב-2016 – אלא שזהו גם נתון המסירות הגבוה ביותר למשפחתית גדולה בארבע השנים האחרונות. במפתיע, הגרסה הנמכרת ביותר של סופרב (מתוך שפע גרסאות גדול מהמקובל) איננה הגרסה הזולה ביותר במבחר, אלא גרסת 1.8 ל' טורבו, שמחירה מתחיל ב-177,000 שקלים. יונדאי סונטה ממשיכה ליהנות מביקוש ער (1735 יח'), המציב אותה שנייה בדירוג של 2017.

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
 
המשך הרשימה מפתיע – גם ברמת הדגמים, וגם ברמת פערי המסירות. במקום השלישי השנה נמצאת טויוטה אוונסיס הוותיקה – המשפחתית הגדולה של טויוטה שנמכרת במחיר נמוך ביחס לקטגוריה – ממנה נמסרו השנה 800 כלי רכב; כאמור, מקום שלישי, אבל עם פחות ממחצית הכמות של יונדאי סונטה הנמצאת מקום אחד מעליה. מצד שני, עדיין מדובר בכמות גדולה משל שברולט מאליבו ומאזדה 6; זו האחרונה התדרדרה השנה למקום החמישי, עם נתון מסירות נמוך במיוחד (לא גבוה בהרבה מנתון המסירות של מרצדס C קלאס!) – וזאת אחרי שנים ארוכות בהן הייתה בין שלושת הדגמים המבוקשים ביותר מסוגה.
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל 
גם השנה, ממשיך סוזוקי קרוסאובר – שנמצא על הגבול בין משפחתית לרכב פנאי – לשמור על מקומו בראש הטבלה – שנה רביעית ברציפות. אחריו, כמו בשנה שעברה, נמצא סוזוקי ויטארה.
 
במקום השלישי – פיג'ו 2008. אחרי שבשנה שעברה לא היה אפילו בעשירייה הראשונה של דירוג המסירות בקטגוריה, שנת 2017 הייתה השנה הראשונה המלאה בה הוצע 2008 בגרסתו העדכנית, הכוללת בין השאר יחידת הנעה מודרנית (1.2 ל' טורבו, אוט').

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
 
מהונדה HR-V נמסרו אמנם פחות מכוניות ביחס ל-2016, אולם הביקוש אליו עדיין גבוה יחסית – מקום רביעי בדירוג, למרות מחיר גבוה מהמקובל. ניסאן ג'וק התדרדר למקום החמישי, אך עדיין מדובר בהישג יפה מאוד לרכב המאוד וותיק, שהצליח לעקוף דגמים מודרניים ממנו, בעלי מפרט עדיף - כדוגמת רנו קפצ'ר, אופל מוקה ושברולט טראקס  - בדרך אל החמישייה הפותחת.
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל 
בסגמנט הלוהט מכולם, יש חידושים והפתעות בטבלת דירוג המסירות. לשלישיה הפותחת סידור דומה לזה של 2016, אם כי טוסון ואאוטלנדר מכרו משמעותית פחות מאשר ב-2016 – במקרה של אאוטלנדר, מדובר על ירידה של כ-30% במסירות ביחס ל-2016. יחד עם זאת, כדי לשמור על פרופורציות, גם אחרי הירידה במסירות – טוסון עדיין נמכר יותר מקורולה, המשפחתית הנמכרת מכולן. מבחינת פילוח הגרסאות הנמכרות ביותר – הגרסה הפופולארית של ספורטאז' היא הבסיסית ביותר (1.6 ל', אוט', "אורבן"); טוסון, לעומת זאת, מבוקש יותר בגרסתו היקרה ביותר (2.0 ל', אוט', "סופרים"); אאוטלנדר מבוקש בעיקר בגרסה עם שבעה מושבים, ברמת הגימור הבסיסית (2.0 ל', אוט', "אינטנס"). 
 
המצטרף החדש לחמישייה הוא טויוטה CH-R – רכב הפנאי בעל ההופעה הייחודית/ מוחצנת, שהגיע אלינו בתחילת השנה (פברואר) והפך במהרה למחזה נפוץ על כבישי ארצנו; גרסתו הנמכרת ביותר היא זו הבכירה ביותר – הגרסה ההיברידית, ברמת הגימור "שיק".

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
 
סובארו XV שומר על מעמדו בחמישיית רכבי הפנאי הקומפקטיים המבוקשים של 2017 – כשהביקוש הגבוה יותר הוא לגרסת 1.6 ל' אוט', ברמת הגימור הגבוהה ("פרמיום"). גם ב-2017, XV הוא רכב ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל.

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
 
טויוטה לנד קרוזר המשיך – גם ב-2017 – לשמור על מסורת ארוכת שנים של הובלת המסירות בקרב רכבי הפנאי/שטח הגדולים בארץ, למרות שמחירו גבוה משמעותית משני שני הכלים שאחריו. מרכב השטח (להבדיל מפנאי) הבא ברשימה, גרנד צ'ירוקי, נמסרה כמות שהיא פחות ממחצית משל לנד קרוזר.
 
אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל 
גם בתחום היוקרה, רכבי הפנאי כובשים את הפסגה, כאשר הסדאן הראשונה – מרצדס C קלאס – נמצאת רק במקום השלישי, אחרי אודי Q3 (הישג נאה לרכב הוותיק) ואודי Q2. אודי Q5, שסבל מקצב אספקה נמוך בחצי הראשון של השנה, התדרדר למקום החמישי, מתחת לב.מ.וו סדרה 3. ההישג של רכבי הפנאי בולט במיוחד בהתחשב בזה שכל אלו שבחמישייה הפותחת לא מציעים גרסאות היברידיות פלאג-אין, שזוכות לפופולריות רבה בב.מ.וו 3 ומרצדס C קלאס בזכות הטבת המס המפליגה.

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל 
מיני קופר S (ביחד עם הגרסה החזקה, JCW) היא המכונית הספורטיבית הנמכרת ביותר ב-2017 – כאשר הגרסה המבוקשת ביותר היא גרסת שלוש דלתות עם תיבה אוטומטית. במקום השני נמצאת סיאט לאון קופרה – שאמנם יקרה מקופר S, אך לזכותה מנוע חזק משמעותית (290 כ"ס, לעומת 192 כ"ס בקופר S ו-231 כ"ס ב-JCW) וממדים גדולים יותר. פולקסווגן גולף ופולו ממשיכות לשמור על פופולאריות גבוהה, כאשר דווקא גולף נמכרת יותר מפולו - על אף פער מחיר של כ-25%, ולמרות שגם פולו מוצעת עם מרכב חמש דלתות ותיבה אוטומטית.

אלו הם כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
צילום: מנהל
  
מפיג'ו 208GTI נמסרו קצת פחות מ-70 יחידות – מחד, מדובר בנתון לא מרשים בהתחשב במחיר הנמוך יחסית (135,000 שקלים), אך מאידך כן ניתן להבין את ההצלחה המוגבלת, בשל העבודה שהדגם מוצע עם תיבה ידנית בלבד ועם מרכב שלוש דלתות – בעוד שמרבית הדגמים בפלח זה מבוקשים עם תיבות אוטומטיות ומרכב חמש דלתות.