אודי A1 – מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ"ס, 30TFSI) - אוטו

בתערוכת טוקיו 2007 חשפה אודי מכונית תצוגה שכונתה "מטרו פרוג'קט", וזו הפגינה כי אודי מתעתדת לחזור לקטגוריית הסופרמיני ולהפגין בה נוכחות, למרות שייצורה של A2 – קצת מיניוואן, עשויה אלומיניום ולכן יקרה – הופסק ב-2005. אודי, ראשונה במותגי הפרמיום עם סופרמיני, לא התכוונה להשאיר את הזירה למיני שהוצגה שנה אחרי A2.

1616117

 
הדבר האמיתי, אודי A1, היה מאוד דומה והוצג ב-2010 – תחילה עם שלוש דלתות ושנה לאחר מכן עם חמש. הדגם החדש, הפעם, היה זול לייצור; אודי נטלה את הפלטפורמה של הסופרמיני פולו של פולקסווגן (ששירתה גם את סיאט איביזה), ויצקה עליה מרכב שנראה יוקרתי, גם בזכות החרטום וארבע הטבעות בסבכה.
 
המתכון בדור השני של A1, שנחשף ב-2018, נותר דומה; פלטפורמה MQB A0 המודולרית המשרתת את שאר דגמי הסופרמיני של קבוצת פולקסווגן. כתוצאה מכך, חלק מהשינויים ביחס לדגם הקודם דומים-עד-זהים. A1 החדשה ארוכה באופן ניכר מקודמתה – בסיס הגלגלים הוארך ב-9 ס"מ ל-256 ס"מ, האורך גדל ב-5.6 ס"מ ל-403 ס"מ; עם זאת, הרוחב (174 ס"מ) ללא שינוי, והגובה ירד ב-2 ס"מ (ל-143 ס"מ). שינוי משמעותי הוא בהיצע; כמו לדגמים האחרים, גם ל-A1 לא תהיה גרסת שלוש דלתות, וכך מוותרת אודי על הגרסה היותר מיוחדת בעיצוב המכונית. 
 
עיצוב ונראות
מכונית ההדגמה התייצבה בצבע שמכונה "אפור כהה מטאלי", אך לעין אנושית נראה שחור. גם הצבע הזה עוזר ל-A1 להיראות טוב, למרות שהיא נראית פחות מיוחדת מקודמתה, יותר ריבועית ופחות עגלגלה – אבל גם מסיבית יותר, וממדיה שגדלו מדגישים זאת. משהו בה יותר מסותת ופחות רך, יותר גברי ופחות נשי. לטעמי, הצבע הכהה מעלים חלק מהקווים הזוויתיים הפחות נאים. הכתפיים המסותתות מאחור מזכירות את משחקי הנפח שברכב הפנאי הקטן Q2.

1616115

 
החלק המעניין בעיצוב שייך לחזית עם "כונסי אוויר" שמעל לשבכה, בהשראת אודי קוואטרו ספורט של 1984, וגם כאן, כמו "כונסי האוויר" הגדולים בתחתית הפגוש, לא מדובר בפתחים אמיתיים. תאורת הלד, המוצעת ברמת הגימור המהודרת שברכב המבחן, מוסיפה לא מעט להופעה ולנראות.   
 
פנים הרכב
שינוי גדול נעשה בעיצוב הפנים, וכעת הוא מושך ומיוחד. מרכז סביבת הנהג, בה שוכנים מערך המדיה ובקרת האקלים, מוטה לעבר הנהג, ושני פתחי האוורור שמול הנוסע מחוברים באלמנט גרפי. גלגל ההגה נאה, אבל אינו מתעלה באפשרויות שליטה.
 
אולם, בניגוד לעיצוב איכות החומרים אינה ברמה הצפויה. רוב החלקים העליונים בסביבת הנהג, וכך גם דיפון הדלתות, עשויים פלסטיק קשוח למגע וכאשר מקישים בה נשמע צליל חלול; זה פשוט מדי עבור אודי. מושב הנהג נוח למרות שהינו מעט קשיח, וחבל שלא ניתן לשנות את קשיחות המסעד. בכל אופן, תנוחת הנהיגה טובה.

1616119

 
מערך המולטימדיה החדש נשלט כעת על ידי צג מגע ולא דרך החוגה המוכרת, ואינו נוח לתפעול. פעולתו איטית והפעלה של חלק מהתפקודים דורשת יותר מדי פעולות.
 
גם רשימת האבזור אינה מלהיבה, וברמת הגימור הבסיסית, שמחירה מתחיל ב-149,000 שקלים, אין בקרת אקלים וחיישני חניה, ואילו מצלמה אחורית אינה מוצעת גם ברמת הגימור המהודרת שבחנו (172,000 שקלים).  
 
המרחב מאחור שופר והישיבה נעימה ביחס לסופרמיני. לתא המטען, שגדל ב-65 ליטר משמעותיים ל-335 ליטר, יש כעת נפח סביר ואפשרות לשינוי גובה רצפה מוסיפה לפתרונות האחסון.

1616122

 
למרות שמדובר במכונית שאינה זולה, האבזור הבטיחותי בכל רמות הגימור כולל רק תיקון סטייה מנתיב ובלימה אוטונומית. אפילו במכונית ההדגמה המצוידת יותר חסרים ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.
 
מנוע וביצועים
הגרסה הבסיסית של A1 מוצעת עם מנוע 1.0 ליטר טורבו המוכר, ונתון ההספק שלו הוא 116 כ"ס (ולא 115 כ"ס כמו בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן). כרגיל עם המנוע הזה בשילוב התיבה הדו-מצמדית (7 הילוכים), הביצועים טובים, וביטוי לכך הוא בנתון ההאצה ל-100 קמ"ש העומד על 9.4 שניות. כאשר המנוע נכנס לתחום האפקטיבי, סביב 2000 סל"ד, הביצועים בהחלט נאותים, בייחוד במצב 'ספורט'; קל לייצר קצב גבוה ולשמור עליו.  

1616128

 
ל-A1 אין מצבי ניהוג, ומעבר למצב 'ספורט' נעשה באמצעות העברת בורר ההילוכים לשם. פעולת מערכת הדימום/התנעה מורגשת מדי, והתגובה ללחיצה על מצערת, בייחוד בסל"ד נמוך או תחילת נסיעה, לא תמיד מדויקת.
 
צריכת הדלק עמדה על 13 ק"מ/ל' ביום מבחן מגוון, אך ביום טיול ניתן לרשום ללא קושי 15.5 ק"מ/ל'.
 
נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה שמציעה A1 לנהג ולנוסעים בינונית. אמנם, היא אינה מתרסקת על מהמורות גדולות ומצליחה לספוג חלק מהשיבושים, אבל ברוב הזמן, בעיר ומחוצה לה, היא זזה ו"עסוקה" מדי ולעיתים אף קופצנית. מחוץ לעיר, רעשי הכביש והרוח מורגשים.

1616130

 
כיול מתלים נוקשה והגה די מהיר יוצרים תחושה של מכונית תוססת, שאוהבת לשנות כיוון  ולהיכנס לפניות. היא אינה דרמטית במיוחד בהתנהגות בגרסה זו, אבל היא נעה היטב ואף מהנה. ההיגוי מעניק תחושה טובה יותר ומשקלו נכון יותר במצב 'ספורט', ואילו הבלמים מאבדים קצת מחץ ודיוק תחת עומס.
 
תמורה
אודי A1 החדשה מיוחדת פחות מקודמתה בעיצוב, אבל היא מכונית טובה ממנה. בסופו של דבר מדובר במכונית צעירה ותוססת שגם אם אינה מהנה ומיוחדת כמו המיני, עדיין מצליחה ליצור תחושה של מכונית יוקרתית-שימושית במידה קטנה, עבור קהל יעד שדרישותיו פחות ספורטיביות.
 
הביקורת העיקרית, כבעבר, מתחילה במחיר – החל מ-149,000 שקלים ועד ל-172,000 שקלים ברמת הגימור שנבחנה – ומסתיימת בתמורה; נוחות הנסיעה אינה מתעלה, רמת האבזור אינה גבוהה וכך גם רמת האיכות.

1616123

 
ברור שסמל גובה פרמיה, אבל נראה לנו שבמקרה הזה היא מעט גבוהה מדי – והדבר בולט גם בהשוואה לרכב הפנאי הקטן, אודי  Q2'אייקון', שמחירו 170,000 שקלים.

שווה לשקול גם:

תעודת זהות

מחיר
149000
החל מ- 1,478 ₪
שנת דגם
2018
שווי שימוש רציף
3695
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2010

תיאור

מקומות ישיבה
4
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 4

מידות

אורך
402
רוחב
174
גובה
141
משקל
1200
בסיס גלגלים
256
נפח תא מטען (ליטר)
335
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
40

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
195/55/16

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
999
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
116
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
20.4
סל"ד למומנט מירבי
2000
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.4
מהירות מרבית (קמ"ש)
203
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
23.8
צריכת דלק - עירונית
16.9
צריכת דלק - ממוצעת
20.8
דרגת זיהום אוויר
3
צריכת דלק - אמיתית
16.9
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת סיוע לזינוק בעליה, פנסי ערפל אחוריים

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
מזגן רגיל
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
אין
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
אין
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום
שמשה קדמית מבודדת חום, ספויילר אחורי ומראה מרכזית מתכהה

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX
נגן DVD
אין

דגם אודי A1
גרסה A1 ספורטבק 1.0 ל' טורבו
מחיר 149000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.4
מהירות מרבית (קמ"ש) 203
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 20.8
נפח תא מטען (ליטר) 335
דרגת זיהום אוויר 3

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 10. שוק הרכב בישראל זה בדיחה עצובה

    צ'מפיון החזירים 15 מאי 2019, 08:15

  2. 7. גולף 8 תתן הרבה יותר וגם תעלה פחות

    ב 14 מאי 2019, 18:50

  3. 1. פולו gti עם 200 כוחות סוס...מה יש להוסיף

    שייקה 14 מאי 2019, 08:42