הדור השלישי של ניסאן אקס טרייל, רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) של ניסאן, הוצג ב-2013 והגיע לישראל ב-2015. דגם זה חולק אותה רצפה עם קשקאי שהדור הנוכחי שלו הוצג באותה שנה, ויחד איתו עבר ב-2017 את מתיחת הפנים.

ניסאן אקס טרייל 2020 - חוות דעת

לדגם זה, הגדול מקשקאי בבסיס הגלגלים ובאורך (6.5 ו-30 ס"מ), מקום לשבעה נוסעים, ועד היום הוצע בישראל רק עם מנוע דיזל. כעת, כמו קשקאי ודגמים נוספים של ניסאן-רנו, הוא מוצע עם מנוע הטורבו-בנזין 1.3 שפותח עם מרצדס ומשרת גם ב-A קלאס. בקרוב יצטרף להיצע גם מנוע דיזל חדש בנפח 1.7 ליטר.

עיצוב ונראות
באותה מתיחת פנים של 2017 זכה הרכב לחזית מוחצנת יותר והוא נראה כמו אח גדול ומסיבי לקשקאי. בין השאר הוא צויד בחזית גם ביחידות תאורה לד-אדפטיביות (רק ברמת הגימור הגבוהה, 'טקנה', שהייתה ברכב המבחן), ויחד עם הכתום-ברונזה שהבליט את הגגון הכסוף, הרכב בולט ומושך לעין. ה-X כבר אינו צעיר, אך המבנה החסון והעיצוב הנוכחי, יוצרים רכב פנאי בולט בשטח.

ניסאן אקס טרייל - מבחן דרכים (1.3 ל' טורבו, בנזין)
 

פנים הרכב
סביבת הנהג לא השתנה בהרבה והיא נעימה לעין ושימושית, גם אם עיצובה אינו עדכני במיוחד. גג זכוכית פנורמי גדול, שפתיחתו אינה נוחה, ריפוד ודיפון מעור כפי שיש ברמת הגימור ברכב, ושילוב השחור בחלק העליון עם הדיפון והריפוד בצבע בז' יוצרים אווירה יוקרתית ותחושה אוורירית בסביבת הנהג ובכל תא הנוסעים. המחוונים שגרתיים, ברורים וקריאים המידע  שבמרכזם נאה אך תפעול פרטים מסוימים דרכו מורכב מדי. מערך המולטימדיה המקורי נראה מיושן; התצוגה פשוטה והצג קטן יחסית. מושב הנהג נאה ונעים, גם אם הוא חסר מעט תמיכה, ותנוחת הנהיגה גבוהה ויוצרת תחושה שהרכב גדול. שדה הראייה לפנים נפגע מקורות רחבות מדי, וגם לאחור אינו מבריק.

רמת האבזור ב'טקנה' מצוינת וכוללת מפתח חכם, מצלמות היקפיות (התמונה המתקבלת אינה ברורה), חיישני חניה, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים ולדלת תא המטען וגם חימום לכל המושבים ולהגה.

מאחור פתחי מיזוג, והמושבים בשורה השנייה ניתנים להזחה ומאפשרים לשנות את זווית המסעד. מרווחי הרגליים שם גדולים ואלה לראש קצת פחות. המושב האחורי מוגבל לילדים במידות קטנות; הכניסה והיציאה קשות, ואין מקום ראוי לכפות הרגליים. כדי להשתמש במושבים אלה חייבים יושבי השורות הקדמיות להתחשב – כלומר, להזיז את המושבים שלהם קדימה. קיפול המושבים האחוריים קל ואז מתקבל תא מטען גדול ונוח. 

ניסאן אקס טרייל - מבחן דרכים (1.3 ל' טורבו, בנזין)


רשימת האבזור הבטיחותי הייתה עשירה לזמנה, אך כעת חסרה מרכיבים כמו בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב. עם זאת, נכללים בה בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים מהצד ומאחור.

מנוע
מנוע הבנזין החדש מייצר בגרסה זו 160 כ"ס ו-27.5 קג"מ ומשודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים (עד כה שירת דיזל 1.6 ל' 130 כ"ס עם תיבה רציפה). נתון ההאצה ל-100 קמ"ש 11.5 שניות, קרוב מאוד (11.4 בדיזל), אבל ההבדל הגדול באופי הפעולה של חטיבת הכוח החדשה.

זמינות הכוח והפעולה הלינארית יוצרים התנהלות שאינה מאומצת, והרכב צובר מהירות ללא מאמץ ובעקביות מהירות. בעיר יכולה יחידת הכוח הזו לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים. מחוצה לה, תחת עומס, עולה כי תגובת התיבה לקיק דאון פחות מיידית. התיבה עצמה פועלת באופן נעים מאוד, ורק במהירות זחילה של חנייה, היא לא תמיד רהוטה. בקיצור: יחידת הכוח החדשה יעילה עם זמינות כוח טובה ונעימה.

ניסאן אקס טרייל - מבחן דרכים (1.3 ל' טורבו, בנזין)


צריכת הדלק ביום המבחן עמדה על 12.1 ק"מ/ל' במסלול מאתגר ו-12.1 ק"מ/ל' בשיוט. 

נוחות והתנהגות
התחושה היא שהגרסה החדשה מעט נוחה מזו שהכרנו לפני מתיחת הפנים. על חישוקי "19 ה-X טרייל עדיין אינו מצטיין בתחום זה בעיר, שם הוא מתקשה בעיקר על שיבושים גדולים, ולעיתים מורגשים גם פגמים קטנים בכביש. מחוץ לעיר המצב משתפר באופן משמעותי, ונוחות הנסיעה טובה. בכביש הבין-עירוני מורגשים רעשי כביש ורוח.

בשבילים מפולסים X-טרייל יכול לנוע מהר, הנסיעה בו נעימה והתחושה היא שמדובר ברכב חסון לתוואי כזה. במפגש עם בורות יש להאט באופן משמעותי כדי שהרכב לא ייחבט. 

הרושם הראשון בכביש המתפתל הוא כי X טרייל המחודש מעט קליל מקודמו, הניהוג בו צפוי, ההיגוי ברור והוא טוב מאוד בפניות מהירות. עם זאת, לחיצה חזקה מדי על המצערת בעיקול חד או בעיר, תגלה כי אחיזת הצמיגים אינה גבוהה כנדרש, בגלל זמינות הכוח של המנוע וההעברה היעילה שלו דרך התיבה. מערכת הבלימה פועלת היטב, והיינו שמחים לעצמת נשיכה גבוהה יותר.  

ניסאן אקס טרייל - מבחן דרכים (1.3 ל' טורבו, בנזין)


תמורה
ניסאן X-טרייל המחודש שצויד במנוע ובתיבה חדשים אינו מביא בשורה גדולה לשוק, אבל הוא מעשיר את היצע דגמי הפנאי המציעים שבעה מקומות ועושה זאת עם יתרונות רבים בזכות עצמו. 

הדגם אינו צעיר, ובתחומים מסוימים הוא אינו מעודכן כמו מתחרים חדשים, אבל הוא מכריז שהוא רכב פנאי והופעתו מוצלחת, אבזורו עשיר, תא הנוסעים מהודר וכעת הוא מצויד במנוע מוצלח ותיבה יעילה.

מחיר ניסאן X-טרייל שנבחן ברמת הגימור 'טקנה' הוא 193,000 שקלים, והוא פחות יקר מדגמים חדשים מקבילים.

יצוין כי רמת הגימור הנמוכה יותר, 'אסנטה', עולה 179,000 שקלים ל-7 מושבים ו-168,000 שקלים עם 5 מושבים, והוויתור הוא ריפוד עור, תפעול חשמלי למושבים ולדלת האחורית, גג זכוכית ומולטימדיה מקורית.

*פורסם ב-11.6.19 (נוסף וידאו)

ניסאן אקס טרייל - מבחן דרכים (1.3 ל' טורבו, בנזין)