רנו הביאה את הצעתה למסחרית גדולה ומודרנית ב־1980 עם הצגתה של מאסטר. כרגיל בבראנז'ה הזאת, הדגם האחד הזה הוצע במספר גדול מאוד של תתי־דגם — ואן, קומבי, נוסעים, משאית שלדה עם תא נהג יחיד או כפול — שהובילו מצידם להרבה מאוד גרסאות שהסתעפו משם.
 
ב־2010 הוצג הדור השלישי של המאסטר ברמות המשקל 2.8-4.5 טון, והוא זה המשרת את רנו ואת לקוחותיה עד היום. ב־2014, לכבוד המעבר ליורו 6, עברה המאסטר מתיחת פנים בצמוד להצטיידותה במנועים נקיים יותר, וגם האבזור שודרג.
 
אגב מאסטר; בתערוכת הנובר (ראו כתבה) הציגה רנו בין השאר מאסטר כל־חשמלי (ראו התייחסות).
 
מה במדף
רנו מאסטר מוצעת בישראל ב־12 גרסאות ברמות המשקל 3.51 ו־4.51 טון; הקבוצה הקלה יותר כוללת ארבעה ואנים בשלוש מידות אורך וגובה, ואילו בכבדה מספר דומה של ואנים בחלוקה דומה, ואליהם מצטרפים שני מיניבוסים (ל־13 ול־16 נוסעים) ושתי משאיות שלדה עם תא־נהג כפול.
 
בגרסה הקלה, אורך בסיס הגלגלים נע בין 318.2 ס"מ ל־433.2 ס"מ, האורך בין 505 ל־62־ ס"מ והגובה בין 230 ל־275 ס"מ. נפח תא המטען נע בין 8 ל־14.8 מ"ק והמשקל להובלה בין 1533 ק"ג ל־1371 ק"ג. בזו הכבדה נע בסיס הגלגלים בין 368.2 ס"מ ל־433.2 ס"מ, האורך בין 620 ל־685 ס"מ והגובה בין 255 ל־280 ס"מ. נפח תא המטען נע בין 12.4 ל־17 מ"ק והמשקל להובלה בין 2093 ק"ג ל־2011 ק"ג. הרוחב בכולם הוא 207 ס"מ.

רנו מאסטר - מבחן דרכים

 
המנוע המשרת את כולם זהה — 2.3 ליטר, המייצר 170 כ"ס (ב־3500 סל"ד; 165 כ"ס בגרסה הכבדה) ו־38.75 קג"מ בטווח שבין 1500 ל־3000 סל"ד — והתיבה ידנית עם 6 הילוכים.
 
מה במגרש
למבחן קיבלנו את הואן במשקל כולל של 3.51 טון, בגרסת L2H2 — בינוני באורכו וגבוה; בסיס הגלגלים הוא 368.2 ס"מ, האורך 550 ס"מ, הגובה 250 ס"מ; נפח ההובלה הוא 10.8 מ"ק והמשקל המותר להובלה עומד על 1455 ק"ג.
 
באבזור: מושב נהג הידראולי, מערכת מולטימדיה מקורית דוברת עברית עם מסך "7 ומערכת ניווט, מערכת דימום/התנעה, בקרת שיוט, מערכת עזר לזינוק בעלייה ועוד קצת. למאסטר התרעה מקורית על סטייה מנתיב, אך מכיוון שאין לרכב מערכת לניטור מרחק, הוא מצויד במערכת התרעה מקומית. רכב ההדגמה צויד בין השאר במשטח מתכת ברצפת חלל המטען ובדיפון לבד בקירות, ואלה תוספות בתשלום.
 
איך בפנים
הדלת לתא הנהג גדולה כמו שצריך, גם מיקום המדרגות, הכניסה נוחה — ואין ידית אחיזה; עניין זול במחיר, חשוב מאוד לנהג, בייחוד זה הנכנס ויוצא מהרכב הרבה פעמים ביום. המושב מוצלח לכיוון, ניפוח מסעד הגב מצוין ובהמשך, בנהיגה, יתגלה כי הוא נוח לישיבה, גם לאחר שעות רבות בכביש. איכות חומרים וההרכבה בסביבת הנהג נראית מוצקה, אך משטחי הפלסטיק אינם המילה האחרונה בעידון.
 
רנו מאסטר - מבחן דרכים


תנוחת הנהיגה טובה, אך העובדה כי ההגה נע רק מעלה/מטה, עשויה להגביל. כנדרש בעדת המסחריות, גם למאסטר מספר כביר של תאי אחסון, משהו כמו עשרים, ואלה נמצאים בכל חלל התא, כולל מתחת למושב ומעל השמשה, הם שימושיים מאוד למגוון צרכים ומהווים כלי עזר משובח בעיקר לאיש משלוחים. גם ווי התלייה מוסיפים.
 
ממש כאן המקום לציין את המשטח הנשלף ומסתובב ליד הנהג; טוב כשולחן לאוכל, בסיס למחשב, ניהול ניירת ועוד. השליטה על הרדיו ועל הסלולרי מההגה טובה, ומיקום פקדי התפעול מוצלח. המסך של מערכת המולטימדיה, המשרת גם את מצלמת הנסיעה לאחור, אינו מוצלח תחת שמש ישירה. המזגן המכני יעיל ביום חם, אך מערכת בקרת אקלים הייתה מתקבלת בברכה ברכב עם שטח שמשות גדול. המראות, כך נגלה עם הנהיגה, טובות למדי ומעניקות כיסוי נאות, אך לא מושלם; המראה הנמוכה, לכיסוי פנורמי, אינה ניתנת לכיוון. פתיחת דלתות המטען מאחור וזאת הצדדית, נעשית בקלות, כך גם הקיבוע והנעילה.
 
איך בדרכים
האתגר הראשון שעומד בפני כל רכב עבודה (ובכלל כל סוג רכב) הוא היכולת שלו להתמודד עם רחובות באחזקה ירודה וכבישים עם מגוון טלאים וגלים. הדרכים המשניות והרחובות ליד אתר המסירות של רנו, שלא לדבר על מגוון פסי ההאטה, אתגרו את המאסטר, שיצא לדרכו ללא מטען, והוא עמד באתגר. נוחות הנסיעה בתוואי עירוני בהחלט טובה, טובה עוד יותר מחוצה לה.

רנו מאסטר - מבחן דרכים

 
כלומר, הנוחות מחוץ לעיר אינה טובה רק בכבישים הטובים ההם, אלא גם בכבישים משניים, עם הרבה טלאים ולא מעט מחדלי אחזקה. גם בנסיעה עירונית איטית, החל מזינוק ועד לשיוט מהיר בכביש 6, רעש המנוע לא נשמע, כלל וגם הוא הוסיף לרמת החיים הנדרשת לנהג.
 
בכביש 6 נשמעו היטב רעשי רוח, אך אלה פחתו בכבישים בין־עירוניים "סגורים", כמו אלה בשפלת יהודה. עם זאת, רעשי כביש נשמעו בכל הכבישים הבין עירוניים, ועל המשובשים שבהם נשמע קול קרקוש מכיוון המושבים. 

המנוע יעיל ביותר, ובסיוע תיבה עם חלוקת הילוכים טובה, הוא מאפשר לצאת מהמקום בעיר ולשמור על קצב שווה לזה של כל שאר התנועה, ובכל מתאר, כולל הררי, עם כושר עקיפה מוצלח, גם בעליות.
 
בורר ההילוכים ממוקם ממש בסדר, אך פעולתו אינה חלקה לגמרי. המצמד, לעומת זאת, ממש מצוין, מאפשר למנן היטב תנועה איטית באזורי העמסה/פריקה צפופים.
 
רנו מאסטר - מבחן דרכים


היכולת הדינמית של המאסטר גבוהה, מאפשרת נהיגה בטוחה גם בכבישים מפותלים וצרים, ועושה זאת עם שולי ביטחון גדולים ביותר. ההגה שותף נאמן לא רק לנהיגה כזו, אלא מציע גם משקל נכון בכל סוגי הנהיגה, כולל שיוט ישר בכבישים מהירים ועם זאת גם בתמרונים באזורים צפופים בעיר.
 
איך מסכמים
רנו מאסטר היא מסחרית סולידית המבצעת היטב את עבודתה. מאסטר מעניקה לנהג איכות חיים ראויה תודות לנוחות נסיעה מוצלחת, ביצועים טובים ויכולת דינמית גבוהה.
 
זוהי מסחרית וותיקה, וחסרונם של הגה הנע בשני הצירים, בקרת אקלים, מערכות בטיחות עדכניות, וגם מספר פריטים כמו ידית אחיזה ועוד כיו"ב, מצביעים על כך. חסרונה של תיבה אוטומטית בהיצע גם הוא עשוי לפגוע באטרקטיביות שלה. מולה מתייצבים כיום/בקרוב דגמים חדשים (פולקסווגן קרפטר, מאן TGE, מרצדס ספרינטר), וגם דגמים אחרים שחודשו לא ממש מזמן (איווקו דיילי, למשל).
 
אם אתם במסע קניות, כדאי שתנסו את רנו מאסטר, מהמסחריות המוכחות והנעימות בעסק. ועוד דבר: יש לה חמש שנות אחריות מלאה — וגם זה לא מעט.