דגמי הפנאי סייעו לבסס את מותג קיה בישראל ולהפוך אותו למצליח גם בעולם. כמו שהגדיר זאת בפני אחד ממנהלי קיה אירופה - מול שבעה דורות של גולף קשה להתחרות, אבל תחום הפנאי חדש יחסית והקוריאנים היו מהראשונים בו. וכאשר תחום הפנאי הקומפקטי הוא הלוהט ביותר בשוק הרכב המקומי, ההצלחה הגדולה של קיה בו חשובה ביותר. קיה מובילה במכירות את קטגוריות הפנאי הקטן והבינוני עם הסטוניק, הנירו והספורטאז' וכעת מצופפת עוד יותר את המבחר עם קיה אקסיד (XCeed).

קיה אקסיד - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
 
מדובר בגרסת "שטח" לסיד המשפחתית, כזו שאמורה לקסום למי שמחפש משפחתית מוגבהת אך לא רוצה את הממדים ובעיקר את מלוא הגובה של רכב פנאי "מסורתי".
 
בניגוד לסובארו למשל (XV מול אימפרזה), בקיה לא הסתפקו בהגדלת מרווח הגחון על-ידי מתלים מוגבהים, אלא שינו את כל החלקים החיצוניים למעט הדלתות הקדמיות. התוצאה: האקסיד הוגבה ב-4.4 ס"מ ועם חישוקי "18 מרווח הגחון עומד על 18.4 ס"מ (יותר אף מהספורטאז'). האקסיד גם ארוך ב-8.5 ס"מ מהסיד (439.5 ס"מ), מהם 2.5 ס"מ מלפנים ושישה מאחור. בהתאם תא המטען גדל ב-31 ליטר לעומת סיד רגילה (ל-426 ליטר).
 
האקסיד מוצע בארץ בשלוש רמות גימור, מהן בחנו את האמצעית, EX, שלהערכתנו תהיה המבוקשת ביותר ושעולה 140 אלף שקל.

קיה אקסיד - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
 
עיצוב ונראות
קיה מצטיינת לטעמנו בעיצוב בשנים האחרונות והאקסיד לוקח זאת צעד קדימה. המראה משלב אלגנטיות ספורטיבית עם מאפייני פנאי מוכרים, נאה ומושך מבטים. הצד החזק הוא האחוריים - והיו מי מאיתנו שסברו שהטיפול במשטחים וביחידות התאורה מזכיר פורשה מקאן.
 
אבל למרות השפעות גרמניות ברורות, האקסיד שומר על קשר ליורדי שביל אחרים של קיה - ביחוד לסטוניק בחזית. הקווים האפורים סביב הסבכה, יחידות התאורה החדשות (לד), מסגרות שמשות הצד המיוחדות ופסי הגגון הכסופים, כל אלה תורמים למראה ספורטיבי וכמעט יוקרתי. דמוי מיגון גחון בשחור וכסף תורם לתחושת הפנאי ופתחי מפלט בולטים וחישוקי "18 מסייעים לרושם הספורטיבי. התוצאה היא רכב מאוד נאה, שנראה טוב מגרסאות שביל אחרות לדגמי כביש.

קיה אקסיד - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
 
תא הנוסעים
פתיחת הדלת מגלה קשר גדול יותר לסיד בפרט ודגמי קיה אחרים בכלל. סביבת הנהג מציעה עיצוב שגרתי (מדי?) ואיכות החומרים לא תמיד מרשימה. גם מערכת המולטימדיה, שהתצוגה שלה אינה מודרנית ומתגי תפעול מעט פשוטים, נראים מוכרת מדי.
 
ברמת הגימור EX תורמים לאווירה לוח מחוונים דיגיטלי נאה, כולל מעבר לתצוגה בעיצוב דרמטי במצב "ספורט". בצבעי מרכב מסוימים, למשל צהוב, חלקים בסביבת הנהג והתפרים בריפוד אף הם בצהוב - מה שמשפר את התחושה ומפחית את הביקורת על העיצוב הפושר (ביבואנית מציעים שלושה גווני ומרקמי ריפוד ודיפון). האבזור נאה וכולל גם מפתח חכם.
 
ממושב הנהג התחושה אינה של רכב פנאי. הישיבה אמנם גבוהה ב-4.4 ס"מ מבדגם הרגיל, אך בפועל זה לא מתורגם לתחושת רכב גדול או לראות עדיפה החוצה. מאחור המרחב מכובד ותא המטען, עם רצפה כפולה, מציע שימושיות נאה.

קיה אקסיד - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
 
נוחות
האקסיד שבחנו לא הצטיין בנוחות. התחושה היא שקיה בחרה בכיול מתלים קשוח יחסית והרכב מתקשה לסנן פגמים קטנים ובינוניים. זה מורגש במיוחד בעיר ומשתפר מחוץ לעיר. בידוד רעשי הכביש אינו מצטיין. לעיתים דווקא ספיגת פגמי כביש גדולים טובה משמעותית. בשבילים כבושים האקסיד לא נוח במיוחד, אך הנהג נהנה מתחושה "חסונה" שתהפוך נסיעה בהם לפחות מדאיגה ומאומצת.  

התנהגות כביש
בקיה כיילו מחדש את המתלים וההיגוי (ביחס לסיד) ולבולמים הקדמיים נוסף מגביל מהלך הידראולי. המטרה הייתה להבטיח יכולת דינמית משופרת ביחס לרכבי פנאי קומפקטיים ואכן האקסיד מפתיע בהתנהגות שהיא על הצד המהנה. אחיזת הכביש טובה, ההיגוי מהיר ותגובות המרכב לפקודות נהג נאותות. להיגוי תחושה מעט מלאכותית (גם במצב ספורט) והוא מושפע לעיתים משיבושים.

קיה אקסיד - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
 
מפרט הבטיחות של רכב ההדגמה כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ועמעום אורות אוטומטי - את ההיצע המלא של מערכות הבטיחות (בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים) ניתן לקבל רק ברמת גימור 'פרימיום' היקרה יותר.
 
מנוע ביצועים
לאקסיד מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין של קונצרן יונדאי, כאן עם 140 כ"ס ותיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. ההנעה קדמית והרכב מאיץ על הנייר מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 9.5 שניות.
 
למנוע הקוריאני פעולה נעימה ושקטה, ביצועיו טובים גם אם לעיתים התחושה אינה נמרצת במיוחד. התיבה הרובוטית פחות מרשימה: היא לעיתים לא נעימה בזחילה ותגובותיה לבקשת הורדת הילוך (קיק-דאון) אינה זריזה מספיק - חלק מכך ניתן לשפר על-ידי מעבר למצב "ספורט". זה מחדד משמעותית את תגובות המצערת והתיבה, אז גם האופי הופך נמרץ והולם יותר לטעמנו את עיצוב הרכב.

קיה אקסיד - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
 
תצרוכת הדלק ביום מבחן מאומץ עמדה על 11 ק"מ לליטר. בקטעי נהיגה רגועים יותר נעה סביב 13.5-13 ק"מ לליטר.
 
תמורה
בקטגוריה בה עיצוב הוא גורם עיקרי להצלחה, נראה כי קיה אקסיד זוכה בכל הקופה. הוא נראה נהדר ובמובן מסוים מביא את תפיסת ה"פנאי קופה" לתחום העממי באופן טוב מרבים, כולל מותגי יוקרה.

הוא מציג התנהגות כביש טובה וביצועים נאותים ובכלל מציע יכולת היקפית טובה וכמעט ואינו סובל ממגרעות בולטות. למעט, כנראה, נוחות נסיעה בינונית ותא נוסעים שעלול להראות מעט "רגיל"; ולמרות שישנן מערכות בטיחות מתקדמות היינו בכל זאת שמחים לראות את חבילת הבטיחות המלאה כבר ברמת הגימור שנבחנה (EX).

ועדיין, כאמור, אקסיד מציע חבילה מוצלחת עם פוטנציאל הצלחה גדול ויתאים ללקוחות שמוותרים על אשליית פנאי ותחושת הגודל של ספורטאז' למשל ומחפשים תחושה קומפקטית יותר.
 
קיה אקסיד - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג