הוציאו יומנים, ורשמו: בחודש נובמבר 2018 נקבעה נקודת דרך בתחום הרכב בישראל. רכב כל-חשמלי לטווח גדול מוצע למכירה בארץ, ויגואר I-פייס הוא חלוץ השינוי הגדול.

נקודת ציון בציון
כמה הערות, מעבר לכך שאין טעם לכתוב ביומן את מה שאירע (אבל בספר זיכרונות כן). כבר בסוף העשור הקודם דובר נכבדות ברכב כל-חשמלי, אך פרויקט פלואנס, שניסה לפתור את מגבלות הסוללה, טווח וזמן הטענה, באמצעות תחנות החלפה, כשל כידוע; ב.מ.וו הביאה לכאן את i3, סופרמיני כל-חשמלית, אבל היא יקרה ומוגבלת מכדי שתשפיע; רנו הביאה את זואי, גם היא סופרמיני, אבל מחיר גבוה מאוד וטווח לא מרהיב, השאירו אותה מחוץ לשוק.

בנובמבר, כאמור, הושק יגואר I-פייס, וכאשר קיבלנו אותו למבחן, הוא היה יחיד במינו. אבל כמעט בצמוד הכריזה אודי ישראל על תחילת שיווקו של e-טרון, רכב הפנאי שהושק בספטמבר, ויסופק בישראל כבר במרץ הקרוב. עוד לא יבשה הדיו הווירטואלית מהכרזה הזו, ורנו המקומית הכריזה על שינוי גישה עם זואי; גרסה חזקה יותר (R110), לטווח מכובד יותר – ובמחיר זול משמעותית מאשר עד כה (וכן, גם איתה התנסינו - המבחן יעלה בקרוב לאתר).

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


וכאמור, זו ההתחלה. ב-2019 יתייצבו באולמות התצוגה, בנוסף לאודי הנ"ל, גם יונדאי איוניק ויונדאי קונה, MG ZS, מרצדס EQC.  

נקודות מוצא 
יגואר I-פייס נחשף במהדורת תצוגה ב-2016, הוכרז לייצור ב-2017, שיווקו בעולם החל במרץ 2018, ננהג לראשונה לפני מספר חודשים (אוטו 390), שיווקו בישראל החל כבר אז, הוא זמין כבר היום. וזה מהר. 

זהו רכב פנאי כל-חשמלי שני רק לטסלה X (שהוצג ב-2015; מבחן בגיליון אוטו 386), מיוצר במפעל שטייר בגרץ שבאוסטריה – ומביא לכביש את המרכיבים העיקריים של הרכב החשמלי החדש: שלדה שתוכננה לסוללות; תכנון שונה למרכב שאין לו מנוע גדול מלפנים; מנועים מלפנים ומאחור להנעה כפולה; נתוני הספק ומומנט גדולים וביצועים מעולים; סוללות עם קיבולת אנרגיה גבוהה; ומעל הכל: טווח נסיעה גדול יחסית, אופציה להטענה מהירה.

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


ליגואר I-פייס בסיס גלגלים גדול מאוד (299 ס"מ), כמו של מכונית פאר, אך אורך המרכב, 468 ס"מ, כשל משפחתית-קומפקטית; "בית המנוע" לפנים קטן מאוד, ויש בו גם כונסי אוויר למעלה ולמטה וגם תא מטען (27 ליטר); לרכב 2 מנועים להנעה כפולה, ואלה מייצרים הספק של 400 כ"ס ומומנט של 70.9 קג"מ מכמעט 0 סל"ד, ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 4.8 שניות; טווח הנסיעה הוא לפי תקן WLTP 470 ק"מ (או 480 ק"מ; עוד לא החליטו בעירייה), זמן הטענה מהירה בישראל (זרם ישיר, עד 100%) הוא 4 שעות, רגילה (זרם חילופין, 100%) עד 13 שעות.    

ליד עמדת הטעינה
יגואר I-פייס אינו רכב פנאי רגיל שהותקנו בו סוללות והנעה חשמלית. הוא מכריז על ייחודו ומרכיבי הקדמה שלו כבר דרך ההופעה, ועושה זאת באופן שהוא בעיקר אלגנטי ומתוחכם. על הממדים שהוזכרו, נוסף ממד רוחב נכבד (189 ס"מ), אבל הגובה (157 ס"מ) כמקובל ברכבי פנאי קטנים. פרופורציות מאוד לא שגרתיות אלה מודגשות עוד יותר על-ידי החרטום הקטן ביחס, ועל-ידי החלק האחורי, שיוצר מופע משל עצמו – ועם כל אלה, ובגלל השבכה, זהו יגואר מפגוש לפגוש. בקיצור: לטעמנו, עיצוב למופת.

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


סביבת הנהג מרשימה לא פחות. קווי העיצוב זורמים מדלת לדלת, משלבים מרכיבים עדכניים (מסכים וכולי) וחומרים קלסיים (עור). האבזור עשיר, גג הזכוכית ייחודי, הנדסת האנוש טובה מאוד וכך גם מושב הנהג, המידע המוקרן ברור ומוצלח – ולא פחות חשוב: מערכות בטיחות מתקדמות; וברמת גימור זו, עם מרכוז אוטונומי, מדובר בצעד נוסף לקראת נהיגה כזו. לא הכל מושלם: ההגה אינו עולה מספיק גבוה, ומשטח הענק בין המחוונים ועד לשמשה הקדמית, מתוצרי המבנה של רכב כזה, עלול להוות מדגרה לחום בקיץ. בנוסף, המרחב לנהג מעט אינטימי מדי. 

הכניסה לאחור מחייבת הרכנת ראש, מחיר הגג הנמוך יחסית ומבנה המרכב, ואלה אחראים גם למרווח ראש לא מתעלה, בגלל המושב הגבוה, אך זה מצידו מעניק תמיכה מצוינת לירכיים. הנוסע במרכז ישמח ברצפה שטוחה, יתעצב בגלל מערך המיזוג החודר פנימה לעבר הברכיים שלו. למרות בסיס הגלגלים הארוך ובגלל אורך המרכב הקצר, מרווחי הברכיים וכפות הרגליים בינוניים. 

תא המטען גדול מאוד, יעיל למשפחה, שפת ההטענה מעט גבוהה כמקובל בז'אנר. הדגם יסופק עם ערכת ניפוח (בזה שנבחן היה גלגל חלופי בגודל מלא). וכאמור, יש עוד אחד.

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


הדממה המסחררת
כאשר יצאנו בבוקר מסוכנות חברת המזרח, עשינו מה שכל אחד עושה: התגלגלנו לאט. צליל מנוע לא נשמע, ואם כי התחושה הייתה שלחיצה על המצערת עשויה להטיס אותנו לפנים, נשכנו שפתיים, לפתנו את ההגה וציווינו על רגיעה עצמית. אין טעם בכך כאשר מדובר ברכב שבכל זאת הוא מוגבל בטווח, ובקצה המסלול, בינתיים, אין תחנת טעינה.

בינתיים אפשר היה להתרשם מנוחות הנסיעה בכביש העירוני, והיא טובה מאוד, עם כושר ספיגה משובח. כבר אמרנו שלרמת הגימור HSE אותה לקחנו יש קפיצי אוויר? וכן, אם תקנו את SE שאין לה, הוסיפו עוד 9500 שקלים עבורם; שווה. 

אין לנו מה לומר על ההילוכים מכיוון שאין כאלה, ובינתיים אנחנו עולים על כביש 2 במגמת צפונה, התנועה נעשית דלילה יחסית, ואפשר להאיץ. הביצועים, נאמר זאת כך, מעולים בואכה מסחררים. ואלה מודגשים גם בגלל שאין להם כל תגבורת ווקלית, אבל בייחוד בגלל שהם מוצעים במיידיות ובמלוא אונם המרשים מאוד גם משיוט פלגמטי ביותר. לחיצה – ותעופה.

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


נוחות הנסיעה בכביש הבין-עירוני טובה מאוד. היא אינה מעולה מכיוון שבמצב 'נוחות', הרכב מרוסן מעט פחות ונע קצת על ציר האורך במפגש ממושך עם גלי כביש. במצב 'דינמי', מורגשת נוקשות בתחילת הפעולה, אך הריסון בסופה אינו שונה מזה שבמצב 'נוחות'. 

מנוע שאינו נשמע ולכן אינו תורם לרעש האופייני לרכב בכביש הבין-עירוני, מדגיש את שני יצרני הרעש האחרים: רוח וכביש. ב-I-פייס נשמעים רחשי רוח מ-120 קמ"ש, וגם אז באופן זניח מאוד. רעשי כביש אינם נשמעים כלל על 'אספלט שקט' ועל אספלט רגיל אינם מטרידים. כאשר כל זה מתרחש עם הצמיגים גדולים מאוד וללא תוספת רעש מנוע, איכות הנסיעה הגבוהה של I-פייס מודגשת עוד יותר.

מעבר לשגרה
היכולת הדינמית של רכב הפנאי הזה לכשעצמה גבוהה מאוד – זו מכונה עם הנעה לכל הגלגלים ומרכז כובד נמוך יחסית – עם כושר כניסה מרשים ומיידי לפניות, קצת (ממש קצת) היגוי-יתר לנשמה, ורמת אחיזה גבוהה מאוד בפניות, גם בזכות הצמיגים. עם זאת, נהיגה אגרסיבית בכביש מתפתל (למה? באמת למה?) פוגשת בתנודת מרכב מורגשת – בכל זאת: זה רכב פנאי כבד וגדול וכבר הזכרנו ענייני ריסון לעיל. משקל ההגה מצוין, הוא קצר ומידי, אין לו שטח מת, התגובה מיידית, ומחייב חיבור רצוף לנהיגה. הבלמים, למרות שהרכב חשמלי, מאפשרים מינון בלימה טוב, ועוצמת הבלימה מצוינת.

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


לרכב בלימה רגנרטיבית – אנרגית הבלימה טוענת את הסוללות באמצעות המנוע החשמלי המתפקד כמחולל זרם – וניתן לקבוע אותה בשני מצבים; ברגיל פעולתה כמעט ואינה מורגשת והיא פחות יעיל; המצב היעיל יותר אחראי לבלימה חריפה בהרבה, מחייב ללמוד מינון דוושת הנהיגה. 

בזכות הגבהת בולמים, ניתן אפילו לנוע בשטח מעט מאתגר, עם תפריט סביר של סלעים ויכולת טובה על מצע דרדרת. נוחות הנסיעה נעה בין סבירה לטובה, לפי המהירות ותפריט האבנים השתולות בשביל.

שקע, תקע וכמעט אוטונומיה
טווח הנסיעה מושפע באופן דרמטי מאופן הנהיגה. הרכב הצהיר על טווח של 385 ק"מ לפי אופי הנהיגה הקודם, אך בסוף היום – עם לא מעט האצות, מהירויות לא נמוכות, מעלה הררי תלול במהירות גבוהה יחסית – ירד ל-300 ק"מ. יש לציין כי הרכב פעל, בעמידה, פרק זמן של שעה וחצי (מזה שעה לפני היציאה לדרך). עם זאת, נהיגה בקצב קבוע ורגוע בכביש מישורי, תאפשר טווח ריאלי של 400 ק"מ.

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


חשוב ביותר: השילוב של שקט מוחלט, ההאצה הממש-כוחנית והמהירויות אליהן יכול I-פייס להגיע, יכול להביא אתכם במהירות לא פחות גבוהה למעצר ולכותרות ראשיות. הרכב מוגבל ל-200 קמ"ש, אבל הוא יכול להגיע לשם כל כך מהר וכל כך בקלות, וכל כך בשקט...

בגרסת הגימור HSE, בזכות כושר מרכוז הרכב בנתיב (בנוסף לבקרת שיוט אדפטיבית) ניתן לנוע בשלווה יתירה, כאשר הרכב שומר באדיקות (לפעמים מעט היסטרית) על הנתיב ועל מרחק נכון מהרכב לפנים. צפצופי גינוי על הורדת שתי הידיים מההגה מגיעים לאחר 15 שניות. 

יגואר I-פייס – מבחן דרכים


חשבון חשמל
יגואר I-פייס הוא רכב חשמלי ראשון מסוגו בישראל – רכב פנאי בגודל מלא המיועד לטווח נסיעה גדול, יספק נסועה חודשית ממוצעת בארבע טעינות(!) והוא של מותג יוקרה. הוא מציע עיצוב מקורי, אבזור רב, סביבת נהג מכובדת ומכבדת ובעיקר: ביצועים מרשימים, איכות נסיעה ברמה גבוהה ביותר, יכולת דינמית משובחת ואפילו כישורים נאותים בשבילים.

מחירו, מ-454,000 שקלים ועד ל-508,000 שקלים, אינו נמוך במיוחד; המתחרה הישיר והמיידי, אודי e-טרון (החל ב-392,500 שקלים), זול ממנו ב-14%.

יגואר I-פייס הוא נציג ראשון בישראל של הדור החדש של עולם הרכב – והוא עושה את הנדרש ממנו ברמה גבוהה ביותר, משל הוא וותיק ובקי בדרכו החדשה.

יגואר I-פייס – מבחן דרכים