הדור השלישי והנוכחי של ניסאן אקס טרייל הנוכחי הוצג ב-2013, והגיע לארץ ב-2015. רק לאחר שהוזל בסוף 2016, היה למתמודד משמעותי בתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים עם שבעה מקומות. 

כמו הדגם הקרוב לו, קשקאי, עבר הדגם מתיחת פנים ב-2017, וב-2019 צויד במנוע 1.3 ליטר טורבו-בנזין שפותח עם מרצדס; עד אז שווק הרכב רק בגרסאות דיזל. מאוחר באותה שנה הצטרף להיצע מנוע דיזל חדש וחזק יותר (1.75 ל', 150 כ"ס), ולאחרונה נוספה להיצע ניסאן אקס טרייל 2020 רמת גימור חדשה ומושכת, 'אסטנה טק'. 

1600325
צילום: מערכת אוטו

בחניה  
כאמור, אקס טרייל כבר אינו צעיר, ועדיין העיצוב שלו נראה עדכני וגם חסון, יוצר את המופע הנדרש מרכב פנאי. גון הברונזה ברכב ההדגמה הוסיף לא מעט להופעה הכוללת.

סביבת הנהג נעימה למראה ולתחושה – גם בזכות שילוב חלק עליון שחור וריפוד בבז' – ושימושית לתפעול. גג זכוכית גדול ותקני וריפוד עור, המוצע רק ברמת הגימור 'טקנה', מוסיפים הרבה. המחוונים שגרתיים למראה, אך תפעול מערכות דרך צג המידע שבמרכזם מורכב. מערך המולטימדיה המקורי נראה מיושן והצג קטן יחסית. 

1600328
צילום: מערכת אוטו

רמת האבזור ב'טקנה' מצוינת, וכוללת מפתח חכם, מצלמות היקפיות (התמונה אינה ברורה), ותפעול חשמלי למושבים קדמיים ולדלת תא המטען. במערכות הבטיחות בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה, וב'טקנה' ניטור שטחים מתים מהצד ומאחור.

מושב הנהג חסר תמיכה, אך התנוחה הגבוהה יוצרת אצל הנהג תחושה כי מדובר ברכב גדול. בשורת המושבים המרכזית מרווח רגליים טוב ומרווח ראש בינוני. השורה השלישית צפופה גם לילדים, ובמצב זה נפח תא המטען ממש קטן. עם קיפולה, נוצר חלל הטענה ממש גדול ונוח לשימוש.

1620905
צילום: עזרא רפאל 

בנסיעה  
מנוע ה-1.3 ליטר, כאן בהספק של 160 כ"ס, משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ושילוב זה מסדר האצה של 11.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. המנוע מצטיין בזמינות כוח טובה, ואינו מתאמץ גם תחת עומס. בעיר פעולתו נמרצת ומחוץ לעיר הוא יכול לצבור מהירות בעקביות וללא דרמה. במהירות זחילה, פעולת התיבה אינה חלקה והעברת הכוח אינה מדויקת. צריכת הדלק עמדה במבחן על 10 ק"מ/ל' .

בעיר מתקשה אקס טרייל במעבר על שיבושים גדולים וגם על פגמים קטנים, כך שנוחות הנסיעה בה בינונית. עם זאת, מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר באופן משמעותי, אבל שם נשמעים מדי רעשי כביש ורוח. בשבילים מפגין הרכב חוסן, אך מעבר על בורות גורם לחבטות ומחייב תשומת לב. 

1620904
צילום: עזרא רפאל

כוח המנוע מאתגר בקלות את אחיזת הצמיגים הקדמיים, ויחד עם מערכת אלקטרונית שמנסה לחקות דיפרנציאל מוגבל-החלקה, נוצרת תחושה שההגה פעלתן מדי, ולפעמים הרכב מהדק קו לתוך הפנייה באופן מוגזם. עוצמת הבלימה חסרה בתחילת מהלך הדוושה.  

תמורה 
ניסאן אקס טרייל כבר אינו דגם צעיר, הוא אינו מודרני לתחושה בהשוואה לדגמים עדכניים. עם זאת, הוא מציע חבילת אבזור מכובדת ברמת הגימור 'טקנה', תא הנוסעים מרווח מאוד לחמישה וחטיבת הכוח שלו יעילה ביותר. 

1620899
צילום: עזרא רפאל

ניסאן אקס טרייל 2020 החדש: מחירון מעודכן, רשימת גרסאות
ניסאן אקס טרייל, 1.3 ל', בנזין, 'אסנטה' 5 מקומות – 167,000 שקלים 
ניסאן אקס טרייל, 1.3 ל’, בנזין, 'אסנטה' – 178,000 שקלים 
ניסאן אקס טרייל, 1.3 ל’, בנזין, 'אסנטה' טק' 5 מקומות – 172,000 שקלים 
ניסאן אקס טרייל, 1.3 ל’, בנזין, 'אסנטה' טק' – 184,000 שקלים 
ניסאן אקס טרייל, 1.3 ל’, בנזין, 'טקנה' 5 מקומות – 186,000 שקלים
ניסאן אקס טרייל, 1.3 ל’, בנזין, 'טקנה' – 190,000 שקלים
ניסאן אקס טרייל 1.75 ל’ דיזל 'אסנטה' – 185,000 שקלים 
ניסאן X-טרייל 1.75 ל’ דיזל, 'טקנה' – 195,000 שקלים
ניסאן X-טרייל 1.75 ל’ דיזל 4x4, 'טקנה' – 205,000 שקלים

1620900
צילום: עזרא רפאל