מאז הושק בארץ סובארו XV ב-2012, הוא הפך לדגם הנמכר ביותר של היצרן – וגם לרכב הפנאי כפול ההנעה הנמכר בארץ. גרסת 1.6 ליטר מהווה חלק משמעותי במכירות תודות לשילוב של הנעה כפולה ברכבי פנאי קומפקטיים ורמת מחיר נמוכה יחסית להיצע בסגמנט.   
 
הדור השלישי של XV שהגיע לכאן לפני מספר חודשים, דומה מאוד לאימפרזה, וכמוה נשען על פלטפורמה חדשה. לפי סובארו, פלטפורמה זו מאפשרת שיפור משמעותי ביכולת הדינמית בזכות הנמכת מרכז הכובד והקשחת המרכב. לסובארו XV מרווח גחון גדול ולא שגרתי בקטגוריה, 22 ס"מ, וגם מצב 'X מוד' בין אופציות הניהוג, להתאמת התנהלות הרכב למאפייני שטח, הכולל גם בקרת נסיעה במורד.
 
וכך, אחרי שפגשנו בגרסת ה-2.0 ליטר שיש לה 156 כ"ס, הגיע הזמן לפגוש בזאת המצוידת במנוע 1.6 ליטר המייצר 114 כ"ס.

סובארו XV - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')

 
עיצוב ונראות
הדגם החדש נראה דומה מאוד לקודם, אבל באדום בוהק ושלל המגינים בשחור ואפור הוא נראה טוב באופן מפתיע. ה-XV משך תשומת לב ברחוב וסחט מחמאות שספק אם אימפרזה רגילה הייתה מקבלת. 
 
פנים הרכב
באופן שהולם את סובארו, האווירה ב-XV משדרת שימושיות, ועיצוב סביבת הנהג אינו מהודר או מודרני. עור המשולב בדיפון יוצר תחושה נעימה, אך לא מעט מתגים מיושנים וגם מערך המולטימדיה המקורי אינו נראה כמו המילה האחרונה בתחום. מעבר לכך משרתים את הנהג שלושה צגי מידע, נדרש זמן כדי להשתלט עליהם בעזרת השפע המוגזם של מתגים על ההגה, וגם תפעול מחשב הדרך קצת מסורבל. המחוונים מעט חשוכים ביום (גם בתאורה המקסימלית), ואילו בלילה אחדים מהצגים עלולים לסנוור והמצלמה עלולה ל"רמות" בהצגת הקרבה לעצמים. עם זאת, מיקום רוב מנופי התפעול וכפתורי השליטה טוב והאבזור הנאה כולל מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת ומושבים המרופדים בבד המשולב בעור. מנגנון כיוון מושב הנהג פשוט ולא מדויק, אך תנוחת הנהיגה טובה והמושב נוח.

סובארו XV - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')

 
מאחור אין שלוחת מיזוג, וחבל. המרווחים לשני נוסעים טובים, אך מנהרת ההינע תפריע לנוסע במרכז. תא המטען קטן וצפוף (בייחוד בגלל רצפה גבוהה) ואינו הולם רכב במידות כאלה.  
 
נוחות נסיעה
בתנועה איטית, בעיר וגם בשביל –XV  קצת קופצני, אבל הגברת הקצב משפרת את המצב ופגמי התשתית ופגעי השביל נספגים טוב יותר. הנוחות משתפרת גם מחוץ לעיר, אך שם המרכב אינו מספיק מרוסן, נע מדי על גלי כביש ודבר זה עלול להפריע. בנוסף מייצר הרכב מחוץ לכביש יותר מדי רעשי כביש ורוח, ופעולת מתלים מעט יותר מעודנת הייתה מתקבלת בברכה.
 
ה-XV מהנה בשבילים מהירים, וכאמור, ככל שעולה המהירות הוא מגהץ טוב יותר את השיבושים – אך גם עליהם נשמעים מדי רעשי מתלים ולעיתים קרקושים. עם זאת, מעניק XV תחושה שהוא חסון מרוב המתחרים, ומציע יכולת שמפתיעה כל פעם מחדש בתנאים מאתגרים בזכות מרווח הגחון ובעיקר ההנעה הכפולה; זו פועלת היטב ומאפשרת לטפס על מכשולים באופן מדוד וללא צורך בתנופה.

סובארו XV - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')

 
התנהגות ובטיחות
כאמור, כיול המתלים נוטה לכיוון הרך, מה שיוצר זוויות גלגול המורגשות בפניות המלוות בתגובה לא חדה להפניית ההגה. ואכן, התחושה הראשונית אינה מבטיחה הרבה בתחום הדינמי, אלא שההנעה הכפולה מחלקת את הכוח היטב, וכאשר לומדים את הרכב ולא נבהלים מרכינת המרכב, מתגלה כי ל-XV התנהגות כביש טובה ויכולת טובה ביציאה מפניות. הבלמים אינם יוצרים תחושת נשיכה מורגשת, גם כאשר לוחצים על הדוושה בעוצמה.  
 
רמת הגימור 'אייסייט' כוללת בעיקר מערך בטיחות הכולל בלימה אוטונומית מ-200 קמ"ש, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מהנתיב (אך לא תיקון), עמעום תאורה אוטומטי וניטור שטחים מתים (גם מאחור). יצוין כי חבילה זו אינה מוצעת, למרבה הצער, ברמות הגימור הנמוכות יותר.

סובארו XV - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')

 
מנוע וביצועים
מנוע הבוקסר – 1.6 ל', 114 כ"ס, 15.3 קג"מ – משרת את אימפרזה החדשה ומשודך כמו שם לתיבה רציפה; נתון ההאצה ל-100 קמ"ש – 13.9 שניות – פחות מבינוני.
 
ולכן, אולי, היציאה הראשונה מהחניה מפתיעה: התגובה לנגיעה קלה במצערת חדה, כמעט עצבנית, ויוצרת אשליה שבכל זאת הביצועים יהיו טובים מהצפוי. למעשה, כל זמן שאין צורך בכוח רב, כמו למשל בשיוט בכביש המהיר, המנוע יוצר תחושה רגועה ולא מאומצת. אבל, כאשר רוצים להאיץ באופן משמעותי או כאשר מדובר בתוואי הררי, התיבה מעלה את המנוע לסל"ד גבוה, רועש – אבל ללא כוח של ממש; מעין פול גז בניוטרל. כאמור, אפשר להסתדר עם זה, אבל ברגעי האמת, בייחוד כאשר הרכב עמוס, הביצועים הם מתחת למקובל בזירת הפנאי או בין המשפחתיות. בנוסף, נראה שתחת עומס המזגן גם נח מעט, ויצוין גם כי בהתנעת בוקר המנוע רועש עד שהוא מתחמם ונרגע.  

סובארו XV - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')

 
אותה תגובה מאוד מיידית ולא מדויקת לנגיעה קלה במצערת עלולה להפריע לעיתים גם בשבילים. התיבה משתדלת להציע פעולה מדורגת ולרוב מצליחה בכך, אך חבל שאין שליטה ידנית.
 
העובדה שה-XV צריך להתאמץ מורגשת גם בצריכת הדלק, וביום טיול רגוע נעה סביב 11.5-12 ק"מ/ל', וביום המבחן רשמה ממוצע של 9.5 ק"מ/ל'.
 
תמורה
סובארו XV שמר על נוסחת קודמו, ועובדה זו אומרת שהתמונה מבחינת מקומו בשוק לא השתנתה. זו עדיין בחירה מועדפת למי שמחפש רכב פנאי קומפקטי עם יכולת שטח הרבה מעל הממוצע בסגמנט בזכות הנעה כפולה, פעולת מתלים טובה בשטח ומרווח גחון טוב – ועם זאת לא יקר יחסית. לקוח כזה יוותר תמורת היתרונות האלה על עיצוב ואווירה אופנתיים פחות, תא מטען קטן והתנהלות לא שקטה. 

סובארו XV - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')

 
בגרסה זו מציע ה-XV מחיר מופחת בהשוואה לזה של ה-2.0 ליטר (11,000 שקלים) תמורת הספק נמוך משמעותית (42 כ"ס).
 
מול רכבי הפנאי המובילים שהופעתם מושכת, מציע סובארו XV יכולת עדיפה בשבילים, והוא ללא ספק שונה מהמקובל בזירה. אם מגבלת ההספק והביצועים אינה מפריעה, יש לגרסה זו מקום בשיקוליכם; אם לא, תקבלו בגרסת ה-2.0 ל' ביצועים טובים בהרבה תמורת תוספת מחיר לא גדולה.